Försäljningen av nya bilar i Europa på välbekanta spår i maj

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-06-25 07:12 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Försäljningen av nya bilar i Europa, 12 månader rullande
Enligt ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) var försäljningen av nya bilar i den europeiska ekonomiska regionen i maj 2 % högre än jämförelseperioden, det vill säga drygt 1,1 miljoner bilar. För hela början av året ligger försäljningen praktiskt taget på samma nivå som jämförelseperioden. I ACEA:s statistik har siffrorna beräknats för länderna i Europeiska unionen och EFTA, förutom Storbritannien. I Norden var utvecklingen varierande, då Sverige växte med 2 %, Norge hela 40 % och Finland minskade med 12 %. Vi har redan kommenterat siffrorna för bilhandeln i Finland i maj tidigare.i denna kommentar.
Den rullande 12-månaders försäljningen av nya bilar i Europa var stabil jämfört med året innan och låg absolut sett kvar på cirka 13 miljoner bilar, vilket den har gjort i 1,5 år. Detta är fortfarande under exempelvis de senaste 10 årens genomsnittliga årliga försäljning om cirka 14 miljoner bilar. Med tanke på konsumenternas försämrade köpkraft och högre räntor är detta enligt oss motiverat, och därmed förväntar vi oss ingen betydande ökning av försäljningsvolymerna inom den närmaste tiden.
Försäljningen av nya bilar har indirekta effekter på marknaden för begagnade bilar och däckmarknaden.
Försäljningen av nya bilar återspeglas indirekt i Nokian Renkaats verksamhet, eftersom det särskilt i områden med tydliga årstidsväxlingar vanligtvis även köps nya vinterdäck i samband med en ny bil. Förutom påverkar försäljningen av nya bilar hela den lämpliga bilparken för eftermarknaden och fungerar ur det perspektivet som en slags matningsfunktion. Den kapacitetsbegränsning som orsakats av utträdet från Ryssland begränsar dock fortfarande bolagets försäljningsmöjligheter, särskilt i Centraleuropa, vilket gör marknadsutvecklingen något sekundär. Sammantaget utgjorde Norden och övriga Europa nästan 80 % av Nokian Renkaats omsättning 2024.
Försäljningen av nya bilar i Europa har indirekta effekter även på marknaden för begagnade bilar, eftersom försäljningen av nya bilar typiskt sett ökar utbudet av begagnade bilar och därmed stöder marknaden för begagnade bilar. Av de bolag vi följer är Kamux och Wetteri verksamma på marknaden för begagnade bilar, Kamux i Finland, Sverige och Tyskland och Wetteri endast i Finland. Wetteri säljer också nya bilar.
Login required
This content is only available for logged in users