HKFoods Q3’25 snabbkommentar: Helhetsbilden i linje med förväntningarna

Sammanfattning
- HKFoods rapporterade en omsättning som var 5 % lägre än förväntat, främst på grund av minskningar i segment med lägre marginaler, men försäljningen ökade i kanaler med bättre marginalprofil.
- Den jämförbara rörelsevinsten ökade marginellt och översteg estimaten med 4 %, stödd av en bättre försäljningsstruktur och effektiviseringsprogram.
- Engångskostnader på 0,8 MEUR påverkade det rapporterade rörelseresultatet negativt, men det justerade resultatet efter skatt överträffade förväntningarna tack vare lägre nettolikviden och skatter.
- Företaget upprepade sin guidning om att det jämförbara rörelseresultatet förväntas öka från 2024, med stöd av nyligen slutförda investeringar som förbättrar marginalerna.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-05 07:20 GMT. Ge feedback här.
| Estimat tabell | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Skillnad (%) | 2025e | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Verkligt utfall | Inderes | Utfall vs. Inderes | Inderes | |
| Omsättning | 252 | 247 | 259 | -5 % | 1011 | |
| EBITDA | 19,2 | 18,5 | 18,8 | -2 % | 62,0 | |
| Rörelseresultat (just.) | 11,6 | 11,8 | 11,3 | 4 % | 32,8 | |
| Rörelseresultat | 11,6 | 10,9 | 11,3 | -4 % | 32,5 | |
| EPS (just.) | 0,05 | 0,07 | 0,04 | 99 % | 0,07 | |
| Omsättningstillväxt-% | 9,0 % | -1,8 % | 3,0 % | -4,8 %-enheter. | 0,9 % | |
| Rörelsevinstmarginal (just.) | 4,6 % | 4,8 % | 4,4 % | 0,4 procentenheter | 3,2 % |
Källa: Inderes
HKFoods rapporterade idag sin Q3-delårsrapport, som operativt sett var i stort sett i linje med våra estimat. Omsättningen var lägre än förväntat då segmenten med lägre marginaler minskade. Resultatet efter skatt var överraskande starkt, vilket berodde på lägre nettolikviden och skatter än förväntat. Sammantaget anser vi att rapporten är ganska neutral i förhållande till förväntningarna, såvida inga andra viktiga frågor framkommer vid företagets informationsmöte klockan 10.
Försäljningsstrukturen förbättrades, den totala omsättningen minskade
HKFoods omsättning minskade med 2 % å/å under Q3 och var 5 % lägre än vårt estimat (vi estimerade en tillväxt på 3 %). Försäljningen ökade dock i kanaler med bättre marginalprofil inom detaljhandeln och foodservicen. Företagets omsättning från industriförsäljning och export minskade som planerat. Försäljningen inom detaljhandeln stöddes särskilt av ökad försäljning av köttprodukter, men även försäljningen av fjäderfä och griskött ökade. Företaget rapporterar att de har lyckats med kommersiella åtgärder på foodservice-marknaden, där efterfrågebilden enligt företaget generellt har varit utmanande.
De operationella resultatraderna i stort sett på förväntad nivå
Den jämförbara rörelsevinsten ökade marginellt jämfört med föregående år (Q3’25: 11,8 MEUR, Q3’24: 11,6 MEUR) och översteg även våra estimat med 4 %. Den jämförbara marginalen stöddes bland annat av en bättre försäljningsstruktur samt besparingar från företagets effektiviseringsprogram och ökad produktionseffektivitet. Den kraftiga ökningen av inköpspriset på nötkött, orsakad av bristen på nötkött, försvagade det jämförbara rörelseresultatet. EBITDA och det rapporterade rörelseresultatet var däremot något lägre än våra estimat. De rapporterade resultatrader belastades av engångskostnader på 0,8 MEUR relaterade till bland annat bedömningen av den polska enhetens framtid samt andra nedskrivningar. Det justerade resultat efter skatt överträffade tydligt våra estimat, vilket påverkades av betydligt lägre nettolikviden och skatter än förväntat.
Utsikterna oförändrade
HKFoods upprepade sin guidning, enligt vilken det jämförbara rörelseresultatet förväntas öka från 2024 (27,7 MEUR). Företaget har lyckats förbättra sitt jämförbara rörelseresultat under 11 kvartal i följd, även om vinsttillväxten nyligen har avtagit jämfört med den mycket starka utvecklingen under till exempel 2024. De nyligen slutförda investeringarna i Vanda färdigmatsproduktion och Eura linjen för färdiglagade produkter stöder enligt vår bedömning företagets måttliga tillväxtutsikter och möjliggör en försäljningsfördelning med högre marginaler.
Login required
This content is only available for logged in users