Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Morning Review
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Insider Transactions
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

Kalmar: Tjänsterna utvecklas kontinuerligt

Av Aapeli PursimoAnalytiker
Kalmar

Sammanfattning

  • Vi bedömer att Kalmars fabrik i Stargard, Polen, har en god situation och kräver ingen extra uppmärksamhet från koncernledningen, trots att produktionskapaciteten inte utnyttjas fullt ut.
  • Enligt vår syn har företaget tydliga fokusområden för att öka tjänsterna, inklusive elektrifiering av utrustning och datadrivna lösningar, vilket stärker kundvärdet och bidrar till en mer tjänstedriven affärsmodell.
  • Vi förväntar oss att de senaste tullförändringarna i USA kan ha en tidsmässig inverkan på Kalmars siffror mellan Q3 och Q4, men effekterna på koncernnivå bedöms vara begränsade och huvudsakligen tidsmässiga.
  • Kalmar har lärt sig att hantera USA:s föränderliga tullpolitik och vi bedömer att företaget snabbt kan inkludera dessa förändringar i sin prissättning, även om det kan innebära risker för volymutvecklingen på den amerikanska marknaden på kort sikt.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-24 04:44 GMT. Ge feedback här.

Vi besökte Kalmars fabrik i Stargard, Polen, förra veckan. Utöver fabriksrundturen diskuterades bland annat utvecklingen av Kalmars serviceverksamhet samt effekterna av de senaste ståltullarna på företaget. Kalmars presentationsmaterial för serviceverksamheten kan ses här.

Man är generellt nöjd med verksamheten vid Stargard-fabriken, även om man strävar efter att ytterligare förbättra prestandan

Kalmars fabrik i Stargard öppnades 2010 och är fortfarande ganska modern. Företaget fokuserar i sin polska fabrik, liksom i sina andra fabriker, på slutmontering, testning och kundleveranser, vilket gör fabrikens kostnadsstruktur mycket flexibel. På motsvarande sätt omfattar tillverkningen av produkter nästan hela Kalmars sortiment (d.v.s. containerstaplare, reachstackers, tomcontainerhanterare, gaffeltruckar, terminaltraktorer), med undantag för Bromma containerlyftar, som tillverkas vid företagets fabrik i Malaysia. Baserat på kommentarer från den nya lokala ledningen planeras små effektivitetsåtgärder för fabriken, även om man generellt är nöjd med verksamhetens effektivitet och arbetssätt. Det är dock alltid möjligt att öka effektiviteten genom mindre justeringar och kontinuerlig förbättring, vilket också säkerställer bibehållen konkurrenskraft på lång sikt. Vi bedömer att de potentiella fördelarna skulle synas tydligare under en period med högre efterfrågan än nu, eftersom fabrikens produktionskapacitet för närvarande inte utnyttjas fullt ut. Sammantaget bedömer vi att situationen för Stargard-fabriken är ganska bra, och därmed kräver den ingen extra uppmärksamhet från koncernledningen. Enligt oss var även kommentarerna från de närvarande affärsledarna om fördelarna med Kalmars differentiering, särskilt när det gäller beslutsfattande (d.v.s. beslutsfattande närmare verksamheten), positiva under besöket.  

Översikt över företagets tjänsteverksamhet och tillväxtplaner

Under besöket presenterade företaget även utvecklingen och tillväxtplanerna för sin serviceverksamhet, vilka naturligtvis följde de tidigare kommunicerade riktlinjerna. I praktiken har företaget tydliga fokusområden för att öka tjänsterna: att öka andelen underhåll av den egna maskinparken, tillväxtpotentialen som elektrifieringen av utrustningen erbjuder, samt att öka kundvärdet med datadrivna lösningar (särskilt digitala lösningar).

I detta sammanhang presenterade företaget kortfattat sina digitala tjänster och sin egen kundportal (MyKalmar) under besöket. Detta spelar också en mycket viktig roll, till exempel för reservdelsförsäljningen (ungefär 50 % av reservdelsförsäljningen sker via webbutiken) och i övrigt för kundupplevelsen (bl.a. utrustningsdata, utbildnings- och serviceförfrågningar, förebyggande underhåll). På motsvarande sätt har företaget genom aktiva åtgärder lyckats öka andelen reservdelsleveranser för den egna maskinparken till cirka 30 % från 25 % år 2021. Naturligtvis ser företaget fortfarande stora möjligheter inom detta område, vilka även digitala tjänster möjliggör. Tillväxtpotentialen som elektrifieringen av utrustning erbjuder härrör i synnerhet från mer krävande underhåll av utrustningen (inkl. högre utbildning) samt dyrare delar, vilket också återspeglas i prissättningen, även om behovet av underhåll för elektrisk utrustning är mindre än för traditionell utrustning. Naturligtvis spelar även tillväxten av den installerade basen (för närvarande 68 000 enheter) och ökningen av andelen nätverksanslutna enheter på lång sikt från nuvarande över 14 500 enheter en avgörande roll för alla åtgärder.

Under de senaste 1,5 åren har företaget, gällande åtgärder inom tjänstesektorn, utvecklat arbetssätt och förstärkt sin servicepersonal, inklusive ledning, försäljning och installatörer, samt ökat sin närvaro närmare kunderna. Företaget uppgav att det under en längre tid har strävat efter att övergå från en reaktiv till en proaktiv modell inom tjänster, bland annat genom utveckling av digitala tjänster. Ur försäljningssynpunkt har företaget också integrerat verksamheten för utrustning och tjänster (till exempel, på utrustningssidan, andelen offerter som inkluderar service som ett mått). Sammantaget strävar företaget efter att bli alltmer tjänstedrivet (inklusive digitalisering och automatisering), vilket också spelar en avgörande roll för att uppnå lönsamhetsmålen och ur ett konkurrensperspektiv. Beträffande det senare kommenterade företaget att det för närvarande befinner sig i en relativt god position, även om exempelvis kinesiska konkurrenter strävar efter att bygga upp sin egen eftermarknadsverksamhet. På motsvarande sätt kommenterade företaget att det, när det gäller elektrisk utrustning, på en allmän nivå tillhör de ledande aktörerna tillsammans med kinesiska aktörer (t.ex. Sany), medan det bedömer att andra västerländska aktörer ligger något efter. Företaget kommenterade också att dess kundlojalitet, kvalitet och varumärke är på en mycket bra nivå. Därmed är konkurrenssituationen i praktiken oförändrad och Kalmars marknadsposition är fortfarande mycket stark. Med elektrifieringen är det naturligtvis viktigt att noggrant övervaka hotet från kinesisk konkurrens, bland annat när det gäller batteritillverkning, tillverkningskostnader, statliga subventioner och eventuell aggressiv priskonkurrens.

Gällande tjänsterna meddelade företaget också att de tidigare kommunicerade lagertransfern och outsourcingen i USA samt flytten av det europeiska distributionscentret till Metz i Frankrike har gått bra (bl.a. ökad leveranshastighet).

Den senaste revideringen av tullarna har flyttat fram leveranser något

I samband med besöket diskuterades även den amerikanska marknaden och de senaste tullförändringarna (s.k. section 232-utredningar, vilket innebär att en del av de vidareförädlade produkterna som innehåller stål och aluminium omfattas av en tullnivå på 50 % för stål och aluminium). För Kalmars del gäller avsnitt 232 gaffeltruckar bland de produkter som tillverkas i Europa, medan containerkranar och -lyftar inte omfattas av de högre tullarna. På grund av den oväntade ändringen i tullsituationen den 18 augusti hade Kalmar även avbrutit sina leveranser till USA tills situationen klarnat (inklusive dokumentation). Till följd av detta var lagernivåerna för färdiga maskiner i Stargard höga vid tidpunkten för besöket. Företaget kommenterade dock att situationen hade klarnat och att det skulle fortsätta leveranserna och förväntade sig att situationen skulle normaliseras under de kommande veckorna. Enligt vår bedömning kan detta dock ha en tidsmässig inverkan på företagets siffror mellan Q3 och Q4 (inklusive kassaflödet). Samtidigt är det dock bra att komma ihåg att den största delen av företagets omsättning i USA utgörs av lokalt tillverkade terminaltraktorer, tjänster och reservdelar. Därmed är effekterna på koncernnivå sannolikt ganska begränsade och, som nämnts ovan, huvudsakligen tidsmässiga. Vi kommer att följa eventuella mer detaljerade indikationer i samband med företagets samtal före den tysta perioden, även om vi anser det ganska sannolikt att företaget kommer att kommentera eventuella effekter först i samband med rapporten.

I stället meddelade företaget att det kommer att reagera på effekterna av sektion 232 genom prissättning, liksom med andra tullar. På grund av USA:s tullpolitik, som har förändrats flera gånger under året, har företagets prissättning förståeligt nog varit under press, men baserat på företagets kommentarer har det lärt sig att agera i den nuvarande situationen. Vi bedömer att företaget kommer att kunna inkludera dessa i sin prissättning ganska snabbt. Kalmar uppgav också att konkurrenterna (inklusive lokala aktörer) har höjt sina priser i och med tullarna. Detta ökar enligt vår mening risken för volymutvecklingen på den amerikanska marknaden på kort sikt, med tanke på den sannolika bredare prisökningen utan en tydligare förstärkning av verksamhetsmiljön.

Login required

This content is only available for logged in users

Skapa användarkonto

Kalmar är verksamt inom godshantering för hamnar, terminaler, distributionscentra och tung industri. Bolaget utvecklar diverse lösningar, och tillhandahåller bland annat gränsdragare, terminaltraktorer, reachstackers, tomcontainerhanterare och gaffeltruckar. Kalmar är en avknoppning av koncernen Cargotec. Bolaget har sitt huvudkontor i Helsingfors.

Läs mera

Key Estimate Figures28.07.

202425e26e
Omsättning1 720,31 740,01 831,8
tillväxt-%−16,1 %1,1 %5,3 %
EBIT (adj.)216,8228,2244,3
EBIT-%12,6 %13,1 %13,3 %
EPS (adj.)2,532,632,85
Utdelning1,001,101,20
Direktavkastning3,1 %2,8 %3,1 %
P/E (just.)12,614,813,7
EV/EBITDA8,88,97,9

Forum uppdateringar

KALMAR AB, PRESSMEDDELANDE, 3.12.2025 KL. 11:00 Kalmar och Patrick Terminals ingår nytt 10-årigt strategiskt leveransavtal Kalmar har ingått...
i går
by Index
13
Aapeli och Pia diskuterade på engelska om Kalmar angående Q3 Inderes Kalmar Q3’25: Record high margin - Inderes Time: 24.11.2025 klo 12.10 Kalmar...
2025-11-24 14:24
by Sijoittaja-alokas
2
Kalmar och Forth Ports fortsätter sitt samarbete med en stor tilläggsorder på hybrid reachstackers Kalmar har fått en tilläggsorder på tre [...
2025-11-12 08:08
by Index
9
Nytt pressmeddelande från Kalmar: Inderes Kalmar ja Transnet Port Terminals jatkavat kestävään kehitykseen keskittyvää... KALMAR OYJ, LEHDIST...
2025-11-07 08:25
by HH82
11
Nordea publicerade sin uppdaterade Kalmar-analys efter Q3-resultatet. Riktkursen stiger till 44,00 euro (tidigare: 42,00 €), rekommendationen...
2025-11-05 07:53
by KuHa
10
https://www.inderes.fi/research/kalmar-q325-myonteinen-pohjavire-ennallaan Vi upprepar vår rekommendation att öka i Kalmar och vår riktkurs ...
2025-11-03 07:00
by Montau
12
Kalmars VD Sami Niiranen intervjuades av Aapeli efter Q3-rapporten. Inderes Kalmar Q3'25: Kannattavuus ennätystasolla - Inderes Aika: 31.10....
2025-10-31 12:35
by Sijoittaja-alokas
9
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Ta kontakt
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.