Keskisuomalainen H1’25 förhandskommentar: Vinstnivån förväntas höjas
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-22 04:50 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
| Estimat tabell | H1'24 | H1'25 | H1'25e | H1'25e | Konsensus | 2024 | |||
| MEUR / EUR | Jämförelse | Verkligt utfall | Inderes | Konsensus | Lägst | Högst | Verkligt utfall | ||
| Omsättning | 103 | 113 | 217 | ||||||
| Rörelsevinst (just.) | 1,7 | 6,8 | 11,7 | ||||||
| Rörelseresultat | -6,1 | 6,8 | 11,7 | ||||||
| EPS (just.) | 0,16 | 0,46 | 0,78 | ||||||
| EPS (rapporterad) | -0,56 | 0,46 | |||||||
| Omsättningstillväxt-% | -5,9 % | 10,6 % | 7,2 % | ||||||
| Rörelsemarginal (just.) | 1,7 % | 6,0 % | 5,4 % | ||||||
Källa: Inderes
Keskisuomalainen publicerar sin H1-rapport fredagen den 29 augusti, uppskattningsvis på eftermiddagen. Tillväxten inom distributionsverksamheten och förbättrad effektivitet har möjliggjort en tydlig vändning för Keskisuomalainen under H1, även om marknadsutvecklingen för medierelaterad annonsering, som är viktig för företaget, har varit svag. Därmed kommer guidningen som indikerar omsättningstillväxt och en tydlig förbättring av vinsten att upprepas. Det största intresset i rapporten riktas mot omfattningen av resultatförbättringen, vilken hittills har varit svår att uppskatta. Dessutom är utvecklingen av Nyhetsmedias innehållsintäkter samt tillväxten inom digital utomhusreklam av intresse i rapporten.
Stark omsättningstillväxt
Vi förväntar att Keskisuomalainens omsättning för H1 har ökat med 11 % från jämförelseperioden till 113 MEUR. Tillväxten drivs av förvärvet av PunaMusta Media inom Nyhetsmedia (effekt 3 månader) samt vårens dubbla val. Organiskt uppskattar vi att Nyhetsmedia har minskat med 2 %, drivet av en nedgång i mediamarknadsföringen. Koncernens tillväxt stimuleras även av marknadsrevideringen inom distributionsverksamheten, där Keskisuomalainen har lyckats öka sin kundbas och sitt genomsnittspris efter att Posti dragit sig ur distributionen av oadresserad direktreklam. Enligt vår bedömning erbjuder ändringen Keskisuomalainen en marknadspotential på över 10 MEUR, varav den största delen realiseras redan i år. Vidare förväntar vi oss att den digitala utomhusreklamen har ökat, men den svaga utvecklingen inom konsulttjänster sänker tillväxttakten för Oallokerade poster till ungefär 6 %.
Flera faktorer bakom resultatförbättringen
Med omsättningstillväxt och förbättrad effektivitet förväntar vi oss en tydlig resultatförbättring för företaget. Jämförelseperiodens rörelseresultat försvagades av nedskrivningar av goodwill och andra engångsposter, men även justerat för dessa var resultatet mycket svagt, strax under 2 MEUR. Vi estimerar att den justerade rörelsevinsten för H1 uppgick till 6,8 MEUR, vilket motsvarar en marginal på 6 %. Inom Nyhetsmedia stöds marginalförbättringen av genomförda effektiviseringsåtgärder och i synnerhet av tidpunkten för kommunal- och regionvalen under H1. Resultatet för distributionsverksamheten, som tidigare var negativt, kommer å andra sidan att öka kraftigt genom omsättningstillväxt och förbättrad effektivitet (prishöjningar och ökad kapacitetsutnyttjande). Vi förväntar oss också att resultatet för digital utomhusreklam har förbättrats, men den svaga utvecklingen för övriga oallokerade poster kan dölja denna effekt. Den förbättrade operationella vinsten återspeglas i vår just. EPS-estimat, som vi förväntar oss mer eller mindre tredubblas till 46 cent.
Guidningen som indikerar en tydlig resultatförbättring upprepas
Vi förväntar oss att Keskisuomalainen upprepar sin guidning om omsättningstillväxt och en tydlig vinstförbättring. Enligt vår ståndpunkt drivs omsättningstillväxten av den goda utvecklingen för Nyhetsmedia under H1, den starka tillväxten inom Distributionsföretaget genom nya kundrelationer och prishöjningar, samt Digital utomhusreklam. Gällande marginalen gäller samma drivkrafter samt förbättrad effektivitet inom distributionsverksamheten. Vi förväntar oss att omsättningen för 2025 ökar med 7 % och att den justerade operationella vinsten mer än fördubblas.
Det största intresset i rapporten riktas mot omfattningen av resultatförbättringen, vilken hittills har varit svår att uppskatta. Dessutom är utvecklingen av Nyhetsmedias digitala omsättning av intresse i rapporten, vars tillväxt är avgörande för att resultatförbättringen ska fortsätta. Dessutom granskar vi utvecklingen av innehållsintäkterna, som för andra medieföretag har visat en liten tillväxt under H1, trots den svaga marknadsutvecklingen för mediamarknadsföring. Tillväxten inom digital utomhusreklam, som är central för värdeskapandet, är också i fokus i rapporten, eftersom utbyggnaden av utrustningsbasen i Helsingforsområdet enligt vår uppfattning har gått långsammare än förväntat på grund av byggnadstekniska orsaker.
Login required
This content is only available for logged in users
