Lindex Group: God juli på den svenska klädmarknaden

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-14 05:19 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Den svenska klädmarknadens utveckling

Källa: Svensk Handel *Inderes estimat
Den svenska klädmarknadens försäljningssiffror för juli offentliggjordes i morse. Försäljningen ökade med 4 % från föregående år enligt Svensk Handel. Juli är visserligen nedsättningsdriven, men tillväxtsiffran är ändå positiv. Marknaden är enligt vår bedömning även för hela året i lätt tillväxt.
Sverige står för mer än hälften av Lindex-kedjans försäljning
Sverige är Lindex största marknad och står för mer än hälften av Lindex-kedjans försäljning (alltså inte hela koncernens, vars namn också är Lindex). Vårt estimat för Lindex-segmentets omsättning i Q3’25 är cirka 3 % tillväxt i lokala valutor. Företaget uppgav i samband med Q2-rapporten att de förväntar sig att efterfrågan piggnar till under slutet av året. Utvecklingen i juli var därmed i linje med våra estimat. Utvecklingen av de svenska och norska kronorna, som tillsammans utgör cirka 70 % av Lindex-segmentets försäljning, påverkar även Lindex siffror. Valutakurseffekten är med nuvarande utsikter svagt positiv under resten av året. För hela koncernen har Lindex guidat 0-4 % tillväxt i lokala valutor i år, när H1-utvecklingen fortfarande var -1 %.
Login required
This content is only available for logged in users