Lindex Group: Stark augusti på den svenska klädmarknaden

Sammanfattning
- Vi bedömer att den svenska klädmarknaden har haft en positiv utveckling under sommarmånaderna, med en försäljningsökning på 6 % i augusti jämfört med föregående år.
- Sverige är Lindex största marknad och står för över hälften av kedjans försäljning. Vi förväntar oss en tillväxt på cirka 3 % i lokala valutor för Lindex-segmentet under Q3 2025.
- Företaget förväntar sig en ökad efterfrågan under resten av året, och utvecklingen på den svenska marknaden har hittills överträffat våra estimat.
- Valutakurseffekten från svenska och norska kronor förväntas vara något positiv för Lindex under resten av året, vilket påverkar försäljningssiffrorna gynnsamt.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-15 05:31 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Utvecklingen på den svenska klädmarknaden

Källa: Svensk Handel *Inderes bedömning
Försäljningssiffrorna för den svenska klädmarknaden i augusti publicerades i morse. Försäljningen ökade med 6 % från förra året enligt Svensk Handel. Marknadsutvecklingen under sommarmånaderna har varit tydligt positiv. Marknaden är enligt vår bedömning också i tillväxt för hela året.
Sverige står för över hälften av Lindex-kedjans försäljning
Sverige är Lindex största marknad och står för över hälften av Lindex-kedjans försäljning (alltså inte hela koncernens, vars namn också är Lindex). Vårt estimat för Lindex-segmentets omsättning i Q3’25 är en tillväxt på ungefär 3 % i lokala valutor. Företaget meddelade i samband med Q2-rapporten att de förväntar sig en uppgång i efterfrågan under resten av året. I juli-augusti har den svenska marknaden vuxit med ungefär 5 %, vilket innebär att utvecklingen hittills är något bättre än våra estimat. Utvecklingen av de svenska och norska kronorna, som tillsammans utgör ungefär 70 % av Lindex-segmentets försäljning, påverkar också Lindex siffror. Valutakurseffekten ser ut att vara något positiv under resten av året. För hela koncernen har Lindex guide:at en tillväxt på 0-4 % i lokala valutor i år, medan utvecklingen under H1 fortfarande var -1 %.
Login required
This content is only available for logged in users