Lindex Group: Svag utveckling för den svenska klädmarknaden i maj

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 12.6.2025 kl. 07:40 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Källa: Svensk Handel *Inderes estimat
Majsiffrorna för den svenska klädmarknaden publicerades i morse. Enligt Svensk Handel minskade försäljningen med så mycket som 8% från föregående år. Organisationen hänför den svaga trenden till kallare väder än under jämförelseperioden och kalendereffekten. I maj i fjol ökade försäljningen med nästan 5%, medan marknaden minskade med nästan 6% i juni 2024. Därför finns det potential för mycket bättre utveckling i juni. Majs siffror representerar dock den svagaste månatliga utvecklingen sedan COVID-eran. Med en svag maj månad ligger marknaden som helhet på ungefär samma nivå som under jämförelseperioden.
Sverige står för mer än hälften av Lindex-kedjans försäljning
Sverige är Lindex största marknad och står för mer än hälften av Lindex-kedjans försäljning (men inte hela koncernen som också kallas Lindex). Vår omsättningsprognos för Q2'25 för Lindex-segmentet är ungefär oförändrad jämfört med föregående år i lokala valutor. Marknadsutvecklingen för april–maj var svagare än väntad, medan jämförelsesiffran för juni är klart lättare. Det finns en viss nedåtriktad press på våra prognoser. Utvecklingen av SEK och NOK, som tillsammans står för cirka 70% av Lindex-segmentets försäljning, påverkar också bolagets siffror. I våra prognoser kommer valutaeffekten att bli positiv under Q2'25 för första gången på länge, vilket drivs av den stärkta svenska kronan. Koncernen som helhet har fått en guidning från Lindex om en tillväxt på 0–4% i lokala valutor i år.
Login required
This content is only available for logged in users