Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Morning Review
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Insider Transactions
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

Minskningen av reklamintäkterna avtog i oktober

Av Petri GostowskiCo. Head of Research

Sammanfattning

  • Enligt Kantar minskade mediamarknadsföringen i Finland med cirka 1 % i oktober, vilket resulterar i en kumulativ minskning på 2,3 % för året.
  • Tryckta tidningsmedier upplevde den största nedgången med nästan 6 %, medan utomhusreklam ökade med 13 % jämfört med föregående period.
  • Mediamarknadsföring utgör en betydande del av omsättningen för företag som Sanoma, Alma Media och Keskisuomalainen, vilket gör marknadsutvecklingen viktig för dessa företag.
  • Den negativa utvecklingen i oktober var förväntad och påverkar inte de företagsspecifika estimaten, men variationer kan förekomma beroende på företagens mediagruppsfördelning.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-01 06:10 GMT. Ge feedback här.

Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden mediamarknadsföring i Finland med ungefär 1 % i oktober jämfört med jämförelseperioden. Därmed är den kumulativa utvecklingen för hela innevarande år nu drygt 2 % negativ (1–10/2025: -2,3 %).

Nedgången fortsatte inom de viktigaste mediagrupperna

Uppdelat på mediekategori stod tryckta dagstidningar för den kraftigaste nedgången, i linje med marknadstrenderna, och minskade med knappt 6 % från jämförelseperioden. Webbmedia, som drar nytta av den digitala övergången, minskade däremot med endast ungefär 1 % i oktober. Bland övriga mediagrupper minskade TV-reklamen med 3 % och radioreklamen med drygt 2 %. Den totala utvecklingen av reklam påverkades väsentligt av utomhusreklam, som ökade med 13 % jämfört med jämförelseperioden. Av annonsörsgrupperna ökade klassificerade annonser med 1 %, medan varumärkesannonsering minskade med 4 % och detaljhandelsannonsering ökade med 5 %.

Enligt våra beräkningar utgjorde mediamarknadsföringen i Finland, baserat på de senast publicerade årssiffrorna (2024), ungefär 16 % av Sanomas och ungefär 18 % av Alma Medias omsättning. För Keskisuomalainen är siffran betydligt högre, då mediamarknadsföringen utgjorde 34 % av företagets omsättning (2024). Därmed är utvecklingen av mediamarknaden en relevant drivkraft för företagen. Som ett resultat av Ilkkas förvärv av Kaleva påverkar utvecklingen på mediemarknaden inte direkt dess operationella siffror, men via intresseföretaget påverkar Kalevas utveckling koncernens resultat per aktie.

Den något negativa utvecklingen under den första månaden av årets sista kvartal var väl i linje med våra förväntningar och siffrorna medför därmed inga revideringsbehov i våra företagsspecifika estimat. Vi påminner dock om att utvecklingen för medieverksamheten per företag kan avvika från den totala marknadsutvecklingen, eftersom de relativa andelarna av olika mediagrupper varierar avsevärt mellan företagen.

Utvecklingen av mediamarknaden i Finland

Mainonta123

Källa: Kantar Media Finland, Inderes Obs. Q4-siffrorna inkluderar endast oktober månads siffror

Login required

This content is only available for logged in users

Skapa användarkonto
Håll dig uppdaterad
Sanoma
Alma Media
Keskisuomalainen
Ilkka

Forum uppdateringar

Pelilisenssit.fi – 27 Nov 25 Sanoma Oyj: Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksessa jättimäinen... Sanoma Oyj ennustaa rahapelimarkkinan vapautumisen...
2025-11-30 13:43
by Marko
3
Juho Toratti har också skrivit om Sanoma och dess CMD. Underrubriker: Sanomas kapitalmarknadsdag Tillväxten förväntas vara driven av utbildningsverksa...
2025-11-29 18:14
by Sijoittaja-alokas
2
Här är Aapels kommentarer från Sanomas kapitalmarknadsdag. Sanoma anordnade en kapitalmarknadsdag (CMD) i tisdags. Under dagens presentationer...
2025-11-26 06:30
by Sijoittaja-alokas
2
Sanomas VD Rob Kolkman intervjuades av Pia under bolagets kapitalmarknadsdag. Ämnen: 00:00 Start [00:08](https://www.youtube.com/
2025-11-25 17:11
by Sijoittaja-alokas
1
Här är Pauls och Kaisas kommentarer om Sanomas uppdaterade finansiella mål. Sanoma publicerade i samband med sin kapitalmarknadsdag uppdaterade...
2025-11-25 09:20
by Sijoittaja-alokas
0
Petri är förväntansfull, eftersom Sanoma har kapitalmarknadsdagar nästa tisdag och här är hans kommentar om det. Vid kapitalmarknadsdagen (CMD...
2025-11-21 07:55
by Sijoittaja-alokas
0
Juho Toratti har skrivit en analys om Sanoma. Baserat på strategiska drag verkar Sanoma ladda sina insatser redan inför nästa år, då marknaden...
2025-10-31 13:51
by Sijoittaja-alokas
1
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Ta kontakt
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.