Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Morning Review
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Insider Transactions
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Analytikerkommentar

Minskningen av reklaminvesteringar mattades av i september

Av Petri GostowskiCo. Head of Research

Sammanfattning

  • Enligt Kantar minskade mediamarknadsföringen i Finland med 1 % i september, vilket resulterade i en kumulativ nedgång på drygt 2 % för året.
  • Tryckta tidningsmedier minskade med 11 %, medan digitala medier och radioreklam ökade med 4 % vardera; TV-reklam minskade med 3 %.
  • Mediamarknaden utgör en betydande del av omsättningen för företag som Sanoma, Alma Media och Keskisuomalainen, vilket gör marknadsutvecklingen viktig för dessa företag.
  • Den avtagande nedgången i september var en lättnad, men Q3:s totala marknadsutveckling var sämre än förväntat, vilket kan påverka företagsspecifika estimat inför Q3-rapporterna.

Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-23 04:00 GMT. Ge feedback här.

Enligt statistik publicerad av Kantar minskade mängden mediamarknadsföring i Finland med 1 % i september jämfört med jämförelseperioden. Därmed är den kumulativa utvecklingen för hela innevarande år nu drygt 2 % negativ (1-9’25 - 2,4 %).

Mediegruppernas utveckling differentierades

Sett till mediagrupper stod tryckta tidningar för den kraftigaste nedgången, i linje med marknadstrenderna, och minskade med 11 % från jämförelseperioden. Den digitala median, som drar nytta av den digitala omvandlingen, vände däremot till en tillväxt på 4 % i september. Av de övriga mediagrupperna ökade radioreklamen med 4 %, medan TV-reklamen minskade med 3 % från jämförelseperioden. Av annonsörsgrupperna ökade klassificerade annonser med 10 %, medan varumärkesannonsering minskade med 2 % och detaljhandelsannonsering minskade med 3 %.

Enligt våra beräkningar utgjorde mediamarknaden i Finland, baserat på de senast publicerade årssiffrorna (2024), ungefär 16 % av Sanomas och ungefär 18 % av Alma Medias omsättning. För Keskisuomalainen är siffran betydligt högre, då mediamarknadsföringen utgjorde 34 % av företagets omsättning (2024). Därmed är utvecklingen av mediamarknaden en relevant drivkraft för företagen. Till följd av Ilkkas förvärv av Kaleva påverkar utvecklingen på mediemarknaden inte direkt dess operationella siffror, men via intresseföretaget påverkar Kalevas utveckling koncernens resultat per aktie.

Den avtagande nedgången i september, som är kvartalets största månad, var en liten lättnad, men den totala marknadsutvecklingen under Q3 var sämre än våra förväntningar. Därmed estimerar vi att det kan finnas en viss nedåtgående press på våra företagsspecifika estimat inför Q3-rapporterna. Vi påminner om att utvecklingen för medieverksamheterna kan avvika från den totala marknadsutvecklingen, eftersom de relativa andelarna av olika mediagrupper varierar betydligt mellan företagen. Vi kommer att se över våra företagsspecifika estimat vid behov inför Q3-rapportperioden.

Utvecklingen av mediamarknaden i Finland

-40%-30%-20%-10%0%10%20%30%40%50%Q3'19Q3'20Q3'21Q3'22Q3'23Q3'24Q3'25Mediereklamens förändring i %Källa: Kantar Media Finland, Inderes

Login required

This content is only available for logged in users

Skapa användarkonto
Håll dig uppdaterad
Sanoma
Alma Media
Keskisuomalainen
Ilkka

Forum uppdateringar

Pelilisenssit.fi – 27 Nov 25 Sanoma Oyj: Suomen rahapelijärjestelmän uudistuksessa jättimäinen... Sanoma Oyj ennustaa rahapelimarkkinan vapautumisen...
2025-11-30 13:43
by Marko
3
Juho Toratti har också skrivit om Sanoma och dess CMD. Underrubriker: Sanomas kapitalmarknadsdag Tillväxten förväntas vara driven av utbildningsverksa...
2025-11-29 18:14
by Sijoittaja-alokas
2
Här är Aapels kommentarer från Sanomas kapitalmarknadsdag. Sanoma anordnade en kapitalmarknadsdag (CMD) i tisdags. Under dagens presentationer...
2025-11-26 06:30
by Sijoittaja-alokas
2
Sanomas VD Rob Kolkman intervjuades av Pia under bolagets kapitalmarknadsdag. Ämnen: 00:00 Start [00:08](https://www.youtube.com/
2025-11-25 17:11
by Sijoittaja-alokas
1
Här är Pauls och Kaisas kommentarer om Sanomas uppdaterade finansiella mål. Sanoma publicerade i samband med sin kapitalmarknadsdag uppdaterade...
2025-11-25 09:20
by Sijoittaja-alokas
0
Petri är förväntansfull, eftersom Sanoma har kapitalmarknadsdagar nästa tisdag och här är hans kommentar om det. Vid kapitalmarknadsdagen (CMD...
2025-11-21 07:55
by Sijoittaja-alokas
0
Juho Toratti har skrivit en analys om Sanoma. Baserat på strategiska drag verkar Sanoma ladda sina insatser redan inför nästa år, då marknaden...
2025-10-31 13:51
by Sijoittaja-alokas
1
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Ta kontakt
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.