Relais dotterbolag Raskone köper två serviceverkstäder för tunga fordon från Wetteri
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-08 05:15 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Relais och Wetteri meddelade igår om ett avtal där Relais dotterbolag Raskone köper Wetters service- och reservdelsverksamhet för tung trafik i Kajana och Joensuu. Vi anser att affären med de mycket lönsamma serviceverkstäderna är fördelaktig för Relais värdeskapande, förutsatt att marginalen lyckas hållas på en hög nivå. För Wetteris del förbättrar affären tydligt dess ansträngda balansräkning och ger manöverutrymme för att genomföra den uppdaterade strategin. Samtidigt försvagar dock försäljningen bolagets marginal och höjer ribban ytterligare för en lönsamhetsvändning. Affären är villkorad av godkännande från KKV, men vi anser att det är sannolikt att affären kommer att gå igenom.
Raskone köper Wetteris serviceverkstäder för tungt fordon i Kajana och Joensuu
Affärsområdenas auktoriserade representationer inkluderar t.ex.Scania, Mercedes-Benz och MAN.Köpeskillingen är 13,8 MEUR, som betalas kontant. Enligt Wetteris meddelande var EBITDA för det förvärvade objektet 2,3 MEUR år 2024, vilket innebär att affärens värderingsmultipel är cirka 6x EV/EBITDA. Omsättningen för det sålda affärsområdet var 10,3 MEUR år 2024. Även om omsättningen som är föremål för affären endast motsvarar cirka 2–3 % av båda bolagens omsättningsestimat för 2026, är affärens inverkan mer betydande på EBITDA-nivå. Målobjektets EBITDA (2,3 MEUR) motsvarar cirka 10 % av Wetteris och 4 % av Relais EBITDA-estimat för 2026. Vi jämför köpeobjektets EBITDA med våra estimat för 2026, vilka till fullo tar i beaktande båda bolagens betydande företagsförvärv nyligen. Affären väntas slutföras under Q3'25.
Lönsamma serviceverkstäder stärker Raskones marknadsposition
De förvärvade affärsområdena är mycket lönsamma jämfört med Relais-koncernen (2024 EBITDA-% 22 % jämfört med Relais 16 %), vilket gör att vi anser det osannolikt att verkstäderna skulle kunna stärka sin marginal som en del av Raskone. Om affärsområdena kan upprätthålla sin höga marginal anser vi att 6x EV/EBITDA-talet är ett förmånligt pris för Relais aktieägarvärde. Under antagande om en hållbar vinstnivå kommer köpeskillingen efter skatter att omvandlas till en avkastning på investerat kapital på drygt 15 %, vilket klart överstiger vårt avkastningskrav (WACC 8,1 %) för Relais. Hållbarheten i resultatnivån stöds av Raskones affärsuppgörelse, som stärker den regionala marknadspositionen i Kajana och Joensuu, eftersom kedjan redan har märkesoberoende serviceverkstäder på dessa orter. Ur Relais-koncernens synvinkel var affären ett steg mot målsättningen på 50 MEUR i pro forma EBITA i slutet av 2025.
Vi lägger till affären i våra estimat om KKV godkänner att affären genomförs. I detta fall kommer vårt EBITDA-estimat för nästa år att utsättas för en uppåtriktad press på cirka 4 % och nettoskulden kommer att öka med 10 MEUR i enlighet med köpeskillingen. Relais meddelade tidigare i samband med förvärvet av Team Verksted Holding AS att de planerar att stärka balansräkningen med eget kapital, vilket skulle göra det möjligt att fortsätta den förvärvsdrivna tillväxten redan på kort sikt.
Wetteris balansräkning förbättras avsevärt till följd av affären
För Wetteris del erbjuder affären efterlängtad handlingsfrihet i dess ansträngda balansräkning. Med en köpeskilling på 13,8 MEUR kan bolaget, om det vill, betala tillbaka sina banklån på cirka 7 MEUR och dessutom förbättras bolagets soliditet avsevärt. Vi tror att Wetteri kommer att bokföra en tydlig försäljningsvinst för Q3.
Strategiskt anser vi också att affären är motiverad, eftersom den ger utrymme för att genomföra den uppdaterade strategin. På andra sidan myntet har affären en tydlig negativ inverkan på bolagets nuvarande EBITDA, och detta gör nödvändig en ännu större ansträngning gällande bolagets lönsamhetsvändning. Vi anser det därmed som sannolikt att den uppdaterade strategin (som enligt vår uppfattning ska lanseras i augusti) åtminstone inledningsvis kommer att fokusera tydligare på marginal.
Login required
This content is only available for logged in users