Sanomas kapitalmarknadsdag: Learning som källa till tillväxt
Sammanfattning
- Sanoma förväntar sig att Learning-segmentet blir en motor för organisk tillväxt, med stöd av läroplansreformer i nyckelmarknader som Polen och Spanien, samt genom användning av AI för individualiserat lärande.
- Öppnandet av den finska spelmarknaden förväntas öka Media Finlands reklamintäkter från 2027, med en initial marknad på cirka 150 MEUR, vilket stabiliseras till 80–100 MEUR årligen.
- Företaget siktar på en hög ensiffrig organisk tillväxt i justerad rörelsevinst mellan 2026 och 2030, med särskilt fokus på att höja marginalerna inom Learning genom effektivisering och förvärv.
- Sanoma behåller sina kapitalallokeringsprioriteringar med fokus på växande utdelning och förvärv, samtidigt som målet för nettoskuld/justerad EBITDA sänks till under 2,5, vilket kan påverka förvärvskapaciteten.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-26 06:00 GMT. Ge feedback här.
Sanoma anordnade en kapitalmarknadsdag (CMD) på tisdagen. I dagens presentationer gav företaget mer detaljerad bakgrundsinformation om sina uppdaterade finansiella mål och presenterade en översikt över sina affärsområden. Inspelningen från CMD kan ses här. Våra viktigaste observationer från kapitalmarknadsdagen är:
Marknaden för Learning väntas växa från och med nästa år
På koncernnivå är Learning, som väntat, motorn för organisk tillväxt bland segmenten. Segmentets tillväxt stöds av läroplansreformer på företagets nyckelmarknader, särskilt i Polen och Spanien (särskilt under åren 2026–2027). Sammantaget väntas marknaden för Learning-läromedel också vara på en tillväxtkurva fram till slutet av detta årtionde (se. grafik från CMD-materialet nedan). Dessutom söker segmentet tillväxt bland annat genom att forma utvecklingen av grund- och gymnasieutbildningen mot differentierat, mer individuellt lärande med hjälp av artificiell intelligens. Naturligtvis förväntas tillväxten på olika geografiska marknader variera redan i och med reformerna av läroplanerna, men vi bedömer också att utvecklingsstadiet på olika marknader (bl.a. andelen digitala tjänster) påverkar tillväxtkoefficienten för olika tjänster på olika marknader (mot företagets presenterade marknadsstorlekar för K12-läromedel: Spanien 700 MEUR, Nederländerna 450 MEUR, Polen 180 MEUR). När det gäller Learning-tillväxten inkluderar verktygslådan, som tidigare, strategiska förvärv.

Källa: Sanoma CMD 2025
Den finska spelmarknaden väntas öka reklammarknaden från och med 2027
Företaget förväntar sig att storleken på Media Finlands marknad kommer att öka i och med öppnandet av den finska spelmarknaden och den därtill hörande ökningen av reklam från och med 2027. Företaget uppskattar att detta under de första åren kommer att skapa en annonsmarknad på ungefär 150 MEUR, då aktörerna investerar i att stärka sin marknadsposition. Av denna marknad uppskattar Sanoma att ungefär hälften riktas mot hemmamarknaden. På längre sikt uppskattar företaget att den totala annonsmarknaden relaterad till detta kommer att stabiliseras till ungefär 80–100 MEUR per år. I ett tidigt skede förväntade sig företaget att öppnandet av spelmarknaden skulle öka Media Finlands annonsförsäljning med över 20 MEUR per år. I övrigt väntas Media Finlands tillväxt vara stabil i och med den strukturella omvandlingen av medierna (d.v.s. digitala medier ersätter tryckta medier).
Företaget siktar på en hög ensiffrig organisk resultatillväxt
Företaget uppdaterade även sina finansiella mål inför CMD, vilka vi tidigare kommenterat här. Sanoma förväntar sig att de accelererade utsikterna för omsättningstillväxten för både Learning och Media Finland kommer att leda till en hög ensiffrig organisk tillväxt i koncernens justerade rörelsevinst under åren 2026–2030. Motsvarande uppdaterade mål på segmentnivå, där tillväxten mäts med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) över tre år, är:
- Learning tillväxt: medelhög ensiffrig jämförbar omsättningstillväxt (tidigare 2–5 %).
- Learnings vinsttillväxt: hög ensiffrig tillväxt i justerad rörelsevinst (tidigare över 23 % operationell rörelsemarginal exklusive avskrivningar på förvärv).
- I Media Finland en stabil jämförbar omsättningsutveckling (tidigare +/-2 %).
- I Media Finland en låg ensiffrig tillväxt i justerad rörelsevinst (tidigare 12–14 % operationell rörelsevinstmarginal exklusive avskrivningar på förvärv).
När det gäller målen är det bra att notera att företaget ändrade formuleringen av vissa nyckeltal (se företagets meddelande för mer information) och till exempel kommer justerad rörelsevinst att ersätta operationell rörelsevinst exklusive avskrivningar på förvärv (definitionen är oförändrad). Dessutom lyfte företaget fram, utöver de finansiella målen, att det fortfarande förväntar sig att Learning-segmentets distributionsförsäljning i Nederländerna kommer att vara ungefär 40 MEUR lägre år 2026, vilket kommer att höja segmentets justerade rörelsemarginal tydligt över 23 % år 2026, tillsammans med de fulla fördelarna från Solar-effektiviseringsprogrammet. Som nämnts ovan bedömer företaget att Media Finlands omsättning (över 20 MEUR) och resultat kommer att öka betydligt i och med öppnandet av spelmarknaden från och med 2027.
När det gäller Media Finlands mål är det dock viktigt att notera att effekten av öppnandet av spelmarknaden, baserat på budskapet från CMD, inte ingår i Media Finlands mål. Därmed bör Media Finlands mål i praktiken tolkas som mål utan påverkan från öppnandet av spelmarknaden. Enligt vår uppfattning återspeglas dock effekten av spelmarknaden i den höga ensiffriga målsättningen för koncernens organiska justerade rörelsevinst. Med detta i åtanke anser vi att målsättningen är något inkonsekvent. Enligt företaget återspeglar de uppdaterade målen dock bättre hur företaget ser på tillväxten. För Learning återspeglas detta i att företaget ser möjligheter att höja sina marginaler, bland annat genom att AI effektiviserar processerna. Dessutom återspeglar detta hur företaget ser på effekten av förvärv (organiska mål) och vilka åtgärder det kan vidta för de förvärvade enheterna (d.v.s. inte bara marginalnivån för det förvärvade objektet). När det gäller Media Finland återspeglar detta enligt företaget mer transparent den underliggande digitala omvandlingen och effekterna av spelmarknaden.
Huvudbudskapet gällande målen var enligt vår mening att Learningens organiska tillväxt- och vinsttillväxtutsikter är ganska goda fram till slutet av decenniet. Motsvarande för Media Finland förväntas stabiliseringen och den lätta tillväxten på den finska annonsmarknaden, tillsammans med effektivisering av verksamheten (bl.a. AI), leda till en måttlig tillväxt i det operationella resultatet, medan spelreklamen förväntas ha en betydligt större inverkan på segmentets vinsttillväxtutsikter på medellång sikt.
I våra nuvarande estimat hade vi förväntat oss att koncernens genomsnittliga årliga tillväxt i justerad rörelsevinst skulle vara ungefär 7 % från 2025 till 2028, vilket är ganska väl i linje med företagets målsättning. Vi kommer dock att se över våra estimat och deras bakgrund (inkl. uppdaterad rapportering) inom kort.
Riktlinjerna för kapitalallokering oförändrade
I samband med uppdateringarna av de finansiella målen kommenterade företaget också att prioriteringarna för kapitalallokeringen förblir oförändrade, så att en växande utdelning, en solid handlingsfrihet för förvärv och en kontinuerlig förstärkning av balansräkningen är i balans. Gällande företagsförvärv kommenterade företaget att Learning-marknaden fortfarande är fragmenterad och att Sanoma är intresserade av att konsolidera marknaden, vilket skulle kunna påskynda tillväxt och resultat. För närvarande uppskattar företaget att marknadsstorleken för Learning i Europa är ungefär 5 miljarder euro och Sanomas marknadsandel är i stora drag 17 % beroende på beräkningsmetod, vilket också skulle kunna ökas genom förvärv. På kort sikt kommenterade företaget att dess förvärvskapacitet uppgår till drygt 300 MEUR, men att det inte har bråttom med icke-organiska åtgärder. Bolaget kommenterade att huvudfokus för förvärv fortfarande ligger på den europeiska K12-marknaden, men det kommenterade inte en eventuell mer specifik geografisk expansion.
I samband med uppdateringen av de finansiella målen sänkte företaget också sitt mål för förhållandet mellan nettoskuld och justerad EBITDA till under 2,5 från tidigare under 3,0, vilket vi anser delvis begränsar förvärvskapaciteten. Företaget kommenterade dock att målnivån tillfälligt kan överskridas i samband med möjliga företagsförvärv. Naturligtvis, i takt med att företagets fria kassaflöde stärks, blir förutsättningarna för företagsförvärv och deras storlek starkare för varje år.
Utdelningspolicyn förblev som väntat oförändrad, och företaget strävar efter en växande utdelning som uppgår till 40–60 % av det fria kassaflödet. Sanoma uppdaterade dock sin definition av fritt kassaflöde från och med 2026 genom att inkludera betalningar för leasingförpliktelser (nuvarande nivå ungefär 30 MEUR/år). Revideringen är dock till stor del teknisk och påverkar inte själva förslaget, utan syns som en högre utdelningskvot.
Login required
This content is only available for logged in users
