Starbreeze Q2'25 förhandskommentar: Stabila intäkter q/q och lönsamhetsförbättringar väntas
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-08-18 06:02 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
| Estimat | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25 estimat | 2025e | |
| MSEK / SEK | Jämförelse | Verkligt utfall | Inderes | Inderes | |
| Omsättning | 40.2 | 65.4 | 254 | ||
| EBITDA | 8.1 | 30.3 | 99.8 | ||
| EBIT (just.) | -70.8 | 8.6 | 19.4 | ||
| EBIT | -70.8 | 8.6 | -10.7 | ||
| EPS (rapporterad) | -0.05 | 0.01 | -0.01 | ||
| Omsättningstillväxt-% | -7.0 % | 62.8 % | 36.9 % | ||
| EBIT-% (just.) | -176.2 % | 13.2 % | 7.6 % |
Källa: Inderes
Starbreeze publicerar sin Q2-rapport på tisdag, den 19 augusti. Vi förväntar att intäkterna förblir i stort sett stabila jämfört med Q1, men betydligt högre jämfört med föregående år, drivet av bidrag från KRAFTON-partnerskapet och förvärvet av fullständiga publiceringsrättigheter för PAYDAY 3 (PD3). Dessa faktorer bör också lyfta spelrelaterade intäkter. Lägre avskrivningsnivåer och en generellt lägre kostnadsbas väntas stödja en märkbar förbättring av EBIT. Vi förväntar att kassaflödet gynnas både av förbättrad lönsamhet och försenade Q1-betalningar från spelförsäljning, som istället mottogs i Q2. Då den vertikala skivan av Project Baxter färdigställdes i slutet av maj, kommer vi att följa Q2-rapporten för uppdateringar om potentiella partnerskap och den övergripande utvecklingen. Vi söker också större klarhet i PD3:s framtida bana/färdplan, särskilt nu när Starbreeze innehar de fullständiga publiceringsrättigheterna till titeln.
Vi förväntar att Q2-omsättningen är relativt stabil jämfört med föregående kvartal
Under kvartalet släppte Starbreeze nytt PD3-innehåll och uppdateringar, även om dessa hade en begränsad inverkan på spelaraktiviteten. Företaget lanserade även den tredjepartsutgivna titeln Out of Sight, som fick ett blygsamt kommersiellt mottagande men generellt positiva recensioner, och expanderade Roboquest till PS4/PS5.
Vi uppskattar Q2-omsättningen till 65 MSEK, vilket är ungefär i linje med föregående kvartal, men samtidigt över 60 % högre än ett år sedan. Viktiga drivkrafter inkluderar intäktsströmmar från KRAFTON-partnerskapet (Q2’25e: 16 MSEK) och fullständiga publiceringsrättigheter för PD3, vilket gör det möjligt för Starbreeze att behålla alla relaterade spelintäkter. PD3-intäkterna väntas vara stabila kvartal mot kvartal, där avsaknaden av Q1 PlayStation Plus-boost kompenseras av att Starbreeze behåller alla PD3-försäljningsintäkter. Vi förväntar även att intäkterna från PD2 kommer att vara stabila på 11 MSEK (Q1’25: 12 MSEK), medan intäkterna från tredjepartsutgivning förväntas öka markant kvartal över kvartal till 10 MSEK (Q1’25: 3 MSEK) efter plattformsexpansionen för Roboquest till PS5/4 i slutet av maj.
Omsättningstillväxt och en lättare kostnadsbas väntas förbättra EBIT
Vi förväntar att kombinationen av högre omsättning år/år, en betydligt minskad avskrivning (eftersom den tyngsta avskrivningsperioden relaterad till PD3 är över) och en generellt något lättare kostnadsbas kommer att resultera i en märkbar förbättring av EBIT år/år till 9 MSEK (Q2’24: -71 MSEK, Q1’25 just. 1 MSEK). Gällande kassaflödet upplevde bolaget en fördröjning i Q1 från sprelaterad försäljning på grund av förhandlingarna med PLAION, vilket tyngde på det fria kassaflödet i Q1. Dessa fordringar har mottagits under Q2 (~62 MSEK), vilket tillsammans med väntad lönsamhetsförbättring väntas bidra positivt till kassaflödet. Dessutom kommer Starbreeze att erhålla 33 MSEK från den riktade nyemissionen till Embracer som genomfördes under Q2. Av dessa kommer cirka 29 MSEK att användas för att finansiera förvärvet av fullständiga publiceringsrättigheter för PD3 från PLAION.
Uppdateringar om Project Baxters status och tydligare kommunikation om PD3:s framtid i fokus
Våra omsättningsestimat för FY2025 förblir oförändrade på 254 MSEK (FY24: 186 MSEK) med ett estimat för justerad EBIT på 19 MSEK (Justerad EBIT FY24e: -229 MSEK). Det mesta av tillväxten kommer från KRAFTON-partnerskapet (FY25e: 65 MSEK) och högre PD3-intäkter från full publiceringskontroll, delvis motverkat av lägre intäkter från tredjepartsutgivning. Vi bibehåller en försiktig syn på en större återhämtning av PD3-spelare med tanke på det nuvarande sentimentet, men ser uppsida från att äga PAYDAY IP:n helt, förutsatt att företaget levererar en tydlig färdplan och påtagliga framsteg. Vi kommer också att leta efter uppdateringar om Project Baxter (baserat på Dungeons & Dragons IP), som förblir företagets nästa stora milstolpe inför dess planerade lansering 2026. Viktiga punkter av intresse inkluderar ledningens kommentarer om den färdigställda vertikala skivan (färdigställd i slutet av maj), dess mottagande och eventuell utveckling av potentiella partnerskap.
Login required
This content is only available for logged in users
