Starbreeze Q2’25 snabbkommentar: Siffrorna var svagare rakt igenom
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-08-19 06:25 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
| Estimates | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25 estimat | Skillnad(%) | 2025e | |
| MSEK / SEK | Jämförelse | Faktisk | Inderes | Faktisk mot Inderes | Inderes | |
| Omsättning | 40.2 | 53.8 | 65.4 | -18% | 254 | |
| EBITDA | 8.1 | 5.9 | 30.3 | -80% | 99.4 | |
| Rörelsevinst (just.) | -70.8 | -17.5 | 8.6 | -303% | 19.0 | |
| EBIT | -70.8 | -24.8 | 8.6 | -389% | -11.1 | |
| EPS (rapporterad) | -0.05 | -0.02 | 0.01 | -478% | -0.01 | |
| Omsättningstillväxt-% | -7.0 % | 33.8 % | 62.8 % | -29 procentenheter | 36.7 % | |
| EBIT-% (just.) | -176.2 % | -32.5 % | 13.2 % | -45,6 procentenheter | 7.5 % |
Källa: Inderes
Starbreeze redovisade intäkter och EBIT för Q2 väl under våra förväntningar, främst till följd av ett svagare än väntat resultat från PAYDAY 3 ("PD3") och en högre kostnadsbas än väntat. Även om nytt PD3-innehåll och uppdateringar har släppts, har spelaraktiviteten förblivit dämpad. En ny betald heist är planerad till början av september, men en mer detaljerad färdplan för spelet saknas fortfarande. Gällande Project Baxter gav företaget inga konkreta uppdateringar om branschdialoger eller potentiella partnerskapsdiskussioner efter lanseringen av Vertical Slice (spelprototypen) i maj. Vidare tolkar vi det som att Starbreeze inte längre kommer att fokusera på tredjepartsutgivna spel, och istället skärpa sitt fokus på PAYDAY franchise, sina egna interna projekt och work-for-hire. Företaget håller sin webbsändning fredagen den 22 augusti kl. 10.00 CEST.
PAYDAY-intäkterna var långt under estimaten, medan bidraget från work-for-hire överträffade förväntningarna
Q2-omsättningen uppgick till 54 MSEK (Q1'25: 68 MSEK, Q2'24: 40 MSEK), vilket var 18 % under våra estimat och 34 % högre än föregående år. Omsättningstillväxten jämfört med föregående år härrör främst från work-for-hire-samarbetet med KRAFTON, vilket bidrog med 20 MSEK till omsättningen. Intäkterna från PD3 minskade med 20 % år över år till 18 MSEK (Q2’24: 22 MSEK) och med 46 % kvartal mot kvartal då Q1’25 förstärktes av en engångseffekt från PlayStation Plus-affären. PD2-intäkterna minskade jämfört med föregående kvartal och uppgick till 8 MSEK (Q1’25: 11 MSEK), samtidigt som de var relativt stabila år-över-år (Q2’24: 9 MSEK). Efter utvidgningen av Roboquest till PlayStation 4 och 5 ökade intäkterna från tredjepartsutgivning (”3PP”) med 4 MSEK (q/q) till 7 MSEK (Q1’25: 3 MSEK, Q2’24: 9 MSEK).
Medan bidraget från uppdragsarbetet under kvartalet översteg våra estimat på 17 MSEK, underskred de PAYDAY-relaterade intäkterna tydligt våra estimat. Vi anser att nedgången på årsbasis är särskilt anmärkningsvärd med tanke på förvärvet av de fullständiga publiceringsrättigheterna under kvartalet, eftersom Starbreeze, som ett resultat, behåller alla spelrelaterade intäkter från spelet. Intäkter från tredjepartsutgivning (”3PP”) låg också under vårt estimat på 10 MEK, där vi hade förväntat oss att expansionen av Roboquest till PS4/5 skulle leda till högre 3PP-intäkter, med tanke på det starka mottagandet och recensionerna på andra plattformar. Även om det inte uttryckligen har offentliggjorts, har valutaeffekter sannolikt påverkat omsättningen negativt under kvartalet och med tanke på nuvarande valutakurser förväntar vi oss att den starkare svenska kronan (mot USD och EUR) kommer att väga på finanserna även under Q3.
Lägre omsättningstillväxt och en högre kostnadsbas än väntat låg bakom EBIT-missen
Starbreeze rapporterade ett rörelseresultat (EBIT) för Q2 på -25 MSEK (just. Q1’25: -1 MSEK, Q2’24: -71 MSEK) och justerat för jämförelsestörande poster (”IAC”) var det justerade rörelseresultatet -17 MSEK. Detta var väl under våra förväntningar på 9 MSEK. Även om rapporten inte angav sammansättningen av IAC, var OPEX högre än väntat även efter justering för dessa poster. Detta, tillsammans med högre bokförd spelamortering (27 MSEK mot Inderes estimat 18 MSEK) och svagare omsättningstillväxt, ledde till ett lägre än väntat EBIT.
Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapitalet uppgick till 39 MSEK (Q2’24: 3 MSEK) och investeringarna för kvartalet uppgick till totalt 52 MSEK, vilket ledde till ett fritt kassaflöde på -12 MSEK (Q1’25/Q2’24: -65 MSEK). Kvartalets rörelsekassaflöde påverkades positivt av de försenade betalningarna från Q1 relaterade till spelförsäljning. Kassabalansen ökade med 26 MSEK kvartal mot kvartal till 156 MSEK (Q1’25: 130 MSEK), med praktiskt taget ingen skuld (exkl. leasing). Dessutom, utöver det förbättrade operativa kassaflödet, drevs ökningen primärt av den direkta nyemissionen på 33 MSEK som genomfördes under Q2, samt mottagandet av spelfinansiering på 11 MSEK. En partneraffär gällande Baxter är fortfarande vårt basfall eftersom det skulle lätta på kassaflödespressen, troligen på bekostnad av intäktspotentialen.
Efter Q2-rapporten ser vi nedåtpress på våra estimat
Inför Q2-rapporten uppgick vårt omsättningsestimat för FY25 till 254 MSEK (FY24: 186 MSEK), med en justerad EBIT på 19 MSEK (-229 MSEK). Med tanke på den svagare än väntade omsättningen och EBIT för Q2, förväntar vi nedåtpress på våra FY25-estimat. Vår långsiktiga syn på PD3 förblir oförändrad, då vi fortsätter att anse en betydande återhämtning av spelarbasen och intäkterna som osannolik.
Utsikterna för att återuppliva spelarintresset har dock förbättrats efter förvärvet av de fullständiga publiceringsrättigheterna till spelet från PLAION, vilket ger Starbreeze en ny nivå av frihet och kontroll över hela PAYDAY IP, samtidigt som det möjliggör utforskning av omnimedia-möjligheter. Huvudfrågan är huruvida spelarintresset för PD3 realistiskt kan återupplivas efter nästan två år sedan spelets lansering, eller om förbättrad kommunikation, en snabbare utgivningstakt av innehåll och regelbundna uppdateringar skulle kunna vända den nuvarande dämpade aktiviteten.
Med föregångaren som fortfarande attraherar den stora majoriteten av PAYDAY-franchisens spelarbas, anser vi att det skulle kunna vara ekonomiskt vettigt för Starbreeze att återuppliva PD3 med nytt innehåll och uppdateringar, särskilt nu när potentiella intressekonflikter med PLAION har eliminerats. Även om vi fortfarande anser att PAYDAY IP förblir attraktivt på marknaden, med tanke på dess långa historia och PD2:s framgång, är utsikterna osäkra, vilket sätter betydande press på Project Baxter att leverera en framgångsrik lansering. Värt att notera är att företaget inte lämnade några konkreta uppdateringar i rapporten om framstegen i branschdialoger eller potentiella partnerskapsdiskussioner under kvartalet, trots att man slutförde Vertical Slice (spelprototyp) i slutet av maj.
Login required
This content is only available for logged in users
