Svag utveckling inom handeln i maj

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-01 04:55 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Omsättningen för Kesko Dagligvaruhandel, Tokmanni och Lindex Stockmann-divisionens målmarknad, det vill säga varuhus- och hypermarknadskedjor, steg med cirka 1 % i maj. Försäljningen ökade dock endast inom livsmedel (5 %). Försäljningen av konsumtionsvaror minskade med 5 %, medan försäljningen av beklädnad, som lidit länge, minskade med hela 15 procent. Försäljningen av produktgruppen hem och fritid minskade med 2 %. Vi anser att de starka jämförelsesiffrorna och å andra sidan den svala våren påverkar siffrorna för kläder.
Keskon utveckling svagare än marknaden
Kesko Dagligvaruhandels försäljning till konsumentkunder minskade med 4 % i maj. Dagligvaruförsäljningen i Finland ökade med knappt en procent i maj. Därmed utvecklades Kesko Dagligvaruhandels försäljning till konsumentkunder svagare än marknaden, medan utvecklingen i april var i linje med marknaden. Det verkar alltså som att Kesko negativa trend i marknadsandelar har fortsatt. Inom dagligvaruhandelns företagskundsidan utvecklades Kesko (dvs. Kespro) i sin tur i linje med marknaden, då både bolagets försäljning och marknaden minskade med 8 %. Nedgången berodde delvis på leveransdagar, vilket korrigerat resulterade i att Kesko försäljning minskade med 3 %.
Marknaden utvecklades negativt för Tokmanni
Marknadsutvecklingen i maj var negativ för Tokmannis finska affärsområden, då försäljningen av konsumtionsvaror minskade. Vi tror att detta till stor del beror på de starka jämförelsesiffrorna från förra årets varma vår, medan våren och försommaren i år har varit sval. Vi förväntar oss att Tokmanni-segmentets försäljning ökar med 4 % jämfört med jämförelseperioden tack vare det utökade butiksnätverket. Efter den svaga maj-månaden ligger utvecklingen för april-maj nära noll. I juni är jämförelsetalen lättare, men å andra sidan torde det svala sommarvädret påverka även junis siffror negativt.
Den för Lindex viktiga beklädnadsmarknaden sjönk kraftigt
I maj minskade marknaden för kläder, som är viktig för Lindex-koncernen, med hela 15 %, vilket enligt vår bedömning försvårades av starka jämförelsesiffror och kallt väder. Marknaden för kläder har minskat med 9 % i april-maj, så trots en möjlig återhämtning i juni kommer utvecklingen sannolikt att vara negativ även för hela Q2. För Stockmanns varuhus förväntar vi oss att Q2-omsättningen kommer att öka med 3 %, men detta stöds av utförsäljningen på grund av stängningen av varuhuset i Itis. Vi har tidigare förväntat oss att marknadens och varuhusens jämförbara utveckling fortsätter att vara något negativ under Q2. I ljuset av de senaste siffrorna finns det en liten nedåtrisk i våra estimat. Våra estimat ligger redan nära den nedre gränsen av bolagets guidning, särskilt vad gäller omsättningen. En justering av estimaten något nedåt skulle därmed inte vara någon överraskning, vilket vi redan konstaterade i vår senaste rapport.
Login required
This content is only available for logged in users