Tokmannis konkurrent Rusta överträffade förväntningarna
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 17.6.2025 kl. 08:28 CEST. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Den nordiska lågpriskedjan Rusta rapporterade en Q4'25-rapport som var starkare än väntad. Resultatet förbättrades tack vare intäktsökning och god fast kostnadskontroll. Tokmanni som vi följer halkade efter Rustas utveckling, även om olika räkenskapsperioder och kalendrar kan ha accentuerat denna effekt.
Stark försäljningsutveckling; resultatet förbättrades också
Rustas Q4-omsättning ökade med 13% (15% valutajusterad) till 2 553 MSEK. Resultatet översteg konsensusmedianen (2 482 MSEK) med cirka 3%. Försäljningstillväxten drevs av det utökade butiksnätverket och en stark försäljningstillväxt i befintliga butiker (9%). Bolaget rapporterade att sommarens säsongsbetonade försäljning hade börjat starkt, särskilt i Sverige och Norge. Vidare rapporterade bolaget att antalet kunder och den genomsnittliga köpstorleken ökade under kvartalet, vilket åtminstone delvis var ett resultat av ökad marknadsföring. Jämförelsesiffrorna påverkades något positivt av ett dataintrång under jämförelseperioden, vilket försvagade Rustas försäljning vid den tidpunkten. Men justerat för detta var försäljningsutvecklingen stark (rapporterad 12% och jämförbar 6%).
Bolaget uppgav att det hade flyttat sitt fokus från lönsamhet till att öka försäljningen, vilket återspeglades i en svagare bruttovinstmarginal. Valutakursfluktuationer försvagade också bolagets bruttovinstmarginal. Samtidigt skalade de fasta kostnaderna, vilket enligt vår åsikt påverkades av den starka tillväxten i jämförbar försäljning. Jämförelseperiodens kostnadsstruktur ökades dock av de kostnader som uppstod till följd av dataintrånget, så skalan var faktiskt inte så stor. Slutligen kom EBITA in över konsensusmedianen (-33 MSEK) på -15 MSEK, vilket återspeglar den säsongsmässigt svaga starten på året.
Rustas prestation ligger i toppen bland konkurrenterna, även om kalendereffekter kan ha en inverkan på siffrorna
I Sverige växte Rustas jämförbara försäljning med 9%, antalet kunder ökade och det genomsnittliga köpet steg. Tokmannis Dollarstore-segments tillväxt i jämförbara butikers kundantal (1%), genomsnittligt köp (~2%) och omsättning (3%) var svagare än Rustas. ÖoB, som ägs av Norges Europris, visade en rentav svag utveckling i Sverige, eftersom bolagets jämförbara försäljning minskade. Reaförsäljning som arrangerades som en del av konceptförändringen ökade dock ÖoB:s kundantal i Sverige. Även på andra marknader var Rustas jämförbara försäljningstillväxt (9%) stark. Därmed släpade Tokmanni (jämförbar kundvolym -2% och försäljning -4%) efter konkurrentens resultat på sin hemmamarknad. Största delen av Rustas omsättning på övriga marknader genereras i Finland, så vi tror att detta återspeglar utvecklingen för den finska verksamheten ganska väl.
Sammantaget kan Rustas kvartal anses vara framgångsrikt jämfört med andra stora lågpriskedjor på marknaden. Det är dock viktigt för investerare att beakta kalendereffekterna, eftersom Tokmannis och Europris försäljningssiffror försvagades av den ovanliga tidpunkten för påsken, medan detta inte hade någon inverkan på Rusta på grund av den olika rapporteringsperioden. Därför anser vi att det är mer givande att granska utvecklingen av marknadsandelar baserat på hela första halvåret.
Login required
This content is only available for logged in users
