Utsikterna för handeln under slutet av året är uppåtgående, men fortfarande måttliga
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-04 04:58 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
| 2025e | Tillväxt-% | just. Oik. Liikevoitto-% |
| Tokmanni | 5 % | 5,7 % |
| Kesko | 4 % | 5,5 % |
| Puuilo | 16 % | 17,6 % |
| Verkkokauppa.com | 2 % | 1,7 % |
| Wetteri | -11 % | 0,8 % |
| Kamux | -2 % | 1,0 % |
| Lindex | 1 % | 7,7 % |
| Källa: Inderes |
Inledningen av året var varierande för de detaljhandelsbolag vi följer. Sammantaget förblev verksamhetsmiljöerna svaga på respektive aktörs målmarknader, även om en tydlig förbättring noterades i trenden för de som fokuserar på specialhandel. Vår förväntning på tillväxten under slutet av året är på en övergripande nivå måttlig, och vi tror inte att marknaden kommer att fungera som en lämplig katalysator för företagens omsättningstillväxt ännu under 2025. Marginalutvecklingen varierar från bolag till bolag, men absolut sett borde resultatet för den grupp av bolag vi följer stiga drivet av en liten omsättningstillväxt.
Tokmannis prestation borde förbättras tydligt från början av året
Tokmannis Q1 var ganska mollbetonat, men den avvikande tidpunkten för påsken jämfört med jämförelseperioden fungerade som en negativ faktor för bolaget. Därmed borde koncernens utveckling förbättras väsentligt under Q2, drivet av påsken. Puuilo och Rusta rapporterade om en stark säsongsbetonad försäljning i april, men försäljningen i maj väntas bli svag inom lågprishandeln, tyngd av väderförhållandena. I det stora hela har makrofaktorerna rört sig i rätt riktning, men än så länge har konkreta tecken på marknadstillväxt lyst med sin frånvaro. Därmed förväntar vi oss att 2025 blir ett ganska jämnt år marknadsmässigt och att tillväxten ökar tydligare först 2026. För Tokmannis del fungerar butiksexpansionen inom Dollarstore-segmentet som en väsentlig tillväxtfaktor, och dessutom kan implementeringen av SPAR-konceptet i Finland stödja den inhemska utvecklingen. Vi väntar oss att koncernens omsättning 2025 ökar med 5 %. På resultatsidan är förutsättningarna för en tydlig vinsttillväxt enligt vår åsikt små på grund av det svaga första halvåret och Dollarstore-segmentets, enligt vår uppfattning, fortsatta realisationsförsäljning. Vi förutspår att bolagets marginal minskar med cirka 0,4 procentenheter till 5,7 % år 2025.
Kesko har tydliga ingredienser för resultatförbättring
Kesko hade en ganska stabil start på året. Koncernens omsättning och vinst borde under 2025 stödjas av en återhämtande byggmarknad, företagsförvärv inom Bygg- och VVS-handel (RT-kauppa) samt bolagets starka momentum inom Bilhandel. Särskilt inom RT-handeln är vinsten pressad till en mycket låg nivå, som bolaget borde att finna kunna förbättra baserat på tillväxten i början av året. Vi väntar oss att dagligvaruhandelns omsättning ökar, men att vinsten i sin tur minskar till stor del på grund av bolagets prisinvesteringsprogram. Situationen är i sig tillfällig, eftersom programmet på medellång sikt bör bära frukt genom ett ökat kundflöde. Bolaget och köpmannakåren har kommenterat att försäljningen av produkter med nedsättningar via prisinvesteringsprogrammet har ökat, men det väsentliga vore att få varukorgens storlek att växa, så att marginaloffret inte syns positivt enbart i kundernas plånböcker. Koncernnivån estimerar vi en justerad rörelsemarginal på 5,5 % i linje med jämförelseperioden för 2025.
Puuilos starka början på året bådar gott
Puuilos utmärkta början på året satte ribban högt. Försäljningstillväxten kommer även i fortsättningen att upprätthållas av utvidgningen av butiksnätverket (minst 7 nya butiker under 2025) och antagligen en jämförbar tillväxt som piggnar till från jämförelseperioden. Utöver omsättningstillväxten skapar nya produktlanseringar under egna varumärken samt en skalbar affärsmodell enligt vår mening förutsättningar för en tydlig förbättring av vinstnivån under 2025. Om det sker positiva förändringar i marknadsmiljön kommer bolagets försäljningstillväxt att vara starkare än vad vi estimerar, vilket sannolikt skulle leda till en positiv vinstvarning. Vi estimerar en omsättningstillväxt i linje med guidningen (16 %) och ett EBITA-resultat som tangerar den övre delen av guidningen, vilket med vår estimerade omsättningsnivå innebär en EBITA-marginal på 17,6 % (2024: 17,0 %).
Verkkokauppa.com tillbaka till tillväxt
Verkkokauppa.coms omsättning vaknade till liv under Q1 efter en flera år lång ökenvandring. Även vinstnivån förbättrades tydligt och överträffade vår förväntning. Ett starkt momentum har noterats inom den internationella affärsområde i och med nya kunder, medan en tydlig återhämtning av den inhemska konsumentaffärsområde sannolikt kommer att ta ytterligare några kvartal. En positiv faktor i Finland har dock varit övergången till HD-sändningar av TV, vilket har gjort att försäljningen av produktgruppen har haft en god tillväxt på marknadsnivå. Operationellt verkar bolaget ha lyckats med administrationen och effektiviseringen av sitt sortiment, vilket har möjliggjort en strukturell förbättring av försäljningsmarginalen från cirka 15–16 % till 17–18 %. Detta är centralt, eftersom även en liten ändring i bruttomarginalen ganska effektivt rinner ner till de nedersta raderna. Bolaget har också effektiviserat sin fasta kostnadsstruktur, vilket vi tror kommer att bära frukt under de kommande två kvartalen. Summan av dessa faktorer gör att vi förväntar oss att Verkkokauppa.coms omsättning ökar med 2 % och att rörelsemarginalen förbättras kraftigt från cirka 0,4 % till 1,7 %.
Det väntas att Wetteris vinstvändning främjas av ett betydande effektivitetsprogram och en återhämtande efterfrågan på nya bilar.
Wetteris Q1-omsättning minskade både organiskt och till följd av avyttringen av Wetteri Power-affärsområdet. Under början av året har handeln med begagnade bilar orsakat bolaget utmaningar. Eftersom lagret motsvarade konsumentefterfrågan dåligt, tyngde åtgärderna för att förbättra det lönsamheten i Q1. Därtill har den svaga efterfrågan på nya bilar tyngt ner prestationsnivån för både segmenten Personbilsförsäljning och Serviceverksamhet. Wetteri har med fog flyttat sin strategiska tyngdpunkt från tillväxt till lönsamhet, och bolaget har under året inlett ett effektiviseringsprogram som syftar till kostnadsbesparingar på 8 MEUR. Den för bolaget viktiga återhämtningen av marknaden för nya bilar i Finland har varit trögare än väntat i år, vilket har tyngt ned utsikterna. I maj återkallade Wetteri sin guidning för innevarande år, och vårt jämförbara rörelseresultatestimat på 3,3 MEUR för 2025 ligger fortfarande långt ifrån vår ståndpunkt om bolagets normaliserade vinstnivå. Vi väntar oss att sjunkande euribor-räntor och uppdämt behov ska återuppliva försäljningen av nya bilar från historiskt svaga nivåer, men det finns ännu ingen visibilitet gällande den exakta tidpunkten eller lutningen på återhämtningen.
Kamux interna utmaningar leder till en vinstvarning
Kamux Q1-rapport var bolagets svagaste kvartalsrapport i historien, med en just. rörelsevinst som tyngdes ned till nästan -2 MEUR. Detta berodde på minskande volymer och marknadsandelar på alla marknader, vilket började redan i slutet av 2024. Den marknad för begagnade bilar som är relevant för Kamux har inte erbjudit någon tillväxt i år, vilket tillsammans med bolagets interna utmaningar sannolikt kommer att försvåra vinstgenereringen även under de kommande kvartalen. Vi tror därför att den svaga vinstnivån kommer att fortsätta under hela året, även om jämförelsesiffrorna redan är låga under Q2 och särskilt under Q4. Kamux har guide:at att hela årets just. rörelsevinst kommer att förbättras från 2024 års 11,6 MEUR, men vi estimerar att vinsten kommer att understiga 10 MEUR. Därmed tror vi att bolaget kommer att behöva sänka sin guidning under slutet av året.
Lindex rekonstruktion närmar sig slutet
Lindex Q1-rapport var svagare än jämförelseperioden, då en ganska svag marknad inom Lindex-divisionen och i synnerhet bytet/uppstarten av logistikcentret belastade vinsten. Bolaget rapporterade dock positiva nyheter i början av juni, då det hade löst sin sista tvist relaterad till omstruktureringsprocessen, och därmed kommer omstruktureringsprocessen att avslutas under Q3, förutsatt att domstolen godkänner ärendet. Detta förbättrar också möjligheterna att slutföra den ”strategiska utvärderingen” av varuhusverksamheten, som har pågått i över 1,5 år. Vi tror att bolaget kommer att landa i att sälja varuhusverksamheten, vilket i praktiken skulle kunna ske under slutet av året efter att omstruktureringsprocessen har avslutats. Att omstruktureringen upphör möjliggör också en omstrukturering av bolagets finansiering och utdelningen.
Beträffande resultatet tror vi att Lindex kommer att nå den nedre gränsen av sin guidning för detta år, det vill säga en just. rörelsevinst på 70–90 MEUR. Ibruktagandet av det nya logistikcentret under detta år möjliggör besparingar på 10 MEUR (före avskrivningar) samt förbättrar Lindex-kedjans tillväxtmöjligheter. Bolaget borde i och med detta att finna potential att förbättra vinsten nästa år, och dessutom skulle ett avstående från varuhusverksamheten enligt oss vara positivt för bolaget och aktien.
Login required
This content is only available for logged in users