Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Morning Review
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Insider Transactions
    • Avskrifter
  • InderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • Om oss
    • Bolag under bevakning
    • Teamet
Pressmeddelande

Acast lanserar Smart Recommendations: AI-baserat planeringsverktyg för poddannonsering

Acast

Med ett decennium av Acast-data och över 5 miljoner datapunkter från Podchaser som grund, har Acast utvecklat ett nytt AI-verktyg för kampanjplanering. Lösningen ger annonsörer förbättrade möjligheter att effektivt upptäcka och nå relevanta målgrupper.

Acast lanserar Smart Recommendations – en AI-sökmotor som låter annonsörer hitta sin relevanta målgrupp på sekunder, helt enkelt genom att beskriva vilka de vill nå. Målet är att förbättra hur poddannonser köps och säljs, vilket gör kampanjplaneringen snabbare och mer effektiv.

Genom att kombinera AI-modeller med ett decennium av Acasts unika data och erfarenhet, fungerar Smart Recommendations som en AI-baserad medieplanerare. Ett enkelt kommando, som “Jag vill nå kvinnor i Kanada som är intresserade av investeringar”, genererar relevanta och skräddarsydda förslag på podcasts att annonsera i.

"Att hitta den ideala målgruppen bland alla podcasts kan vara tidskrävande och komplext," säger Emily Villatte, tillförordnad VD och CFO på Acast. "Smart Recommendations löser detta genom att utnyttja Acasts egna data och kunskap tillsammans med Podchasers omfattande databas. Detta gör det möjligt för annonsörer att upptäcka värdefulla målgrupper och effektivt nå ut till dessa."

Tidiga tester av Smart Recommendations har visat lovande resultat. Acasts interna säljteam och utvalda kunder har använt verktyget i över 200 briefs, vilket resulterat i en betydande minskning av planeringstiden – med så mycket som upp till 92%. Vidare upptäckte 80% av annonsköparna nya podcasts som de tidigare inte hade övervägt för sina kampanjer. Bland podcasts med färre än 50 000 veckovisa lyssnare noterades en medianökning i köpfrekvensen med 14%.

För mer information


Emily Villatte, tillförordnad VD och CFO, Acast
Tel: +46 76 525 01 42
E-mail: emily.villatte@acast.com

Investor Relations:
Dennis Berggren
Tel: +46 703 00 45 33
E-mail: dennis.berggren@acast.com

Om Acast


Sedan 2014 har Acast utvecklat världens mest kraftfulla marknadsplats för podcasts och byggt upp den teknik som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, var de än sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar.

Bolaget är verksamt över hela världen och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Acast är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ACAST.ST). Certified adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se.

Bifogade filer


Acast lanserar Smart Recommendations: AI-baserat planeringsverktyg för poddannonsering

Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Ta kontakt
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.