Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Morning Review
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Insider Transactions
  • InderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • Om oss
    • Bolag under bevakning
    • Teamet
Regulatoriskt pressmeddelande

Preem AB: Preem är Sveriges grönaste varumärke inom drivmedel

Läs börsmeddelandet

I den årliga undersökningen "Sveriges grönaste varumärke" får svenska folket rösta om vilka varumärken de anser vara grönast. Preem intar förstaplatsen när drivmedelsbranschen för första gången ingår i undersökningen.

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke. När de som deltagit i undersökningen fritt får ange vilket varumärke som de anser vara grönast står Preem som vinnare i kategorin drivmedel.

- Vi är glada och stolta att svenska folket uppskattar Preems satsningar på förnybara drivmedel och att vi erbjuder drivmedel med förnybart innehåll som är producerat här i Sverige, säger Ulrica Bååthe, Varumärkeschef på Preem.
I Differs undersökning framkommer att 43 procent av konsumenterna ofta eller alltid gör gröna val. Konsumenterna tycker generellt att det blir allt lättare att göra gröna val och 40 procent väljer aktivt bort varumärken som inte anses vara gröna.

- Hållbarhet ökar i relevans men konsumenter tycker fortfarande tycker att det är svårt att göra gröna val i vissa branscher såsom drivmedel.  Dock utmärker sig vissa varumärken som exempelvis Preem, vinnare i sin bransch, som har lyckats bygga tilltro hos svenska konsumenter genom att konsekvent kommunicera om sitt hållbarhetsarbete, säger Fredrik Berggren på strategikonsultbolaget Differ, som genomfört undersökningen.

Undersökningen Sveriges grönaste varumärke har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-75 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i tolv olika branscher. Det är tolfte gången som undersökningen genomförs.

Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Ta kontakt
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.