Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Morning Review
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Insider Transactions
  • inderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • Om oss
    • Följda bolag
    • Teamet
Regulatoriskt pressmeddelande

Sonetel Aktiebolag: Sonetel kvartalsredogörelse jul-sep

Sonetel
Ladda ner börsmeddelandet

Ökad försäljning, ARR, kassaflöde och kundanskaffning

KONCERNEN JULI - SEPTEMBER 2025

  • Återkommande årliga intäkter (ARR) ökade med +32% till 26,8 MSEK (20,4).
  • Nettoomsättningen ökade med +25% till 8,2 (6,5) MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 79% (81%).
  • EBITDA låg på 28% (34%).
  • SaaS 40 index uppgick till 60% (34%),
  • Rörelseresultatet uppgick till 0,3 (0,2) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till 0,1 (-0,3) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till 0,00 (-0,06) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 2,1 (-0,9) MSEK. 
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 0,9 (1,8) MSEK.
  • Antalet aktiva betalande kunder ökade med +62% till 32 736 (20 265).
  • Anskaffningskostnad per betalande kund (CAC) uppgick till 94 kr (164 kr).
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 71% (73%) procent.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 39 (39).
  • Bolaget har övergått till kalenderår. Innevarande räkenskapsår löper från juli 2024 till december 2025

VDs kommentarer

Ökad försäljning, ARR, kassaflöde och kundanskaffning

Vi levererade ännu ett starkt kvartal - med fortsatt tillväxt, förbättrade finanser och en snabb omställning där AI är navet. Efter vågen i spåren av Skypes avveckling har vi byggt en skalbar sälj- och marknadsföringsmotor som gör att inflödet står sig även när "Skype-effekten" klingar av. Vårt SaaS Rule of 40 uppgår nu till 60% - ett tydligt kvitto på att tillväxt och lönsamhet i snabb takt utvecklas åt rätt håll.

Under kvartalet fortsatte vi att optimera vår marknadsföring: bättre Google Ads, skalad Meta-annonsering och en SEO-motor som löpande producerar relevant innehåll på tio språk. Vi breddar samtidigt våra kanaler och testar nya sätt att nå fler målgrupper. Kundresan har stramats upp med tydligare onboarding och AI-stödd support som nu hanterar en majoritet av alla ärenden, vilket frigör tid för aktiv försäljning och hjälper fler nya kunder att snabbt komma igång. Resultatet är högre konvertering och lägre kostnad per förvärvad kund.

På produktsidan har vi fortsatt att åtgärda teknikskuld och höja stabiliteten i plattformen. Den viktigaste leveransen framåt är våra nya mobilappar - med möjlighet att ta emot samtal och skicka SMS direkt i appen. Det gör erbjudandet självklart för våra kunder och adresserar de höga kostnader som vidarekoppling kan innebära i Europa. Tillsammans med AI-genererade samtalssammanfattningar och en snabbare webbupplevelse väntar vi oss lägre churn och högre kundnöjdhet.

AI är verktyget i vår interna omställning. Vi har automatiserat centrala finansprocesser och etablerat AI-first-arbetssätt i utveckling och kvalitetssäkring. Efter periodens utgång har vi dessutom förstärkt organisationen med seniora ledare för AI-driven mjukvaruutveckling. Våra interna experiment visar att upp till 5× produktivitetslyft är möjligt där det lämpar sig - vilket kortar ledtider och minskar risk.

Med positivt kassaflöde, en moderniserad organisation och ett långsiktigt, engagerat ägande står Sonetel väl positionerat för fortsatt tillväxt.

Telefonnummer är fortfarande den enda globala röststandarden som når i princip alla - och vår marknadsandel är ännu försumbar i en enorm marknad. Vägen framåt är tydlig: förfina kärnupplevelsen, stärka konverteringen, sänka churn och höja intäkten per kund genom relevanta mervärden. Vi bygger en uthålligt lönsam tillväxtmaskin - med AI i maskinrummet.

Henrik Thomé
VD och grundare

Affärsmodell

Sonetel erbjuder SaaS-tjänster i form av virtuella telefonnummer med AI-tilläggstjänster, till småföretag i över 170 länder. 

Kunderna är framförallt e-handelsföretag, konsulter och mjukvaruföretag med upp till 10 anställda. Genom att publicera ett telefonnummer på hemsidan - ökar de sin tillgänglighet och försäljning. 

Sonetels kunder skaffar lokala telefonnummer i det egna landet samt i länder där de vill bli tillgängliga för fler kunder.

Sonetel har idag över 34 000 betalande kunder. De största marknaderna är Nordamerika och Europa. 

Tjänsterna är förskottsbetalda, vilket har en positiv påverkan på Sonetels kassaflöde och kreditexponering.

Sonetel erbjuder tre prisplaner; 

  • Basic. Kunden betalar bara för telefonnummer och samtal. Priserna startar från 17 kr per månad.
  • Premium eller Business. Från 99 kr per månad och användare inklusive nummer, samtal och AI-tjänster.

Ca 85% av kunderna har i dagsläget Basic-planen. En kund på Premium ger Sonetel ca 4 ggr mer intäkter. Att få fler kunder att övergå till Premium eller Business är därmed ett av flera verktyg för att driva tillväxt.

AI-tjänsterna som ingår i Premium och Business inkluderar för närvarande bl.a. transkribering av samtal, samtalssammanfattningar samt analys och feedback på kundsamtal - på ett stort antal språk.

Bruttomarginalen på samtliga tjänster är runt 80%.

Kvartalsredogörelsen är tillgänglig för nedladdning på https://sonetel.com/sv/investerare/#rapporter 

Om Sonetel 
Sonetel erbjuder en global AI-baserad kommunikationslösning. Bolaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Sonetel har betalande kunder i över 170 länder. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser. 
Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/ 

Kontakt
Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2025 kl. 08:00 CET.
 

Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Ta kontakt
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.