Alma Media Q2'25: Maskinen tickar ännu effektivare
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-17 19:30 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Trots den förväntade tillväxttakten steg Alma Medias justerade operationella marginal i Q2 över förväntningarna, vilket återigen bevisar bolagets utmärkta kostnadseffektivitet i en svag marknadsmiljö. Detta återspeglas i att vi har gjort mindre justeringar uppåt i våra marginalestimat för de närmaste åren. Som en återspegling av estimatrevideringen höjer vi vår riktkurs till 13,9 EUR (tidigare 13,0 EUR) per aktie och upprepar vår Öka-rekommendation. Alma Medias VD:s Q2-intervju kan ses via denna länk.
| Estimattabell | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | Skillnad (%) | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Jämförelse | Utfall | Inderes | Konsensus | Lägsta | Ylin | Utfall vs. Inderes | Inderes | ||
| Omsättning | 80,0 | 83,7 | 83,5 | 83,0 | 82,4 | OK. | 83,5 | 0 % | 327 | |
| Rörelsevinst (just.) | 19,4 | 21,1 | 19,8 | 19,9 | 19,5 | - | 20,2 | 6 % | 82,7 | |
| Rörelsevinst | 19,2 | 19,9 | 19,7 | 19,9 | 19,5 | - | 20,2 | 1 % | 80,6 | |
| EPS (rapporterad) | 0,18 | 0,18 | 0,17 | 0,17 | 0,17 | - | 0,19 | 4 % | 0,71 | |
| Omsättningstillväxt-% | 2,3 % | 4,7 % | 4,4 % | 3,8 % | 3,0 % | - | 4, 4 % | 0,2 %-enheter | 4, 6 % | |
| Rörelsemarginal (just.) | 24,2 % | 25,2 % | 23,7 % | 24,0 % | 23,7 % | - | 24,2 % | 1,5 %-enheter | 25,3 % | |
Källa: Inderes & Modular Finance (konsensus)
Kostnadseffektiviteten stärker vinsten på en svag marknad
Alma Medias Q2-omsättning ökade med knappt 5 % från jämförelseperioden till 83,7 MEUR, vilket väl motsvarade våra förväntningar. Omsättningsutvecklingen motsvarade ganska väl förväntningarna även segmentvis, även om Career påverkades något mer än vi hade förväntat oss av den breda svagheten på rekryteringsmarknaden. Koncernens tillväxt under Q2 understöddes av Marketplaces företagsförvärv i linje med förväntningarna, men dess organiska tillväxt var piggare än väntat. Alma Media redovisade en justerad rörelsevinst på 21,1 MEUR för Q2, vilket motsvarar en marginal på 25,2 %, vilket är starkare än jämförelseperioden och vårt estimat. Detta var en följd av den ytterligare förbättrade kostnadseffektiviteten, vilket återspeglades i att alla segment nådde en bättre och generellt sett mycket bra marginalnivå jämfört med jämförelseperioden. Den rapporterade vinsten överträffade våra estimat i mindre grad på grund av omstruktureringskostnader, men detta förändrar inte helhetsbilden av den utmärkta Q2-rapporten.
Försprånget som ackumulerats i början av året ökade under Q2
I Q2-rapporten upprepade Alma Media sin guidning för innevarande år, vilken indikerar en stabil utveckling för omsättningen och den justerade rörelsevinsten i förhållande till jämförelseperioden. Våra omsättningsestimat för innevarande år och de närmaste åren har i praktiken förblivit oförändrade, men tack vare våra granskningar av kostnadsstrukturen har våra estimat för den justerade rörelsevinsten för både detta och de närmaste åren ökat med cirka 2 %. I våra estimat förväntar vi oss att omsättningen för 2025 ökar med knappt 5 % och den justerade rörelsevinsten med nästan 8 % jämfört med föregående år.
Bolaget började få ett försprång gentemot förra årets vinst redan under Q1 och detta försprång ökade tack vare det goda Q2-resultatet. Vi känner inte till gränsvärdena bakom den verbala guidningen, men med beaktande av det positiva väntevärdet att marknadsmiljön piggnar till under slutet av året och bolagets effektiviseringsåtgärder, ser vi under slutet av året förutsättningar för en höjning av guidningen. Samtidigt bör man dock ta i beaktande att även om de effektiviseringar som nu gjorts enligt vår bedömning är i stort sett permanenta, skulle bolaget i ett bättre marknadsläge satsa mer än för närvarande på marknadsföring, vilket skulle öka kostnadsstrukturen. På längre sikt tror vi att bolaget fortfarande kan effektivisera verksamheten, bland annat genom förändringar i omsättningens struktur och genom att minska vissa överlappande kostnader. Detta speglar vår förväntan om en tydlig uppåtgående trend i marginalutvecklingen de kommande åren.
Vinsttillväxt och utdelning som drivkrafter för förväntad avkastning
Med de senaste 12 månadernas vinst är aktiens justerade P/E- och EV/EBIT-tal cirka 18x och 15x. Vår ståndpunkt är att Alma Medias höga avkastning på kapital, goda kassaflödesgenerering och tillväxtutsikter ta i beaktande, är dessa värderingsmultiplar som är högre än den allmänna nivån på börsen motiverade. Den förväntade avkastningen de närmaste åren bygger på vår estimerade EPS-tillväxt på cirka 9 % och en direktavkastning på cirka 4 % enligt våra estimat. Denna tvåsiffriga förväntad avkastning överstiger tydligt vårt avkastningskrav och därmed anser vi att aktiens risk/reward är attraktiv. Kassaflödesmodellen, som ger ett värde på 13,9 €/aktie, talar också för uppsida i värderingen.
Login required
This content is only available for logged in users
