Alma Media Q3'25: Vi förväntar oss att vinsttillväxten accelererar under de kommande åren
Sammanfattning
- Alma Medias Q3-resultat var något lägre än förväntat, med en omsättning på drygt 79 MEUR och ett justerat rörelseresultat på 22,7 MEUR, vilket var 4 % under estimaten.
- Företaget höjde sin guidning för 2025, med förväntningar om stabil eller ökande omsättning och justerat rörelseresultat, drivet av marknadsplatsverksamhetens positiva utveckling.
- För åren 2026-2027 förväntas en accelererande organisk tillväxt, med en omsättningstillväxt på 3-5 % och en operationell vinsttillväxt på i genomsnitt 8 %.
- Trots förväntad vinsttillväxt anses aktiens värderingsmultiplar vara höga, vilket kan begränsa den förväntade avkastningen, och en Minska-rekommendation kvarstår.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Du kan ladda ner hela rapporten på engelska i PDF-format från knappen ovan.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-11-03 06:30 GMT. Ge feedback här.
Alma Medias Q3-siffror var något lägre än våra uppjusterade estimat till följd av den nyligen höjda guidningen. Det fanns inga överraskningar och en något flackare vinsttillväxt än förväntat berodde på flera faktorer. Därmed har våra estimerade vinsttillväxtutsikter, med hänvisning till en gynnsammare marknadssituation under de närmaste åren, förblivit i stort sett oförändrade och estimatrevideringen vi gjort var marginella. Vi upprepar vår Minska-rekommendation för Alma Medias aktie, som vi anser är rättvist värderad, och vår riktkurs på 15,5 euro. Intervjun med Alma Medias VD om Q3 kan ses via denna länk.
Resultatestimaten underskreds på grund av flera mindre faktorer
Alma Medias omsättning för Q3 ökade med nästan 6 % från jämförelseperioden till drygt 79 MEUR. Tillväxten drevs som väntat av Marketplaces-segmentet, som fick medvind från både organisk tillväxt och förvärv. Den organiska omsättningstillväxten beror på en något piggare handel med begagnade bilar och äldre bostäder i hemlandet, samt Alma Medias starka konkurrenskraft på den svenska marknaden för kommersiella fastigheter, där bolaget vinner marknadsandelar. Ovanligt för företaget ökade kostnaderna snabbare än omsättningen under Q3, vilket resulterade i ett justerat rörelseresultat på 22,7 MEUR, 4 % under vårt estimat. Marginalnivån är dock mycket god för företaget, och det finns ingen dramatik bakom kostnadsutvecklingen.
Guidningen är på gränsen
Alma Media höjde nyligen sin guidning för innevarande år inför Q3-rapporten. Enligt guidningen förväntas omsättningen och det justerade rörelseresultatet för 2025 ligga på samma nivå som jämförelseperioden eller öka. Bakgrunden till den höjda guidningen var enligt vår uppfattning en något piggare utveckling inom marknadsplatsverksamheten, där de organiska tillväxtdrivkrafterna som sågs även under Q3 har gett mer medvind än väntat. Dessutom har företagets egen kostnadseffektivitet och flera små tillväxtinitiativ överraskat positivt. Vi har gjort mycket små nedjusteringar (1-2 %) i våra vinstestimat för innevarande och de närmaste åren, och den omsättningstillväxt på knappt 5 % och justerade rörelseresultatstillväxt på knappt 7 % som vi förväntar oss för 2025 ligger enligt vår bedömning inom ramen för den nuvarande guidningen (d.v.s. på samma nivå som föregående år eller med tillväxt inom gränserna).
Under de närmaste åren draghjälp från marknaden och accelererande vinsttillväxt
Vi estimerar att Alma Medias (organiska) tillväxt för åren 2026-2027 kommer att accelerera från innevarande års nivå, då våra estimat är beroende av antagandet om en starkare ekonomisk miljö. När den ekonomiska tillväxten tar fart förväntar vi oss att konsumentdrivna marknadsplatser accelererar sin tillväxt och att företagens rekryteringar stärker Careers tillväxt. Vidare förväntar vi oss att annonsintäkterna i News Media piggnar till. I linje med den högmarginala omsättningstillväxten förväntar vi oss att företagets vinst kommer att växa med hävstång i förhållande till omsättningsutvecklingen, dessutom kommer vinsttillväxten att underlättas av sänkta kostnader inom Career i linje med tidpunkten för utvecklingsprojekten. Därmed estimerar vi att omsättningstillväxten för åren 2026-2027 uppgår till 3-5 % och den operationella vinsttillväxten till i genomsnitt 8 %.
Vinsttillväxten går till att smälta värderingsmultiplarna
Med de senaste 12 månadernas resultat är aktiens justerade P/E- och EV/EBIT-multiplar cirka 21x och 17x. Enligt vår ståndpunkt är dessa värderingsmultiplar höga även med beaktande av Alma Medias höga kapitalavkastning, goda kassaflödesprofil och tillväxtutsikter. Den betydande vinsttillväxten vi estimerar för de närmaste åren (2025-2027 EPS-tillväxt på 10 %) kommer delvis att absorberas av värderingsmultiplarna, och detta, tillsammans med en direktavkastning på i genomsnitt drygt 3 % under de närmaste åren, höjer inte den förväntade avkastningen över avkastningskravet. En neutral värderingsbild stöds också av vår kassaflödesmodell, som ligger i nivå med vår riktkurs. Därför letar vi efter bättre ingångspunkter i Alma Medias vinsttillväxtberättelse.
Login required
This content is only available for logged in users
