Anora Q1'25: En väntad svag start på året

Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 08.05.25 kl. 06:00. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Särskilt på grund av tidpunkten för påsken var Anoras Q1 något svagare än förra året, men i stort sett i linje med våra förväntningar. Vi har inte gjort några större prognosändringar och upprepar vår Öka-rekommendation med en riktkurs på 3,5 EUR.
Tidpunkten för påsken tyngde starten på året
Anoras Q1-omsättning minskade med 4% jämfört med föregående år, vilket är något mindre än vi hade väntat oss. Omsättningen minskade i alla segment. Omsättningen från dryckesförsäljningen (segmenten Vin och sprit) påverkades negativt av tidpunkten för påsken i Q2, men utvecklingen var ändå något bättre än vi hade väntat oss. Bolaget kommenterade att dess marknadsandel har förbättrats i Sverige, vilket är ett positivt tecken, eftersom Anora har förlorat betydande andelar där de senaste åren. Anoras justerade EBITDA var 8,0 MEUR, vilket var något under jämförelseperioden (8,9 MEUR) och våra förväntningar (8,5 MEUR). Lägre omsättning försvagade naturligtvis vinsten. Vidare påverkade marknadsföringsinvesteringar i segmentet Wine och tidpunkten för koncernens kostnader vinsten negativt. Q1 är säsongsmässigt Anoras svagaste kvartal, och därför anser vi inte att den relativt lilla vinstavvikelsen i absoluta tal är betydande framöver. Bolaget uppgav också att kvartalet var ungefär i linje med förväntningarna.
Guidning oförändrad som väntat
Som väntat upprepade Anora sin helårsguidning och väntar sig en justerad EBITDA-marginal på 70–75 MEUR. Guidningen förutsätter att marknadsvolymerna kommer att ligga ungefär på förra årets nivå och att Anoras volymer kommer att förbättras. Med tanke på nedgången på marknaden som noterades under H2'24 och början av 2025 (marknaden minskade även med beaktande av tidpunkten för påsken) anser vi att Anoras antaganden är något optimistiska. Vårt estimat ligger kvar i den nedre delen av guidningen på 70 MEUR. Vi tror att den fortsatta svagheten i efterfrågmiljön kan leda till att guidningen sänks senare i år. Vi noterar också att Anora har tvingats sänka sin guidning under de senaste två åren på grund av negativa överraskningar i marknadsutvecklingen. Eftersom Q1-resultatet landade nära våra förväntningar gjorde vi inga väsentliga förändringar i våra estimat.
Q1 var den första rapporten för Kirsi Puntila, som tillträdde som VD i början av mars. Puntila betonade bolagets tidigare uttalade prioriteringar, nämligen att förbättra lönsamheten och balansräkningen. I vår intervju sa hon att hon skulle bekanta sig med bolaget i sin nya roll innan hon tog en starkare ställning till exempelvis strategin framöver. Vi förväntar oss att höra mer om detta senare i år.
Vi förväntar oss en förbättring av vinsten, men värdeskapande är svårt
Även om vi tror att Anora kan förbättra sin lönsamhet de kommande åren, ser vi inte att bolaget når en betydligt högre vinstnivå än för närvarande. Detta beror delvis på de tröga tillväxtutsikterna för alkoholmarknaden (och risken för ytterligare marknadsminskning) och, enligt vår åsikt, bolagets begränsade förmåga att väsentligt minska sina kostnader. Vi förväntar oss att Anoras avkastning på kapital kommer att ligga kvar på ungefär samma nivå som vår avkastningskrav under de kommande åren, så vi förväntar oss inte att bolaget kommer att skapa värde.
Kassaflöde och utdelning ger en tillräcklig förväntad avkastning
Anoras P/E för '25 på ~10x är i linje med våra acceptabla multiplar. Anoras förväntade avkastning vid nuvarande värdering är högre än vår avkastningskrav, drivet av utdelning och vinsttillväxt. Utdelningen spelar en betydande roll och den når ensam nästan vår avkastningsnivå. En blygsam tillväxtprofil och avkastning på kapital försvagar dock risk/reward-förhållandet. Värdet av vår DCF-modell är i linje med riktkursen på 3,5 EUR per aktie.
Login required
This content is only available for logged in users