H&M Q2'25: Vi väntar oss en marginalåterhämtning ledd av försäljning
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-06-26 19:36 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
H&M:s Q2-resultat var operationellt sett i stort sett i linje med våra förväntningar, och vi gjorde endast mindre uppåtriktade revideringar av våra kortsiktiga estimat. Bolagets resultat och utsikter tyder på att en meningsfull återhämtning kommer att ta tid att materialiseras. Enligt vår uppfattning är de kortsiktiga drivkrafterna fortsatt svaga, inklusive lågt konsumentförtroende och en långsam marginalåterhämtning. Som ett resultat av detta anser vi att aktien redan är godtagbart prissatt för hög vinsttillväxt (2025e P/E: 20x). Därför upprepar vi vår Minska-rekommendation och riktkursen 130 SEK per aktie.
Q2-omsättningen i linje med estimat, men marginalen överträffade förväntningarna
H&M fortsatte att möta utmaningar med att uppnå omsättningstillväxt under Q2'25, och vi såg få tecken på att en försäljningsåterhämtning var på gång. Omsättningen ökade blygsamt med 1 % jämfört med föregående år i lokala valutor, vilket var ungefär i linje med våra förväntningar men något under konsensusprognosen. Den rapporterade försäljningstillväxten minskade med 5 % på grund av negativa valutakurseffekter. Något positivt är att H&M:s bruttomarginal minskade mindre än vår förväntning, till 55,4 % från 56,3 % under samma period förra året. Externa faktorer som valutakurser och frakt hade en negativ inverkan, men dessa borde bli positiva från och med Q3 eftersom en svagare USD leder till billigare inköp. Dessutom påverkade investeringar i kunderbjudandet, d.v.s. prisjusteringar för att upprätthålla en konkurrenskraftig position, även bruttomarginalen negativt.
Gällande rörelsekostnader uppvisade H&M fortsatt god kostnadskontroll under Q2, trots ökade marknadsföringskostnader. Å ena sidan gynnades marginalerna av den engångskostnad på 199 MSEK i Q2'24 som var relaterad till det kostnadsbesparande programmet. Å andra sidan upplevde bolaget en viss OPEX-deleverage på grund av valutakurser, eftersom SEK utgör en större del av H&M:s rörelsekostnader än försäljningen. Sammantaget var H&M:s absoluta EBIT 5 914 MSEK, och lönsamheten (EBIT-%) minskade från 11,9 % förra året till 10,4 %. Även om rörelseresultatet översteg vår prognos kräver en mer betydande marginalförbättring en starkare försäljningstillväxt.
Vi gjorde endast mindre estimatjusteringar
H&M rapporterade att de förväntar sig att försäljningen i juni ökar med 3 % i lokala valutor, vilket var ganska blygsamt med tanke på den enkla jämförelseperioden förra året (-6 %). En månads försäljningsdata är dock volatil och vi drar inga betydande slutsatser från den. Trots detta förväntar vi oss fortfarande en relativt blygsam försäljningstillväxt under Q3, där en starkare tillväxt sannolikt fördröjs till 2026, drivet av enklare jämförelser och, förhoppningsvis, förbättrat konsumentförtroende. Gällande bruttomarginalen förväntar sig bolaget att H2 gynnas av lättnader i den externa kostnadspressen, i linje med vår förväntning. Nedsättningarna i Q3'25 väntas dock, enligt bolaget, bli högre än under samma period i fjol. Även om Q2-marginalerna överträffade förväntningarna, vilket ledde till en resultatjustering på 3-4 %, är vi fortsatt försiktiga med en betydande marginalexpansion utan högre omsättningstillväxt.
För 2026-2027e tror vi fortfarande att takten i förbättringen av marginalen kommer att vara gradvis, där intäktstillväxt, tillsammans med fortsatt kostnadseffektivitet, driver en ökning av EBIT-marginalen från 7,4 % under 2024 till cirka 9 % under 2027. Även om H&M fortsätter att sikta på en långsiktig EBIT-marginal på 10 % förväntar vi oss inte att detta mål kommer att uppnås, med tanke på den mycket konkurrensutsatta miljön, som vi förväntar oss kommer att sätta press på prissättningskraften över tid.
Vi upprepar vår Minska-rekommendation
Enligt vår åsikt är värderingsmultiplarna höga i absoluta tal (2025e P/E: 20x och EV/EBIT: 17x), och DCF-värdet är också under den nuvarande aktiekursen. H&M:s starka varumärke och höga avkastning på kapital är övertygande, men tillväxtutsikterna är svagare och i det nuvarande makroekonomiska klimatet verkar överansträngda multiplar omotiverat. Därför fortsätter vi att stå vid sidlinjen och vänta på bättre risk/reward.
Login required
This content is only available for logged in users
