Remedy Q2'25-förhandskommentar: FBC: Firebreak-lanseringen i fokus

Du kan ladda ner hela rapporten på engelska i PDF-format från knappen ovan.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-01 04:00 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Remedy rapporterar sin Q2-rapport tisdagen den 12 augusti kl. 9.00. Vi går igenom rapporten direkt i vinstlivestreamen som börjar kl 8.55. Q2-rapporten kommer att bli mycket intressant eftersom FBC: Firebreaks lansering (17.6) syns i siffrorna för de första två veckorna. Lanseringen av spelet gick inte som önskat, vilket har lett till en tydlig ökning av osäkerheten kring spelets framtida omsättningsutveckling. Vi kommer därför att i rapporten särskilt följa informationen om spelet och Remedys framtida planer för utvecklingen av spelet. Vi kommer också att granska våra estimat först i samband med Q2-rapporten med hänvisning till den senaste informationen. Vi uppdaterar dock vår rekommendation för aktien till Öka (tidigare Köp) och justerar samtidigt riktkursen till 18,0 EUR (tidigare 20,0 EUR). På kort sikt ser vi att den svaga utvecklingen för FBC: Firebreak tynger aktiens värdering. I förhållande till Remedys potential på längre sikt ser vi fortfarande aktien som intressant.
| Estimattabell | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Jämförelse | Utfall | Inderes | Konsensus | Lägsta | Ylin | Inderes | ||
| Omsättning | 10,3 | 17,1 | 69,7 | ||||||
| EBITDA | -2,4 | 4,1 | 15,7 | ||||||
| Rörelseresultat (just.) | -3,2 | 2,7 | 7,9 | ||||||
| EPS (rapporterad) | -0,16 | 0,15 | 0,41 | ||||||
| Omsättningstillväxt-% | 16,2 % | 65,3 % | 37,6 % | ||||||
| Rörelsemarginal-% (just.) | -31,0 % | 15,6 % | 11,3 % | ||||||
Källa: Inderes
FBC: Firebreak-lanseringen syns i omsättningen, men hur mycket?
Vi estimerar att Remedys Q2-omsättning ökade med 65 % till 17,1 MEUR, men visibiliteten i omsättningsutvecklingen är svag på grund av lanseringen av FBC: Firebreak (17.6). Försäljningen av spelet hann alltså påverka Q2-siffrorna under cirka 2 veckor. I ljuset av det initiala mottagandet av spelet och spelarstatistiken på PC-plattformen Steam har försäljningen har blivit en besvikelse i det inledande skedet, även om det inte finns någon visibilitet för konsolplattformarna. Remedy meddelade den 26 juni att över en miljon spelare hade spelat spelet, men av dessa antas majoriteten ha kommit via Game Pass och PS Plus-tjänsterna, där spelet var tillgängligt direkt på releasedagen. Vi har antagit att Remedy kommer att få totalt 10 MEUR från Sony och Microsoft under det första året, och vi har periodiserat summan jämnt över de 12 månaderna efter lanseringen. Det kan dock vara så att omsättningen från dessa b2b-avtal viktas på något sätt i förhållande till antalet spelare, vilket skulle innebära att Remedy får mer omsättning närmare lanseringen. Därmed är det sammantaget betydande osäkerhet förknippad med Q2-omsättningen (4,9 MEUR) som vi estimerar för FBC: Firebreak. Vi påminner om att FBC: Firebreak är Remedys första självpublicerade spel, vilket innebär att hela spelets försäljning syns i bolagets omsättning. Därefter minskas det ytterligare med plattformarnas distributionskostnader (vår uppskattning är 25 %) och dessutom står Remedy för spelets marknadsföringskostnader. Situationen är en annan för övriga royaltyintäkter (Q2’25e 2,7 MEUR), av vilka vi estimerar att största delen kommer från Alan Wake 2. I dessa har de ovan nämnda kostnaderna redan betalats av publiceringspartnern och Remedys omsättning kommer in med en mycket hög marginal.
Vi estimerar att utvecklingsavgifter har intäktsförts för cirka 9,6 MEUR under Q2, vilket skulle innebära något lägre omsättning än under Q1 (10,7 MEUR). Största delen av dessa härrör enligt vår bedömning från Max Payne-underleverantörsprojektet som är under produktion. Även Control 2, som gick in i full produktion i februari, har genererat utvecklingsavgifter (Annapurna finansierar 50 % av den uppskattade produktionsbudgeten på cirka 50 MEUR).
Vi estimerar att omsättningstillväxten har synts på de nedersta raderna.
Vi estimerar att Remedys EBITDA har ökat i Q2 i takt med omsättningstillväxten till 4,1 MEUR (Q2’24: -2,4 MEUR). Remedys kostnadsstruktur stabiliserades under 2024, då satsningarna på uppstarten av flerprojektmodellen till stor del har slutförts. Tack vare den i huvudsak fasta kostnadsstrukturen kommer omsättningstillväxten alltså att återspeglas kraftigt i lönsamheten framöver. Vi bedömer också att marknadsföringssatsningarna för FBC: Firebreak har varit relativt måttliga i samband med lanseringen.
FBC: Firebreaks svaga start skapar osäkerhet kring omsättningsutvecklingen under H2
I sina utsikter uppskattar Remedy att omsättningen (2024: 50,7 MEUR) och rörelseresultatet (-4,3 MEUR) kommer att öka från jämförelseperioden och att rörelseresultatet kommer att vara positivt. För tillväxten är naturligtvis lanseringen av FBC: Firebreak central, men vid sidan av detta skapar Alan Wake 2:s och andra äldre spels royalties en bas för omsättningen vid sidan av utvecklingsavgifterna. Våra estimat förväntar sig en omsättning på 69,7 MEUR (+38 %) och en rörelsevinst på 7,9 MEUR för detta år. FBC: Firebreak står för cirka 18,8 MEUR av vårt estimat för innevarande år, varav avtalen med Sony och Microsoft täcker drygt 5 MEUR. Resten borde täckas av försäljningen av spelet, men riskerna har ökat i och med spelets initiala mottagande. Vi kommer därför att särskilt följa uppgifter om spelet som Remedy eventuellt kommer att presentera i Q2-rapporten (t.ex. försäljningsvolymer) samt de framtida planerna för utvecklingen av spelet. I det stora hela viktas Remedys resultatförväntningar på medellång sikt mot 2027, då Control 2 mycket sannolikt ska lanseras.
Login required
This content is only available for logged in users