Remedyn Control-pelille kehitetään ison budjetin moninpeli-spinoff sekä jatko-osa
Remedy tiedotti tiistai-iltana uudesta yhteisjulkaisu- ja kehityssopimuksesta 505 Gamesin kanssa, jolla Control-peli saa jatkoa moninpeli-spinoffista. Lisäksi osapuolet ovat sopineet ylätason ehdoista yhteistyölle, jonka tavoitteena on kehittää uusi isomman budjetin Control-peli, mikä käytännössä tarkoittaa jatko-osaa elokuussa 2019 julkaistulle ensimmäiselle Control-pelille. Tämän yhteistyön yksityiskohdista sovitaan myöhemmin.
Controlin moninpeli-spinoff, koodinimeltään Condor, on neljän pelaajan PvE (pelaaja vastaan ympäristö) -moninpelin. Peli perustuu Remedyn omalle Northlight-pelimoottorille ja pelinkehitystyökaluille. Condor tulee saataville PC:lle, PlayStation 5:lle ja Xbox Series X|S:lle. Condorin alustava kehitysbudjetti on 25 MEUR. Pelin kehitys- ja markkinointi-investoinnit sekä tulevat nettotuotot jakautuvat tasan 505 Gamesin ja Remedyn kesken. Arvioimme myös Controlin jatko-osan kehitysbudjetin ja julkaisuehtojen olevan samalla pallokentällä Condor-projektin kanssa.
Condorin kehitysbudjetti on lähes alkuperäisen Control-pelin (n. 30 MEUR) tasolla, joten kyseessä on merkittävä peliprojekti. Controlin hyvän menestyksen myötä olemme pitäneet käytännössä selvänä, että Remedy kehittää pelille jatko-osan jossain vaiheessa, joten siltä osin eilinen tiedote oli odotettu. Condorin kaltainen moninpeliprojekti tuli meille kuitenkin yllätyksenä. Remedy on kehittänyt viime vuosina Vanguard-moninpeliprojektia ja arvioimme yhtiön nähneen potentiaalia yhdistää tästä projektista saatuja oppeja myös Control-brändiin. Pitkäkestoisten pelikokemusten luominen on myös yksi Remedyn strategian kulmakivistä. Aiemmin yksinpeleihin keskittyneenä pelistudiona Remedyllä ei kuitenkaan vielä ole näyttöjä moninpelien julkaisusta. Siten näkemyksemme mukaan Condor-projektin menestykseen liittyy tässä vaiheessa vielä enemmän epävarmuutta kuin tulevaan Controlin jatko-osaan, jonka menestysmahdollisuudet ovat mielestämme erittäin hyvät.
Tiedotteessa kerrottiin myös Controlin myyntitulojen ylittäneen jo yli 70 MEUR, joten projekti on tuottanut kehitysbudjettinsa jo yli kaksinkertaisesti. Myös arvioidut markkinointikulut huomioiden (nyrkkisääntö 1/3 kehitysbudjetista), projektiin sijoitetun pääoman tuotto on tähän mennessä jo erinomaisella tasolla. Controlia on myyty yli 2 miljoonaa kappaletta, jonka lisäksi peli on ollut väliaikaisesti ladattavissa/pelattavissa monilla muilla alustoilla (esim. PS Now, PS Plus, Xbox Game Pass). Tämä olemassa oleva pelaajakunta ja Control-brändin kasvanut tunnettuus pienentää oleellisesti tulevien Control-pelien julkaisuun liittyviä riskejä verrattuna alkuperäiseen julkaisuun.
Alkuperäisen Controlin kehitys kesti noin 3 vuotta. Arvioimme tulevien Control-pelien kehityssyklin olevan noin 2-3 vuotta riippuen siitä, miten paljon jo peliin kehitettyjä elementtejä voidaan hyödyntää uusissa projekteissa. Myyntituottoja peleistä on siis alustavan arviomme perusteella odotettavissa Remedylle vuoden 2024 tienoilla ja sen jälkeen, mutta sitä ennen peleistä oletettavasti tuloutuu liikevaihtoa myös 505 Gamesin maksamien kehitysmaksujen muodossa.
Emme vielä tässä vaiheessa lähde tekemään muutoksia ennusteisiimme uusien Control-projektien pohjalta. Projektit tuovat kuitenkin selvää konkretiaa Remedyn houkuttelevan pitkän aikavälin kasvutarinan ympärille, johon tarkka näkyvyys on yhtiön liiketoiminnan luonteesta johtuen aina sumuinen. Uusien projektien myötä arvioimme vuonna 2024 Remedyn saavan merkittäviä tuloja ainakin 7 julkaistusta tai kehitteillä olevasta peliprojektista. Siten yhtiön kasvunäkymä vaikuttaa odotetusti hyvältä myös vuoden 2023 jälkeen, johon olemme tähän menneessä ensisijaisesti peilanneet osakkeen arvostusta (2023e: EV/EBIT 21x).
Login required
This content is only available for logged in users
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment är en spelutvecklare. Verksamheten är främst inriktad mot utveckling av actionspel, med särskilt fokus på 3D-teknik. Exempel på spel som bolaget utvecklat inkluderar ett flertal olika versioner av Alan Wake, Max Payne, samt Control. Remedy utvecklar också sin egen spelmotor och verktygsteknologi som driver många av spelen. Bolaget grundades år 1995 och har sitt huvudkontor i Esbo.
Read more on company pageKey Estimate Figures12.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 41,1 | 45,9 | 48,8 |
tillväxt-% | 29,83 % | 11,76 % | 6,28 % |
EBIT (adj.) | 13,2 | 15,4 | 14,8 |
EBIT-% | 32,23 % | 33,47 % | 30,26 % |
EPS (adj.) | 0,86 | 0,93 | 0,90 |
Utdelning | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
Direktavkastning | 0,38 % | 1,06 % | 1,32 % |
P/E (just.) | 45,55 | 20,40 | 21,10 |
EV/EBITDA | 31,50 | 11,01 | 10,38 |