Alma Media Q4 - vahva raportti, odotetun positiivinen ohjeistus ja iso korotus osinkoon

Alma Media raportoi aamulla Q4:ltä odotuksia selvästi vahvemman operatiivisen tuloksen. Marketsin tuloskasvu oli vahvaa, mutta hieman odotuksia loivempaa, ja mediatoiminnot yllättivät positiivisesti vahvalla kannattavuuskehityksellään. Myös osinkoehdotus oli odotuksia parempi ja osinkoa nostetaan lähes 50 % vertailukaudesta. Yhtiö antoi odotuksiemme mukaisesti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vuodelle 2019.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q4:llä odotuksiemme mukaista, kun liikevaihto laski vertailukaudesta noin 5 % 92 MEUR:oon (enn. -4,4 % ja 93 MEUR). Digitaalisten liiketoimintojen kasvu jatkui Q4:llä positiivisena (+6 %), mutta jäi kuitenkin hieman odotuksistamme (enn. +8 % v/v) lähinnä Marketsin hieman odotuksia heikomman kasvun myötä. Painetun median tuotot olivat odotuksiemme mukaisesti Q3:lla voimakkaassa laskussa (n. -15 % v/v), mikä johtui sekä yritysjärjestelyistä että heikosta mainosmyynnin kehityksestä. Segmenteistä Markets kasvoi odotetusti voimakkaimmin (+10 %), mutta jäi hieman ennusteestamme. Alma Talentin liikevaihto laski odotetusti hieman vertailukaudesta (-4 %). Vahvemmalla painolla painettuun mediaan keskittyneen Consumerin liikevaihdon hieman loivempi lasku (-13 % v/v) oli sen sijaan positiivista, sillä odotimme liikevaihtoon jyrkempää laskua (enn. -16 %).
Oikaistu liikevoitto nousi Q4:llä 52 % 17,1 MEUR:oon, mikä oli selkeä positiivinen yllätys noin 34 %:n kasvua ennakoineeseen ennusteeseemme nähden (15,0 MEUR). Oikaistun liikevoiton kehitys oli vahvaa (+42 % v/v), mutta hieman odotuksiamme loivempaa Marketsissa. Talentin ja Consumerin liikevoitot sen sijaan kasvoivat vertailukaudesta selvästi (+45 % ja +15 %), mikä oli selkeä positiivinen yllätys. Raportoituun liikevoittoon sisältyivät yhteensä -1,0 MEUR:n negatiiviset kertaerät, kun odotimme että yhtiö raportoi kertaeriä -2,5 MEUR Q4-jaksolle. Osakekohtainen tulos oli 0,12 euroa, mikä ylitti ennusteemme 0,01 eurolla. Yhtiö ehdottaa vahvan taseaseman, kassavirran ja positiivisen tuloskehityksen myötä 0,35 euron osinkoa (+46 % v/v), mikä ylitti 0,30 euron tasolla olleen ennusteemme ja tarjoaa eilisen päätöskurssilla vahvan, 5,9 %:n osinkotuoton.
Yhtiö ohjeistus oli odotuksiemme mukainen. Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla (2018: 365 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2018: 57 MEUR) kasvavan vuoden 2018 tasosta. Ennusteemme Alma Median liikevaihdolle oli ennen raporttia 356 MEUR ja oikaistulle liikevoitolle 58 MEUR.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille