Alma Media Q4 - vahva raportti, odotetun positiivinen ohjeistus ja iso korotus osinkoon
Alma Media raportoi aamulla Q4:ltä odotuksia selvästi vahvemman operatiivisen tuloksen. Marketsin tuloskasvu oli vahvaa, mutta hieman odotuksia loivempaa, ja mediatoiminnot yllättivät positiivisesti vahvalla kannattavuuskehityksellään. Myös osinkoehdotus oli odotuksia parempi ja osinkoa nostetaan lähes 50 % vertailukaudesta. Yhtiö antoi odotuksiemme mukaisesti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vuodelle 2019.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q4:llä odotuksiemme mukaista, kun liikevaihto laski vertailukaudesta noin 5 % 92 MEUR:oon (enn. -4,4 % ja 93 MEUR). Digitaalisten liiketoimintojen kasvu jatkui Q4:llä positiivisena (+6 %), mutta jäi kuitenkin hieman odotuksistamme (enn. +8 % v/v) lähinnä Marketsin hieman odotuksia heikomman kasvun myötä. Painetun median tuotot olivat odotuksiemme mukaisesti Q3:lla voimakkaassa laskussa (n. -15 % v/v), mikä johtui sekä yritysjärjestelyistä että heikosta mainosmyynnin kehityksestä. Segmenteistä Markets kasvoi odotetusti voimakkaimmin (+10 %), mutta jäi hieman ennusteestamme. Alma Talentin liikevaihto laski odotetusti hieman vertailukaudesta (-4 %). Vahvemmalla painolla painettuun mediaan keskittyneen Consumerin liikevaihdon hieman loivempi lasku (-13 % v/v) oli sen sijaan positiivista, sillä odotimme liikevaihtoon jyrkempää laskua (enn. -16 %).
Oikaistu liikevoitto nousi Q4:llä 52 % 17,1 MEUR:oon, mikä oli selkeä positiivinen yllätys noin 34 %:n kasvua ennakoineeseen ennusteeseemme nähden (15,0 MEUR). Oikaistun liikevoiton kehitys oli vahvaa (+42 % v/v), mutta hieman odotuksiamme loivempaa Marketsissa. Talentin ja Consumerin liikevoitot sen sijaan kasvoivat vertailukaudesta selvästi (+45 % ja +15 %), mikä oli selkeä positiivinen yllätys. Raportoituun liikevoittoon sisältyivät yhteensä -1,0 MEUR:n negatiiviset kertaerät, kun odotimme että yhtiö raportoi kertaeriä -2,5 MEUR Q4-jaksolle. Osakekohtainen tulos oli 0,12 euroa, mikä ylitti ennusteemme 0,01 eurolla. Yhtiö ehdottaa vahvan taseaseman, kassavirran ja positiivisen tuloskehityksen myötä 0,35 euron osinkoa (+46 % v/v), mikä ylitti 0,30 euron tasolla olleen ennusteemme ja tarjoaa eilisen päätöskurssilla vahvan, 5,9 %:n osinkotuoton.
Yhtiö ohjeistus oli odotuksiemme mukainen. Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla (2018: 365 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2018: 57 MEUR) kasvavan vuoden 2018 tasosta. Ennusteemme Alma Median liikevaihdolle oli ennen raporttia 356 MEUR ja oikaistulle liikevoitolle 58 MEUR.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.12.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 367,3 | 355,4 | 355,5 |
kasvu-% | 3,96 % | −3,23 % | 0,03 % |
EBIT (oik.) | 51,0 | 55,2 | 58,2 |
EBIT-% (oik.) | 13,89 % | 15,52 % | 16,38 % |
EPS (oik.) | 0,45 | 0,46 | 0,50 |
Osinko | 0,24 | 0,30 | 0,34 |
Osinko % | 3,34 % | 3,03 % | 3,43 % |
P/E (oik.) | 16,14 | 21,39 | 19,74 |
EV/EBITDA | 11,02 | 12,74 | 10,79 |