Cargotec ja Konecranes: Sulautuminen heittämällä läpi, kilpailuviranomaishuoli säilyy
Sekä Cargotecin että Konecranesin perjantaiset ylimääräiset yhtiökokoukset hyväksyivät yhtiöiden sulautumisen yllättävänkin selvästi. Sijoittajien huolen - tai ainakin epävarmuuden - aiheena säilyy kilpailuviranomaisten suhtautuminen sulautumiseen eräiden kontinkäsittelyyn liittyvien liiketoimintojen osalta. Vähennä-suosituksemme Cargotecin osakkeelle (tavoitehinta 33,00 euroa) ja lisää-suosituksemme Konecranesin osakkeelle (tavoitehinta: 29,00 euroa) ovat ennallaan.
- Äänestystulokset olivat selvät. Cargotecin osakkeista 65,5 % (85,2 % äänistä) osallistui yhtiökokoukseen ja näistä 97,5 % (99,2 % äänistä) kannatti sulautumissuunnitelman hyväksymistä. Konecranesin osakkeista yhtiökokoukseen osallistui 65,4 % ja näistä 88,1 % oli sulautumissuunnitelman hyväksymisen kannalla. Ennakoimme perjantain aamukatsauksessamme osakkeidensa lunastusta vaativien Konecranesin osakkaiden määrän jäävän pieneksi, mutta se jäi käytännössä nollaan. Kaikkiaan molempien yhtiöiden osakkaiden yksimielisyys sulautumisen järkevyydestä ja sen ehtojen hyväksyttävyydestä antaa hyvät lähtökohdat sulautumisen viemiseen menestyksekkäästi eteenpäin.
- Jännitys kohdistuu nyt kilpailuviranomaiskäsittelyyn. Sulautumisesitteessä Cargotec ja Konecranes eivät (tietenkään) ota kantaa kilpailuviranomais-käsittelyyn, mutta kertovat että sulautuminen tullaan ilmoittamaan Euroopan komissiolle, Yhdysvaltain ja Kiinan sekä useiden muiden maiden kilpailuviranomaisille. Yleisellä tasolla sulautumisesitteessä todetaan, että kilpailu- tai muut sääntelyviranomaiset voivat asettaa sulautumiselle ehtoja kuten velvoittaa Cargotecin tai Konecranesin myymään omaisuuseriä tai toimintoja tai estää sulautumisen. Hyvänä vertailukohtana tulossa oleville käsittelyille on Euroopan komission vuoden 2016 kannanotto Konecranesin suunnittelemaan MHPS:n hankintaan. Em. kannanotossa kontinkäsittelylaitteiden markkinoita ja markkinaosuuksia käytiin varsin tarkoin läpi tuotealueittain (mm. konttilukit, automaattiset konttinosturit ja konttikurottajat). Cargotecin ja Kalmarin sulautumisessa näemme kilpailuviranomaisriskejä mainittujen tuoteryhmien lisäksi etenkin mobiilipukkinostureissa (RTG) sekä trukeissa. Useissa mainituista tuoteryhmistä Cargotec / Kalmarin ja Konecranes Port Solutionsin yhteenlaskettu markkinaosuus voi ylittää 50 % Euroopan talousalueella tai jopa globaalisti. Kiinan kilpailuviranomaiskäsittely tulee olemaan erityisen mielenkiintoinen, sillä kiinalainen ZPMC on sekä Kalmarin että Konecranes Port Solutionsin pääkilpailijoita mm. konttilukeissa ja mobiilipukkinostureissa. Vaikka emme usko minkään maan kilpailuviranomaisten kykenevän estämään koko sulautumista, kohdistuu em. tuotealueisiin huomattava paine. Mahdolliset vaatimukset myydä joitakin liiketoimintoja loisivat riskejä siitä, että vaadittu myynti lykkäisi sulautumisen toimeenpanoa, myyntihinta olisi alhainen tai sulautumisella tavoitellut synergiat jäisivät osin toteutumatta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Foorumin keskustelut