Cargotec Q4: Vitsit vähissä
Cargotecin Q4-raportissa tilauskertymä ja liikevaihto olivat linjassa omien odotustemme kanssa, mutta sekä raportoitu että oikaistu liikevoitto olivat pohjanoteeraus. Kalmarin ja Hiabin liikevoittomarginaalit kärsivät komponenttipulasta kohtuullisesti, mutta varsinaisesti tuloksen pilasivat MacGregorin tuotekehitysprojektien reippaat kustannusylitykset. Q4:n raportoitu EPS jäi tappiolle. Vuoden 2022 markkinanäkymissä Cargotec viittaa eri tutkimuslaitosten ennusteisiin, jotka povaavat kasvua ainakin Kalmarille ja Hiabille. Cargotecin 2022-ohjeistus oli informaatioarvoltaan vaatimaton ja osakekurssin negatiivinen reaktio perusteltu. Oma suosituksemme osakkeelle on tällä hetkellä osta 54,00 euron tavoitehinnalla.
Tilaukset linjassa, MacGregorin tulos pohjilla projektikustannusylitysten takia
Cargotecin Q4-tilauskertymä (1051 MEUR; +9 % v/v) osui oman (+11 % v/v) ja konsensusennusteen (+7 % v/v) väliin. Parhaassa kasvussa olivat MacGregorin tilaukset (+53 % v/v), mutta myös Kalmarin tilaukset kasvoivat hyvin (+15 % v/v). Q4:n liikevaihto (+4 % v/v) jäi hieman omasta ja selvemmin konsensusodotuksesta. Cargotec puhui Kalmarin ja
MacGregorin matalammista projektitoimituksista sekä komponenttipulan ja globaalien logistiikkahaasteiden asettamista rajoituksista Hiabin ja Kalmarin pienempien kontinkäsittelylaitteiden kasvulle. Liiketoiminnoista Hiabin kannattavuus (EBIT-marginaali 11,9 % vs. 14,1 % Q4’20:llä) painui ”komponenttipulan ja toimitusviiveiden aiheuttaman alhaisemman tuottavuuden sekä tulevaa kasvua tukevien investointien seurauksena”. Ikävimmän yllätyksen aiheutti MacGregor, jonka oikaistu liiketulos oli 24 MEUR negatiivinen, mikä johtui ”kertaluonteisista offshore-liiketoiminnan uusien merituulivoima-tuotteiden kehitykseen liittyneistä projektikustannusylityksistä”. On selvää, että tämän kustannusylityksen syistä ja kertaluonteisuudesta tarvitaan lisätietoja. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia kulueriä olivat lisäksi uudelleenjärjestelykulut (-13 MEUR), liiketoimintojen hankintamenon kohdistamisen vaikutukset (-5 MEUR) ja Konecranes-sulautumissuunnitelma (-17 MEUR). Q4:n raportoitu EPS jäi tappiolle ja ehdotettu koko vuoden osinko (1,07 euroa) oli Konecranesin tapaan linjassa sulautumissuunnitelman asettaman enimmäismäärän kanssa.
Näkymissä edelleen optimismia
Näkymäkommenteissa Cargotec siteeraa markkinaodotuksia konttiliikenteen 5 %:n ja rakentamisen (Eurooppa ja Pohjois-Amerikka) 3-6 %:n odotetusta kasvusta vuonna 2022. Kauppalaivatilausten odotetaan laskevan vuoden 2021 huipputasosta noin 24 % ja offshore-alusten kysynnän arvioidaan pysyvän edelleen matalana. Uusien tilausten painopiste on siirtynyt tuulivoimaa tukeviin aluksiin, mikä tarjoaa MacGregorille mahdollisuuksia. Cargotecin 2022-ohjeistus (liikevoiton kasvu vuoden 2021 vertailukelpoisesta 232 MEUR:sta) on joka tapauksessa informaatioarvoltaan vaatimaton.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 263,5 | 3 320,4 | 4 204,3 |
kasvu-% | −11,40 % | 1,74 % | 26,62 % |
EBIT (oik.) | 226,7 | 270,4 | 384,5 |
EBIT-% (oik.) | 6,95 % | 8,14 % | 9,15 % |
EPS (oik.) | 1,95 | 2,86 | 3,92 |
Osinko | 1,08 | 1,20 | 1,65 |
Osinko % | 3,19 % | 1,91 % | 2,63 % |
P/E (oik.) | 17,32 | 21,88 | 15,98 |
EV/EBITDA | 13,40 | 8,08 | 8,96 |