CEO Corner - Metson Matti Kähkönen
Metson tavoitteena on jo pitkään ollut kasvu markkinoita nopeammin eli markkinaosuuden ottaminen. Koskeeko tavoite kaikkia liiketoiminta-alueita ja miten Metso on tässä onnistunut?
Tavoite koskee kaikkia liiketoimintojamme ja koemme onnistuneemme tavoitteen toteuttamisessa kohtuullisen hyvin. Kuten tiedettyä markkinat ovat olleet haastavat jo useamman vuoden ajan ja kilpailu uusista laitetilauksista on ollut todella kovaa. Kaivospuolella olemme muuttaneet toimintamalliamme ja se on jo nyt tuonut tuloksia. Kivenmurskauksessa olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme eniten muun muassa uusien ratkaisujen ja tuotteiden ansiosta. Flow Controlissa meitä on auttanut se, että myymme venttiilejä laajasti eri prosessiteollisuuksiin, emmekä näin ollen ole yksinomaan riippuvaisia esimerkiksi öljy- ja kaasuteollisuuden kehittymisestä. Lisäksi olemme vahvistaneet asemiamme laskukauden aikana palveluliiketoiminnassa. On myös hyvä muistaa, että tähtäämme liikevaihdon kasvun ohella myös kannattavuuden kasvattamiseen kaikissa liiketoiminnoissamme.
Kaivoslaitteissa Metso on pitänyt kysyntänäkymiä edelleen heikkoina. Metson asennettu laitekanta on kuitenkin suuri ja laitteet kuluvat käytössä huollosta huolimatta. Miten Metso arvioi kaivoslaitteiden korvauskysyntää jatkossa ja milloin esim. vuoden 2008 kysyntähuipussa toimitetut koneet alkavat tulla uusintaikäisiksi?
Murskaimien ja myllyjen käyttöikä voi olla jopa 15 vuotta, jos huoltovälit ovat säännölliset. Asennettu laitekantamme on markkinoiden suurin ja sisältää sekä vanhoja että uusia laitteita, joten yhden tietyn vuoden tai parin vuoden aikana toimitettujen laitteiden merkitys kokonaisuudessa on aika pieni. Asiakkaat näyttävät keskittyvän tällä hetkellä tuottavuuden parantamiseen, joten näemme laiteuusintojen ja -korjauksien kysynnän kehittyvän myönteisesti lähitulevaisuudessa.
Metso kertoi pääomamarkkinapäivässään neljästä digistrategian keihäänkärjestä. Miten Metso luonnehtii omaa tilannettaan digitalisaatiossa osaamisen ja henkilöstöresurssien puolesta? Miten ja milloin sijoittaja voi alkaa arvioida Metson digistrategian onnistumista?
Meillä on useita hankkeita, joissa kehitämme digitalisaatioon perustuvia ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa. On tärkeää, että luomme ratkaisuja, jotka palvelevat asiakkaitamme käytännön tasolla tai tehostavat omaa toimintaamme sisäisesti. Metson ammattilaisilla on runsaasti kokemusta asiakkaiden prosessien parantamisessa ja täydennämme osaamistamme myös talon ulkopuolelta. Digitalisaatiohankkeiden tarkoituksena on tukea kasvuamme, joten onnistumisemme tulisi näkyä liiketoiminnan kasvuna tulevina vuosina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille