Efecte H1: Odotettu torjuntavoitto ja positiiviset näkymät

SaaS-ohjelmistoyhtiö Efecte julkisti ennakko-odotusten mukaisen H1’20-raportin tiistaina. Yhtiö antoi ennakkotietoja H1:n SaaS-liikevaihdon kehityksestä jo viime viikolla ja tarkensi ohjeistusta ylöspäin. Kokonaisliikevaihdon kehitys ja kannattavuus ei ollut ennakkoon tiedossa, mutta tältä osin raportti vastasi myös odotuksia. Luonnollisesti yhtiö toisti raportilla viikko sitten päivitetyn ohjeistuksen. Kansainvälinen kasvu jatkui alkuvuonna vahvalla tasolla, mikä on tärkeää yhtiön pitkän aikavälin arvonluonnin näkökulmasta.
Efecten kokonaisliikevaihdon kasvoi H1:llä 7 % vertailukaudesta 7,4 MEUR:oon. Q1:llä SaaS-liikevaihto oli 21 %:n kasvussa, mutta koronasta huolimatta SaaS-kasvu kiihtyi hieman Q2:lla ja oli H1:llä 22 %. Palvelujen kasvuvauhti oli ennakkoon H1:n suurin kysymysmerkki, sillä odotimme sen olleen herkin koronan vaikutuksille. Palvelujen liikevaihto säilyi kuitenkin H1:llä vakaana, kun odotimme sen laskeneen hieman (-4 %) vertailukaudesta. Liiketoimintamallin SaaS-transformaation myötä muiden tuottojen (kertalisenssit ja tuki ja ylläpito) liikevaihto laski odotetusti vertailukaudesta selvästi (-32 %), mutta niiden merkitys kokonaisliikevaihdon kannalta alkaa olla pieni (H1’20: 7 %).
Efecten käyttökate ja liiketulos olivat kansainväliseen liiketoiminnan kasvuun tehtävistä kasvupanostuksista johtuen edelleen negatiivisia H1’20:llä, mutta tappio pieneni ennakoidusti selvästi vertailukaudesta skaalautumisen ja tehokkuuden kasvun myötä. H1:n käyttökate oli -0,4 MEUR, mikä vastasi ennustettamme. Vastaavasti H1-liiketulos oli -0,6 MEUR (-8 % liikevaihdosta), mikä vastasi myös ennustettamme (H1’20e: -0,65 MEUR). Efecte toteutti keväällä tehostus- ja sopeutustoimia, ja ne ovat purreet odotetusti kannattavuuteen jo Q2:n aikana (Q2’20: EBIT-% -5 % vs. Q2'19: -14 %).
Yhtiö luonnollisesti toisti viime viikoilla (11.8.) päivitetyn ohjeistuksen H1-raportin yhteydessä. Päivitetyssä ohjeistuksessaan Efecte ennakoi vuonna 2020 SaaS-liikevaihdon kasvavan 20-25 % (aik. 15-25 %) ja kannattavuuden parantuvan vertailukaudesta.
Efecten arvonmuodostuksen kannalta tärkein strateginen painopistealue on kansainvälisen liiketoiminnan ja SaaS-liikevaihdon kasvattaminen. Kansainvälinen liiketoiminta kasvoi Q2:lla yli 50 % vertailukaudesta. Korona näyttää vaikeuttaneen yllättävän vähän yhtiön SaaS-palveluiden uusmyyntiä H1:llä, ja erityisesti vanhojen asiakkaiden palveluiden laajentaminen on ollut tärkeä kasvuajuri yhtiölle (50 % SaaS-kasvusta vanhoista asiakkuuksista).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille