Fiskarsin toimitusjohtaja Jaana Tuominen jättää yhtiön
Fiskars tiedotti eilen, että toimitusjohtaja Jaana Tuominen on ilmoittanut eroavansa yhtiön palveluksesta. Päätös vaikutti olevan äkillinen, sillä uutta toimitusjohtajaa ei ole vielä valittu edellisen seuraajaksi ja väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi nimitettiin talousjohtaja Sari Pohjonen. Fiskarsin hallitus on käynnistänyt uuden toimitusjohtajan haun.
Jaana Tuominen aloitti Fiskarsin toimitusjohtajana loppuvuodesta 2017 ja Fiskarsin matka holdingyhtiöstä integroiduksi kuluttajatuoteyhtiöksi on jatkunut Tuomisen johtamana. Yhtiö uudisti pian Tuomisen aloittamisen jälkeen konsernin johtoryhmää ja yksinkertaisti organisaatiota. Tuomisen aikana Fiskars mm. hankkiutui eroon Wärtsilä-omistuksestaan, myi Leborgne-liiketoiminnot, uudisti strategiansa ja päivitti uudet kunnianhimoisemmat pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Fiskarsin taloudellinen kehitys ei ollut Tuomisen aikana erityisen hyvää. Yhtiö joutui alentamaan taloudellista ohjeistustaan vuonna 2018 kerran, vuonna 2019 kaksi kertaa ja vuonna 2020 alussa vielä kerran Covid-19-pandemian vuoksi. Osakekurssi on myös laskenut vuoden 2017 lopun tasosta selvästi.
Toimitusjohtajan lähdön ajoitus ei mielestämme ole optimaalinen, sillä Fiskarsilla on käynnissä poikkeuksellisen haastavat ajat ja laiva joutuu nyt seilaamaan ilman tietoa uudesta kapteenista. Yhtiöllä on käynnissä Living-segmentin 40 MEUR maksava ja 17 MEUR:n säästöihin tähtäävä uudelleenjärjestelyohjelma (2018-2021) sekä uusi 30 MEUR maksava ja 20 MEUR:n säästöjä tavoitteleva uudelleenjärjestelyohjelma (2019-2021). Yhtiö on myös juuri vuoden 2020 alussa tiedottanut sulkevansa kaikki Suomen myymälänsä väliaikaisesti Covid-19-pandemian vuoksi, aloittavansa yt-neuvottelut ja suunnittelevansa toimihenkilöiden työtuntien ja palkkojen vähentämistä väliaikaisesti. Fiskars on myös juuri vuoden 2020 alussa uudistanut konsernirakenteensa ja kärsii kuluttajatuoteyhtiönä voimakkaasti koronaviruksen aiheuttamasta harkinnanvaraisen kuluttamisen laskusta ja kuluttajakäyttäytymisen nopeasta siirtymisestä perinteisistä kivijalkamyymälöistä verkkokauppoihin, mikä ei ole ainakaan historiallisesti ollut Fiskarsin kannalta positiivinen trendi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 014,0 | 1 079,0 |
kasvu-% | −2,51 % | −7,01 % | 6,41 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 66,1 | 85,5 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 6,52 % | 7,92 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,65 | 0,84 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,90 % | 3,13 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 26,49 | 20,49 |
EV/EBITDA | 8,94 | 14,90 | 13,50 |