Kamuxin CMD:llä keskityttiin uuden strategiakauden kiihtyvään kasvuun
Kamux järjesti keskiviikkona yhtiön historian ensimmäisen CMD:n, jonka voi katsoa tästä. CMD:llä keskityttiin esittelemään viime viikolla julkistettua uutta strategiaa ja taloudellisia tavoitteita strategiakaudelle 2021-2023. Emme kokeneet tarpeelliseksi muuttaa CMD:n perusteella viime perjantaina julkistetun Q4-raportin jälkeen päivitettyjä ennusteitamme tai näkemystämme yhtiöstä, joten toistamme lisää-suosituksemme ja 16,0 euron tavoitehintamme. Päähuomiomme CMD:tä olivat seuraavat:
Kasvua tavoitellaan nyt aiempaa aggressiivisemmin
Kamuxin kohdemarkkina on suuri ja pirstaleinen. Suomen, Ruotsin ja Saksan käytettyjen autojen markkina on kooltaan yli 100 miljardia, joten 724 MEUR liikevaihtoa vuonna 2020 tehneellä Kamuxilla on vielä reilusti kasvuvaraa. Kamuxilla on takanaan vakuuttava kannattavan kasvun periodi, sillä 2014-2020 aikana liikevaihto kasvoi 215 MEUR:sta 724 MEUR:oon (CAGR 26%) liikevoittomarginaalin pysyen lähes paikoillaan noin 4 %:ssa. Liikevaihdon kasvutavoite oli asetettu edellisellä strategiakaudella hieman matalammalle (yli 10 %/vuosi), mutta yhtiö haluaa nyt voittaa markkinaosuuksia nopeammin. Uuden strategiakauden aikana (2021-2023) Kamux pyrkii kasvattamaan liikevaihtoaan yli 20 % vuodessa, missä onnistuminen lähes kaksinkertaistaisi koon strategiakauden aikana.
Odotimme uuteen kasvutavoitteeseen liittyvän mahdollisesti jotain uutta tai erikoista, kun nosto oli niin suuri. Pienenä yllätyksenä yhtiö kuitenkin tyytyi CMD:llä toteamaan, että kasvun kiihtyminen on tarkoitus aikaansaada pääosin kasvattamalla autoliikkeiden määrää, rekrytoimalla uusia myyjiä, tehostamalla omia prosesseja, investoimalla dataan, analytiikkaan ja monikanavaiseen kaupankäyntiin. Tämä on käytännössä sama resepti mitä Kamux on toteuttanut tähänkin saakka. Kuluttajatrendeihin vastatakseen Kamux ilmoitti aikeista pilotoida maaliskuussa uutta autovuokrauspalvelua, sillä se näkee kuluttajaleasingin yhtenä vahvasti kasvavana trendinä markkinoilla. Pilottihanketta kokeillaan aluksi yhdessä myymälässä, mutta se monistetaan myös muihin myymälöihin, jos se osoittautuu lupaavaksi ja taloudellisesti kannattavaksi. Uusista integroiduista palveluista kysyessä yhtiö kertoi uusia ideoita olevan kehitysputkessa, muttei halunnut tarkemmin kuvailla niitä saati kommentoida mahdollista lanseerausajankohtaa. Kamuxin uudet lähdöt vaikuttavat mielestämme kiinnostavilta, mutta eivät ainakaan vielä tässä vaiheessa ole tarpeeksi merkittäviä ennusteiden muuttamiseksi.
Kannattavuus on paineessa strategiakauden aikana
Viime perjantaina julkistetun uuden kasvutavoitteen lisäksi Kamux päivitti myös kannattavuustavoitettaan strategiakaudelle 2021-2023. Yhtiö tavoittelee vuosittain kasvavaa oikaistua liikevoittoa (2020: 30,7 MEUR) ja vähintään 3,5 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia (aik. 4,0 %). Kamuxin oikaistu liikevoittomarginaali vuonna 2020 oli 4,2 %. Uuden strategiakauden aikana yhtiö investoi voimakkaasti markkinaosuuksien voittamiseen ja tulevaisuudessa paremmin skaalautuvaan liiketoimintaan, mikä painaa kannattavuutta lyhyellä aikavälillä. Kasvu painottuu uusille markkinoille (Ruotsi ja Saksa), missä Kamuxin kannattavuus ei ole yhtä hyvä kuin Suomessa ja myös tämä painaa kannattavuutta lyhyellä aikavälillä.
Väliaikaisesta kannattavuuspaineesta huolimatta yhtiö odottaa kasvavan liikevaihdon tuovan vähittäiskaupan alalle tunnettuja suuruuden ekonomian hyötyjä pidemmällä aikavälillä. Isompi kokoluokka lisää myös Kamuxin neuvotteluvoimaa tärkeissä kolmansien osapuolten integroiduissa palveluissa, mikä antaa yhtiölle mahdollisuuden kerätä näistä jatkossa entistä parempia palkkiotuottoja per välitetty sopimus. Tavoitetasoa integroitujen palveluiden liikevaihdolle yhtiö ei antanut, mutta kommenteista pystyi tulkitsemaan, että niiden suhteellisen osuuden liikevaihdosta odotetaan kasvavan (2020: 5,1 %). Paremman neuvotteluvoiman lisäksi kasvu mahdollistaa myös korkeamman tehokkuuden saavuttamisen keskittämällä ja ”teollistamalla” erilaisia prosesseja, kuten vaikka henkilöstökoulutuksen konsernitasolla, autojen tarkastukseen, kuvaamiseen, pesuun, tietojensyöttöön, logistiikkaan tai muihin myymälöiden yleisiin tehtäviin liittyviä asioita.
Yleisökysymykseen uusiin maihin laajentumisesta yhtiö vastasi keskittyvänsä nykyisiin toimintamaihin toistaiseksi, mutta toimitusjohtaja totesi uusien toimintamaiden olevan vain ajan kysymys, joten potentiaalisten myymäläavauksien puute ei ainakaan tule rajoittamaan kasvua lähiaikoina. Käynnistyneen strategiakauden aikana Kamux pyrkii kasvamaan avaamalla aiempaa vähemmän, mutta suurempia myymälöitä. Yhtiö ei ole aikaisemmin sanonut myymälän koolla olevan suurempaa merkitystä, mutta uuden strategian ja CMD:n kommenttien perusteella mieltymys isompiin liikkeisiin on kasvanut.
Emme tehneet CMD:n perusteella ennusteisiimme muutoksia. Odotamme Kamuxin liikevaihdon kasvavan strategiakauden loppuun (2023) mennessä 1186 MEUR:oon, mikä tarkoittaa noin 18 %:n vuotuista liikevaihdon kasvua. Odotamme oikaistun liikevoiton kasvavan strategiakauden loppuun (2023) mennessä 45 MEUR:oon (EBIT 3,8 %), mikä tarkoittaa noin 13 %:n vuotuista liikevoiton kasvua. Vuoden 2021 ennusteillamme Kamuxin P/E-luku on 22x, EV/EBITDA-kerroin 13x ja osinkotuotto 1,8 %. Vaikka osakkeen arvostus on noussut historiallisen korkealle tasolle, kannattaa sijoittajan mielestämme istua visusti kyydissä, kun yhtiöllä on näin hyvät pitkän aikavälin tuloskasvu- ja arvonluontinäkymät.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 724,0 | 837,6 | 1 012,4 |
kasvu-% | 9,96 % | 15,68 % | 20,87 % |
EBIT (oik.) | 30,7 | 33,3 | 37,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,24 % | 3,97 % | 3,73 % |
EPS (oik.) | 0,57 | 0,64 | 0,72 |
Osinko | 0,24 | 0,25 | 0,27 |
Osinko % | 1,76 % | 4,35 % | 4,70 % |
P/E (oik.) | 23,80 | 8,96 | 7,95 |
EV/EBITDA | 13,46 | 5,38 | 5,07 |