KONE: Italian tehdasvierailun anti
Osallistuimme eilen analyytikkovierailuun KONEen hissitehtaalla Italian Perossa. Tehdas on KONEen toiseksi suurin heti Kunshanin (Kiina) tehtaan jälkeen. Peron tehdas palvelee Euroopan, Lähi-Idän ja myös Meksikon markkinoita. Tehtaan työntekijämäärä on 400, joista 300 valmistuksessa. Vuosittain toimitettavien hissien määrää KONE ei julkista.
Euroopan neljänneksi suurin hissimarkkina Italia on haastavassa tilanteessa, sillä uusien hissien markkina on pudonnut 57 %:lla vuodesta 2005 ja on nyt n. 8000 hissiä vuosittain. Luku on vain 1 % globaalista hissimarkkinan volyymista eikä merkittävää kasvua ole näköpiirissä. KONE arvelee omaksi markkinaosuudekseen Italian uusissa hisseissä n. 20 %. Varsinaisesti Italian markkinassa kiinnostaakin huoltotoiminta, sillä maassa on käytössä n. 900000 hissiä eli yli 6 % koko globaalista hissimäärästä. KONEen viime vuoden 250 MEUR:n liikevaihdosta Italiassa (3 % konsernin liikevaihdosta) melkein 85 % tulikin huollosta ja modernisaatioista. KONEen huoltokanta maassa on yli 100000 hissiä eli yli 9 % kaikista KONEen huoltamista hisseistä. KONE lanseerasi maassa viime vuonna uuden huoltokonseptin, jonka ytimessä on asiakaskokemuksen parantaminen ja osatekijöinä konsultatiivinen myynti, joustava tuote- ja palvelutarjonta sekä avoin kommunikaatio palvelun etenemisestä ja onnistumisesta. Kokemukset uudesta konseptista ovat olleet rohkaisevia. Hyvin toimivan huollon ansiosta KONEen liikevoittomarginaali Italiassa onkin yli 10 %.
Vierailumme toinen ydinkohta oli KONEen toimitusketjun tarkastelu. KONEen valmistus ja komponenttihankinta ovat vahvasti ulkoistettuja. Kaikkiaan tavarantoimittajia on tuhansia, mutta 120 toimittajaa vastaa 80 %:sta kaikista materiaali-, komponentti- ja järjestelmähankinnoista. KONEen oma osavalmistus keskittyy osaamisen ydinalueisiin eli nostolaitteeseen (moottoriin), hissikoriin, oviin ja sähköistykseen. Omat osat vastaavatkin noin 60 %:sta koko komponenttihankinnan arvoa. KONE toimittaa hissit jakelukeskuksiinsa moduuleina, joihin liitetään alihankkijoiden komponentteja ja jakelukeskus itse kokoaa varsinaisen asiakastoimituksen. KONEella on globaalisti 10 jakelukeskusta, joista neljä on Kiinassa.
Tuottavuuden kohottaminen on hyvin keskeisessä asemassa konsernin 16 %:n liikevoittotavoitteessa. Viime vuosina KONE on kohottanut tuottavuuttaan 15-20 %:lla lisääntyneen automaation, tuotteiden paremman valmistettavuuden ja asennettavuuden, parantuneiden IT-järjestelmien sekä parhaiden käytäntöjen leviämisen ansiosta. KONE mittaa tuottavuuden paranemista työtunneilla per tuotettu yksikkö. Yhtiö myöntää kuitenkin, että tuottavuuden parantaminen on jatkossa aiempaa vaikeampaa hitaamman markkinakasvun johdosta.
Kokonaisuutena käyntimme oli hyödyllinen ja avasi toisaalta Italian kaltaisen kypsän hissimarkkinan liiketoimintadynamiikkaa ja toisaalta KONEen tuottavuusohjelmaa. Jälkimmäisen osalta uskomme, että uudet isot tuottavuusloikat valmistuksessa ovat kiven takana. Huollon osalta uusien konseptien (24/7 Connected Services -palvelu jossa käytetään IBM:n Watson IoT -alustaa sekä KONE Care räätälöity kunnossapitopaketti) onnistumisten on syytä alkaa näkyä jo tämän vuoden numeroissa. Valitettavasti pidämme melko todennäköisenä, että KONE ei enää jatkossa kykene pelkillä tuottavuusparannuksilla kompensoimaan kiristyneen kilpailun ja kohoavien komponenttihintojen tuomaa marginaalipainetta. Osakkeen ollessa myös arvostuskertoimilla verrattain kallis säilytämme vähennä-suosituksemme 41,0 euron tavoitehinnalla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kone
KONE on vuonna 1910 perustettu suomalainen, alansa suurimpiin lukeutuva perusteollisuuden valmistava yhtiö. KONE valmistaa hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä tarjoaa ratkaisuja laitteiden huoltoon ja modernisointiin rakennusten koko elinkaaren ajaksi. Yhtiön tuotevalikoimiin kuuluvat myös liukukäytävät sekä valvonta- ja ohjausjärjestelmät. KONEella on noin satojatuhansia asiakkaita, jotka ovat kiinteistöjen omistajia, rakennusyhtiöitä, kiinteistöjen kehittäjiä tai esimerkiksi arkkitehteja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 8 784,3 | 8 973,3 | 9 215,3 |
kasvu-% | 1,58 % | 2,15 % | 2,70 % |
EBIT (oik.) | 1 293,3 | 1 268,2 | 1 319,6 |
EBIT-% (oik.) | 14,72 % | 14,13 % | 14,32 % |
EPS (oik.) | 1,99 | 1,96 | 2,01 |
Osinko | 1,55 | 1,60 | 1,70 |
Osinko % | 3,64 % | 3,53 % | 3,76 % |
P/E (oik.) | 21,36 | 23,06 | 22,51 |
EV/EBITDA | 14,31 | 15,37 | 14,72 |