Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Konsoli- ja PC-peliyhtiöitä hinnoitellaan selvästi mobiilipeliyhtiöitä korkeammilla kertoimilla

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Tarkastelimme globaalisti pörsseihin listattujen peliyhtiöiden liikevaihtopohjaisia arvostustasoja ja yhtiöiden lähivuosien kasvu- ja kannattavuusennusteita. Jaottelimme yhtiöt kolmeen ryhmään: 1) Mobiilipeliyhtiöt, 2) Konsoli- ja PC-peliyhtiöt sekä 3) Monialustaiset peliyhtiöt, jotka toimivat molemmissa edellä mainituissa segmenteissä. Kokonaisuutena peliyhtiöiden liikevaihtojen odotetaan kasvavan lähivuosina voimakkaasti ja kannattavuuksien olevan keskimäärin erittäin hyvällä tasolla, vaikka yhtiökohtaiset erot ovat suuria. Myös yhtiöiden arvostuskertoimissa on suuria eroja ja näihin vaikuttavia yhtiökohtaisia tekijöitä ovat mm. yhtiön nykyisen peliportfolion laajuus ja laatu, odotukset tulevia peliprojekteja kohtaan, omistaako yhtiö kehittämiensä pelien IP:t, sekä yhtiön pelien historiallinen track-record.

Mobiilipeliyhtiöiden mediaani EV/Liikevaihto-kerroin on tälle vuodelle 1,8x ja ensi vuodelle 1,9x. Kertoimet ovat selvästi matalampia kuin konsoli- ja PC-peleihin keskittyneillä yhtiöillä. Mobiilipeliyhtiöiden kannattavuuden odotetaan olevan selvästi alemmalla tasolla lähivuosina kuin konsoli- ja PC-peliyhtiöillä, mikä on arviomme mukaan pääasiallinen syy arvostuseroon. Kilpailu mobiilipelialalla on äärimmäisen kireää ja yhtiöt joutuvat usein investoimaan merkittävän osan liikevaihdostaan käyttäjähankintaan ja markkinointiin, mikä rasittaa yhtiöiden kannattavuutta. Mobiilipeliyhtiöistä seurannassamme oleva Next Games arvostetaan tällä hetkellä liikevaihtokertoimella selvästi alle tarkastelussa mukana olevien yhtiöiden mediaanin. Yhtiön lähivuosien kovaa kasvua odottaviin liikevaihtoennusteisiin liittyy tässä vaiheessa kuitenkin todella korkeaa epävarmuutta ja mielestämme yhtiön pitää antaa näyttöjä kasvun toteutumisesta, jotta arvostusero voisi kaventua.

Osakemarkkina arvostaa tällä hetkellä konsoli- ja PC-peliyhtiöitä todella korkeilla liikevaihtokertoimilla (mediaani 2018e-2019e: 6,4x-5,2x). Korkeimman arvostuksen ansaitsevat tällä hetkellä yhtiöt, jotka ovat onnistuneet kehittämään peliportfoliohinsa useita laadukkaita peli-IP:tä, joihin pystytään kehittämään jatko-osia sekä erilaista lisäsisältöä (esim. Take-Two, Frontier, Paradox, CD Projekt). Mediaanitasolla yhtiöiden odotetaan kasvavan lähivuosina 20 %:n vuosivauhtia ja kannattavuuden (EBIT-%) yltävän noin 25 %:n tasolle. Listattujen konsoli- ja PC-peliyhtiöiden odotetaan kasvavan selvästi konsoli- ja PC-pelimarkkinan ennustettua noin 4 %:n vuosittaista kasvua nopeammin. Kovat kasvuodotukset yhdistettynä korkeisiin arvostuskertoimiin eivät jätä tilaa pettymyksille ja kurssiliikkeet voivat olla rajuja, jos yhtiöt eivät onnistu lunastamaan odotuksia. Seurannassamme oleva konsoli- ja PC-peliyhtiö Remedy on arvostettu liikevaihtokertoimella reilusti alle tarkastelussa olevien yhtiöiden kertoimien mediaanin. Mielestämme odotukset yhtiön ensi vuonna julkaistavan Control-pelin menestyksestä ovat maltillisia ja näemmekin yhtiön arvostuksessa nousuvaraa pelimyynnin onnistuessa kohtalaisesti sekä moniprojektimalliin nojaavavan strategian edetessä suunnitelmien mukaan.

Monialustaisten peliyhtiöiden ryhmään on koottuna pelialan jättiläisiä, jotka toimivat arvoketjussa niin pelinkehittäjinä, julkaisijoina kuin osaltaan jakelijoina omien alustojensa kautta. Yhtiöiden laajojen peliportfolioiden ansiosta tulovirrat ovat huomattavasti tasaisempia ja kannattavuus ennustettavampaa kuin yhtiöillä, joiden liikevaihto on riippuvainen yksittäisen pelijulkaisun onnistumisesta. Tällä hetkellä markkinat arvostavat länsimaisia yhtiöitä (EA, Activision, Ubisoft) selvästi aasialaisia verrokkejaan korkeammalle (pl. Tencent). Yhtenä syynä tähän näyttäisi olevan se, että useimpien aasialaisten yhtiöiden kannattavuuden odotetaan jäävän selvästi alle länsimaisen kolmikon lähivuosina. Mediaanitasolla yhtiöiden odotetaan kasvavan lähivuosina noin 7 %:n vauhtia. Kasvuvauhti jää mobiili- sekä konsoli- ja PC-peliyhtiöitä hitaammaksi, mutta liikevaihdon jatkuvuus ja ennustettavuus ovat huomattavasti paremmalla tasolla.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.08.2018

201718e19e
Liikevaihto17,220,931,2
kasvu-%4,6 %21,9 %49,1 %
EBIT (oik.)2,60,47,7
EBIT-% (oik.)15,0 %2,1 %24,7 %
EPS (oik.)0,160,020,50
Osinko0,000,000,20
Osinko %1,3 %
P/E (oik.)40,3736,331,2
EV/EBITDA25,8252,320,0

Foorumin keskustelut

Oli kyllä hyvä veto Remedyltä tehdä Mac porttaus Controlista. Sitä taidettiin esitellä jossain Applen tilaisuudessakin, joka on tietysti hyv...
14 tuntia sitten
- amoult
9
Pieniä puroja: Controlin Mac-versio sopivasti viety levitykseen myös Steamissa. Samalla Steamin joulualennukset alkoivat. Ymmärtääkseni tämä...
eilen
- Spwni
8
En lähtökohtaisesti luota hirveästi tuohon ennusteeseen, ainakaan kun julkaisuun on vielä niin pitkä aika. Gamalytic ei avaa miten pääsevät ...
eilen
- Pölhölän Akee
22
Hyvää analyysia @Akee Mitä arvioit tuon Predicted month 1 sales olevan, jos launchissa oltaisiin TOP 10 wishlistalla?
17.12.2025 klo 9.27
- Tale_
2
Jep. Alkuvuodesta ja keväisinhän ei yleensä ole muuta kuin Microsoftin/Sonyn omat online-eventit. Tärkeä olla näissä esillä, mielummin Sonyn...
17.12.2025 klo 8.50
- Pölhölän Akee
10
Se ei ole noussut esiin, että Control Resonantista on näköjään solmittu markkinointiyhteistyö Sonyn kanssa. Se ei ole itsestäänselvyys pelille...
17.12.2025 klo 8.14
- Spwni
24
In other news, Resonantin wishlistausarvio päivittynyt Gamalyticiin Puoli miljoonaa wishlistausta rikki Steamissa. Tähän päälle konsolit viel...
17.12.2025 klo 7.33
- Pölhölän Akee
27
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.