Leipurin toimitusjohtaja vaihtui
Aspo kertoi maanantaina, että sen tytäryhtiö Leipurin toimitusjohtaja Mikko Laavainen on irtisanoutunut. Leipurin hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi Leipurin hallituksen sisältä kauppatieteiden tohtori Heli Arantolan, joka aloittaa tehtävässään välittömästi. Arvioimme yhtiön tähtäävän vaihdoksella etenkin nykyisen osin rönsyilevän strategian terävöittämiseen ja myös strategian toteuttamisen parantamiseen. Uutisella ei ole vaikutusta näkemykseemme Asposta.
Uusi toimitusjohtaja Heli Arantola on aiemmin toiminut muun muassa Fazer-konsernissa eri johtotehtävissä, kuten strategiajohtajana ja Fazerin pohjoismaisen myllyliiketoiminnan vetäjänä, sekä vastannut HKScanin koko tuotesalkusta ja tuotekehityksestä Pohjois-Euroopassa. Hänellä on myös kokemusta hallitustyöskentelystä eri yhtiöissä. Leipurin hallituksen jäsenenä hän on toiminut vuodesta 2019 alkaen.
Laavainen sai yhtiön johdettavakseen vuonna 2016, jolloin etenkin kannattavuus (liikevoitto 1,8 %) oli laskenut Venäjän kriisin painamana. Laavaisen aikakaudella pientä positiivista kehitystä on tapahtunut ja mm. Leipurin organisaation rakennetta sekä toimintatapoja (logistiikkaa, valikoimaa, hinnoittelu, hankinta) on sisäisesti uudistettu ja tehostettu. Kehitys on ollut kuitenkin hidasta ja vuoden 2019 liikevaihto 116 MEUR ja 2,6 %:n liikevoitto olivat vielä kaukana yhtiön 2023 tavoittelemasta 140 MEUR:n liikevaihdosta ja 5 %:n liikevoittomarginaalista.
Yltääkseen tavoitteisiinsa yhtiön pitäisi saada uuden johdon alaisuudessa näkemyksemme mukaan ensisijaisesti liikevaihtonsa kasvuun jakeluliiketoiminnan volyymeja kasvattamalla, sillä sen myötä myös yhtiön kulurakenne alkaisi paremmin skaalautua. Yhtiöllä onkin nykyisellään uusia avauksia leipomoraaka-aineiden jakelun ohella myös Foodservice-sektorin puolelta. Odotamme uuden toimitusjohtajan pyrkivän kasvattamaan entisestään Leipurin palvelemia asiakkaita, sillä leipomopuolen jakelussa kasvumahdollisuudet ovat niukat johtuen suuresta markkinaosuudesta. Pidämme todennäköisenä yhtiön myös pyrkivän luopumaan syklisestä omasta leipomokonevalmistuksestaan lähitulevaisuudessa jakelun ollessa sille ydinliiketoimintaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspo
Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspo on fokusoitunut toimimaan Pohjois-Euroopassa ja itämarkkinoilla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.08.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 587,7 | 503,9 | 552,0 |
kasvu-% | 8,65 % | −14,26 % | 9,55 % |
EBIT (oik.) | 21,1 | 11,3 | 22,3 |
EBIT-% (oik.) | 3,60 % | 2,24 % | 4,03 % |
EPS (oik.) | 0,47 | 0,16 | 0,47 |
Osinko | 0,22 | 0,23 | 0,30 |
Osinko % | 2,89 % | 3,85 % | 5,02 % |
P/E (oik.) | 16,38 | 37,78 | 12,72 |
EV/EBITDA | 8,80 | 9,06 | 7,43 |