Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy käynnistää Vanguard-projektin uudelleen ja hautaa aikeet F2P-pelistä

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Remedy tiedotti maanantaina käynnistävänsä uudelleen aiemmin Vanguardina tunnetun free-to-play yhteistyömoninpeliprojektinsa, jonka julkaisukumppanina toimii Tencent. Jatkossa projekti tunnetaan koodinimellä “Kestrel” ja siitä ollaan tekemässä vahvan yhteistyömoninpelikomponentin sisältävä premium-peli.

Pitkää peliä tarkastellessa mielestämme oikea päätös

Olimme jo pidempään todenneet Vanguardin olevan Remedyn sijoitustarinan isoin kysymysmerkki, sillä yhtiöllä ei ole aiempaa kokemusta F2P-malliin nojaavien pelien kehittämisestä. Siten päätös muuttaa projektin suuntaa ja keskittyä enemmän Remedyn todistettujen vahvuuksien ympärille on riskienhallintamielessä tervetullut ratkaisu. Päätöksen myötä projektin julkaisu tulee väistämättä viivästymään nykyisestä arviostamme (H2’26), mutta samalla sen onnistumistodennäköisyys mielestämme paranee. Siten tämän vuosikymmenen loppuun asti tarkasteltuna näemme päätöksen positiivisena, vaikka lyhyellä aikavälillä projektin siirtäminen takaisin piirustuspöydälle ei varsinaisesti ole erityisen positiivinen ajuri. On myös hyvä muistaa, että Tencent on rahoittanut Vanguardin kehityksestä suurimman osan (arviomme mukaan Tencentin osuus 70 %), joten Remedyn kannalta projektiin liittyvät riskit ovat olleet alusta asti rajalliset.

Lähivuosien kehitysmaksujen suhteen päätöksellä ei todennäköisesti ole kovinkaan isoja vaikutuksia, kun Vanguardin henkilöstöä siirtyy muiden projektien pariin. Tässä kohtaa Remedy ei kertonut mahdollisista muutoksista projektin tuotantobudjettiin, jonka olemme arvioineet tällä hetkellä Remedyn tyypillisen hankkeen (30–60 MEUR) keskivaiheille. On mahdollista, että Tencentin kanssa tehtyyn kehitys- ja julkaisusopimukseen tulee jonkinlaisia muutoksia tehdyn uudelleenkäynnistyksen myötä.

Projektin rojaltiodotukset kuitenkin siirtyvät väistämättä jonkin verran kauemmas tämän vuosikymmenen loppuun. Odotimme aiemmin Vanguardista merkittävämpiä rojaltituottoja vuodesta 2027 alkaen. Alustavasti arvioimme, että pelin julkaisu voisi nyt ajoittua vuodelle 2028, kun tuotantoputken muut hankkeet on ensin julkaistu 2025-2027. Tulemme päivittämään ennusteitamme projektin osalta lähiaikoina.

Kestrel menee pienellä tiimillä takaisin konseptointivaiheeseen

Uudelleenkäynnistykseen päädyttiin projektin saavutettua proof-of-concept -vaiheen päätepisteen, ja kun Remedyllä ja Tencentillä oli tämän jälkeen aikaa arvioida projektin tilaa ja sen seuraavia vaiheita. Projekti palaa nyt konseptointivaiheeseen. Osa aikaisemmasta Vanguardin kehitystiimistä siirtyy työskentelemään Remedyn muissa meneillään olevissa projekteissa (käytännössä Condor ja Max Payne). Kestrelin johto ja valitut muut henkilöt kehitystiimistä keskittyvät viemään projektia uuteen suuntaan konseptointivaiheesta eteenpäin luodakseen premium-pelin, jossa on vahva yhteistyömoninpelikomponentti. Uusi kokemus nojaa aiempaa enemmän Remedyn keskeisiin vahvuuksiin, ja se perustuu moniin jo Vanguardia varten suunniteltuihin ominaisuuksiin, sisältöihin ja teemoihin. AAA-peleissä Remedyn vahvuuksia ovat mm. vahva ja uniikki tarinankerronta sekä mieleenpainuvien maailmojen ja hahmojen luominen.

Ison F2P-pelin julkaisu olisi ollut korkean riskin hanke

Remedy ja Tencent päätyivät projektin uudelleenkäynnistämiseen, sillä menestyksekkään free-to-play-pelin luomiseen nopeasti muuttuvassa markkinassa liittyy epävarmuutta ja riskejä. Olemme tästä täysin samaa mieltä, ja viimeisen vuoden aikana useita kehitteillä olleita moninpeliprojekteja on kuopattu useiden pelistudioiden toimesta. Hetki sitten esimerkiksi Sony puolitti aiemman tavoitteensa 12 uudesta palvelumallisesta pelistä vuoteen 2026 mennessä. F2P-malli konsoleilla nosti kunnolla päätään vuonna 2017 julkaistun Fortniten huiman menestyksen jäljiltä, jonka liikevaihto on myös viime aikojen uutisvirran perusteella hieman yskähdellyt. F2P-mallin haasteena konsoleilla on riittävän skaalan saavuttaminen, sillä yleensä vain pieni osa pelaajista käyttää rahaa pelissä. Pelaajien laatuvaatimusten ollessa samaan aikaan hyvin korkealla, vaatii pelin kehittäminen merkittäviä investointeja, joiden onnistumista on vaikea mitata etukäteen. Remedy ehti Vanguard-projektissa useiden vuosien ajan kehittää hanketta suhteellisen pienellä tiimillä, joten nyt projektin uudelleenkäynnistys voidaan tehdä vielä kohtuullisilla kustannuksilla verrattuna, jos peli olisi ollut jo pidempään täydessä tuotannossa. Samalla Vanguardin kehitystyö ei valu myöskään täysin hukkaan, sillä jo kehitettyjä moninpeliominaisuuksia voidaan hyödyntää Kestrelissä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut31.10.2023

202223e24e
Liikevaihto43,631,872,5
kasvu-%−2,5 %−27,0 %127,8 %
EBIT (oik.)−0,6−20,319,9
EBIT-% (oik.)−1,3 %−63,6 %27,5 %
EPS (oik.)−0,13−1,211,18
Osinko0,100,100,10
Osinko %0,5 %0,6 %0,6 %
P/E (oik.)neg.neg.13,3
EV/EBITDA126,5neg.7,1

Foorumin keskustelut

Control Resonant jatkaa omassa tahdissaan wishlist-sijoitusten kiipeämistä. Ei nyt mikään varsinainen megasaavutus ohittaa Bungien Marathon,...
13 tuntia sitten
12
Firebreak on sitten päässyt Steamlin joulualessa 50% alekoriin Tuskin mitään maata mullistavaa, mutta hinta on nyt mielestäni lähempänä sitä...
eilen
- Jarnis
12
Oli kyllä hyvä veto Remedyltä tehdä Mac porttaus Controlista. Sitä taidettiin esitellä jossain Applen tilaisuudessakin, joka on tietysti hyv...
eilen
- amoult
12
Pieniä puroja: Controlin Mac-versio sopivasti viety levitykseen myös Steamissa. Samalla Steamin joulualennukset alkoivat. Ymmärtääkseni tämä...
18.12.2025 klo 18.29
- Spwni
10
En lähtökohtaisesti luota hirveästi tuohon ennusteeseen, ainakaan kun julkaisuun on vielä niin pitkä aika. Gamalytic ei avaa miten pääsevät ...
18.12.2025 klo 14.39
24
Hyvää analyysia @Akee Mitä arvioit tuon Predicted month 1 sales olevan, jos launchissa oltaisiin TOP 10 wishlistalla?
17.12.2025 klo 9.27
- Tale_
2
Jep. Alkuvuodesta ja keväisinhän ei yleensä ole muuta kuin Microsoftin/Sonyn omat online-eventit. Tärkeä olla näissä esillä, mielummin Sonyn...
17.12.2025 klo 8.50
10
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.