Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy Q4: Pitkää peliä pelaavan sijoittajan ostopaikka

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Remedyn Q4-tulos oli odotustemme mukaisesti poikkeuksellisen vahva osittain ajoituksellisista tekijöistä johtuen. Yhtiön näkymien ja Vanguard-projektin Tencent-sopimuksen myötä vuosien 2023-2025 tuloskasvunäkymä alkaa tarkentua. Nyt kehitteillä olevien pelien tulospotentiaalin realisoituminen näyttäisi aiempiin odotuksiimme nähden (2023-2024) painottuvan vahvemmin vuosille 2024-2025, mikä vaatii vielä pykälän lisää kärsivällisyyttä. Tuolloin osakkeen arvostus kuitenkin painuu niin matalaksi, että näemme tuotto-odotuksen hyvin houkuttelevana pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle. Siten toistamme Remedyn osta-suosituksen ja 50,0 euron tavoitehinnan.

Odotetusti poikkeuksellisen vahva päätös vuodelle

Remedyn Q4-liikevaihto kasvoi 39 % 19,8 MEUR:oon ja ylitti 18,8 MEUR:n ennusteemme. Kasvu tuli odotetusti kehitysmaksuista (Q4’21: 92 % lv:sta), kun erityisesti loppuvuodesta solmittu Vanguard-projektin kehitys-, lisenssi- ja jakelusopimus Tencentin kanssa tuki liikevaihdon kehitystä. Rojaltiliikevaihtoa (Q4’21: 1,5 MEUR) neljänneksellä tuli pelkästään Controlista, eikä lokakuussa julkaistu Alan Wake Remastered ehtinyt vielä kattaa tuotanto- ja markkinointibudjettiaan. Odotamme AWR:n alkavan näkyä rojaltiliikevaihdossa tulevina neljänneksinä. Q4-liikevoitto oli 11,3 MEUR (Q4’20: 6,6 MEUR) ja osui lähes täsmälleen odotuksiimme (11,1 MEUR). Remedyn kulurakenne on pitkälti kiinteä, joten liikevoitto voi heitellä voimakkaasti liikevaihdon ajoituksesta johtuen. Nyt takautuvasti maksetut Vanguardin kehitysmaksut tekivät Q4:n kannattavuudesta (EBIT-% 57 %) poikkeuksellisen kovan.

Vuosien 2023-2025 tuloskasvunäkymä alkaa hahmottua

Näkymissään Remedy odottaa liikevaihtonsa kasvavan ja liikevoittonsa olevan alhaisemmalla tasolla kuin vuonna 2021. Remedyllä on tällä hetkellä kehitteillä 4 merkittävää pelihanketta, joiden eteneminen tuotantoputkessa vaatii vielä lisää panostuksia rekrytointeihin sekä ulkoiseen pelinkehitykseen. Remedyn mukaan näkyvyys tuleviin peleihin on erittäin hyvä ja yhtiön kyvykkyydet viedä projektit julkaisuvaiheeseen vahvemmat kuin koskaan aiemmin. Aiempiin oletuksiimme nähden Remedyn käynnissä olevat peliprojektit näyttävät olevan budjetiltaan suurempia ja kehitysajaltaan pidempiä kuin mitä olimme hahmotelleet. Siten olemme uudelleenarvioineet oletuksiamme kulujen sekä pelijulkaisujen ajoituksen suhteen, mikä näkyy vuosien 2022-2023 tulosennusteiden laskuna. Vastaavasti näkyvyys ja luottamuksemme vuosien 2024-2025 tulosennusteisiin on kasvanut, sillä Remedy itse vahvisti tulevien suurten pelijulkaisujen ajoittuvan vuosille 2023-2025. Ennusteessamme Alan Wake 2:n (2023), Condorin (2024), Vanguardin (2024) ja Heronin (2025) julkaisujen myötä Remedyn tuloskasvu on tulevina vuosina vahvaa kasvavan rojaltiliikevaihdon siivittämänä.

Pitkää peliä pelaavalle sijoittajalle nykyinen markkinahermoilu tarjoaa ostopaikan

Remedyn nyt kehitteillä olevien pelihankkeiden rojaltituotot ajoittuvat ennusteessamme merkittäviltä osin vuosille 2024-2025, jolloin odotamme yhtiön liikevaihtoon (82,9 ja 98,5 MEUR) ja tulokseen (EBIT: 29,1 ja 37,2 MEUR) merkittävää tasokorotusta. Ennusteellamme osakkeen EV/EBIT-kertoimet (2024e-2025e: 12x-9x) painuvat tuolloin hyvin houkuttelevalle tasolle jo kohtuullisen hyvin menestyvillä pelijulkaisuilla. Tämän päälle sijoittaja saa option ennusteitamme paremmin menestyvistä hittipeleistä. Tiedostamme kuitenkin, että kuluvan vuoden tuloksella Remedyn arvostus (EV/EBIT 34x) on kireä ja alkuvuodesta heikentynyt osakemarkkinan sentimentti voi lyhyellä tähtäimellä pitää osakkeen paineessa. Sijoittajien aikahorisontti tyypillisesti lyhenee epävarmuuden kasvaessa, mutta pitkää peliä pelaavalle kärsivälliselle sijoittajalle näemme nykyisen markkinahermoilun hyvänä ostopaikkana.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.02.2022

202122e23e
Liikevaihto44,747,460,9
kasvu-%8,9 %6,0 %28,5 %
EBIT (oik.)14,711,515,8
EBIT-% (oik.)32,9 %24,3 %26,0 %
EPS (oik.)0,880,680,93
Osinko0,170,200,25
Osinko %0,4 %1,2 %1,5 %
P/E (oik.)45,324,417,7
EV/EBITDA29,912,46,1

Foorumin keskustelut

Mitä ikinä Remedy päättääkin tehdä niin launch ei saa olla lähelläkään GTAVI julkaisua. Itse en julkaisisi kesällä mitään vaan targetoisin jonkun...
1 tunti sitten
- Seinäkadun Keisari
0
Näin unta, että Control Resonant julkaistaan joulukuussa, vasta GTA VI julkaisun jälkeen ja suurin osa kassavirroista tuloutuisi siksi vasta...
2 tuntia sitten
- Pohjolan Eka
8
Control Resonantin julkaisu Q2 loppupuolella tulee kyllä oman arvion perusteella olemaan aika tiukassa toteuttaa. Toki markkinoinnin aloitus...
6 tuntia sitten
- Henkka
4
Alalla toki myöhästymiset ovat aina mahdollisia, mutta aika kovaa näkemystä saa ottaa jos uskoo, ettei peli olisi ensi vuonna ulkona. Aika harvoin...
7 tuntia sitten
- Relaaja
8
Hieman kyllä luulen, että juhannuksena pelataan vielä muita Remedyn pelejä kuin Resonanttia. Jos julkaisu ei mene loppuvuoteen, niin riski on...
7 tuntia sitten
- marmot76
4
“Control Resonantin julkaisu jo vuonna 2026 oli odotuksiimme nähden positiivinen yllätys ja olemme päivittäneet oletustamme pelin julkaisusta...
7 tuntia sitten
- Miika21
7
Tuo olikin kätevä tuo followers/members-seuranta, kiitos! Resonant tällä hetkellä 99. wishlistatuin peli Steamissa. SteamDB:n most wishlisted...
eilen
- Akee
21
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.