Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Remedy teki sopimuksen Rockstar Gamesin kanssa uudesta Max Payne 1 ja 2 -projektista

– Atte RiikolaAnalyytikko
Remedy Entertainment

Remedy tiedotti eilen illalla, että se on tehnyt Rockstar Gamesin kanssa uuden kehityssopimuksen remake-versioiden kehittämiseksi Max Payne- ja Max Payne 2: The Fall of Max Payne -videopeleistä.

Kehityssopimuksen puitteissa Remedy kehittää pelit yhtenä tuotteena PC-, PlayStation 5- ja Xbox Series X|S -alustoille käyttäen omaa Northlight-pelimoottoriaan. Rockstar Games rahoittaa pelin kehityksen, ja kehitysbudjetti vastaa kooltaan Remedyn tavanomaista AAA-pelin tuotantoa (30-60 MEUR). Sopimuksen mukaan Remedyllä on mahdollisuus saada pelin rojaltituottoja sen jälkeen, kun Rockstar Games on kattanut pelin kehitys- ja markkinointikulut sekä muut julkaisuun ja jakeluun liittyvät kustannukset.

Liiketoimintamalliltaan projekti on siis Remedylle pienen riskin alihankintatyyppinen projekti, jossa kehitysmaksut tuovat yhtiölle tietyn katteen ja rojaltikomponentti tarjoaa tuottopotentiaalia pelin julkaisun jälkeen. Tässä kohtaa näkyvyyttä rojaltituottoihin ei ole, mutta arvioimme sopimuksen ehtojen olevan esimerkiksi paremmat kuin Smilegate-alihankinnassa Remedyn parantuneen arvoketjuaseman ansiosta. Projekti on parhaillaan konseptin kehittämisvaiheessa ja tulevina vuosina siitä alkaa arviomme mukaan tuloutua Remedyllä asteittain kasvavia kehitysmaksuja sen edetessä täyteen tuotantoon. Koska kyseessä on remake-versio, tulee kehitystyö viemään arviomme mukaan useita vuosia, sillä alkuperäiset pelit tehdään käytännössä kokonaan uusiksi tämän päivän teknologioita hyödyntäen. Remedyllä oli jo ennen Max Payne -projektia kehitteillä 4 merkittävää pelihanketta. Uuden projektin aloittaminen kertoo näkemyksemme mukaan osaltaan myös siitä, että moniprojektimalli toimii erittäin hyvin, Remedy onnistuu rekrytoinneissaan ja kykenee hyödyntämään alihankintakumppaneita tehokkaasti.

Alustavan arviomme perusteella vaikutus kuluvan vuoden ennusteisiin ei ole vielä kovinkaan merkittävä. Olemme myös olettaneet Remedyn saavan asteittain kasvavia kehitysmaksuja uusista projekteista vuodesta 2023 eteenpäin, joten projekti ei aiheuta välitöntä tarvetta päivittää ennusteitamme. Kehitysmaksuja Max Payne -projektista alkaa oletettavasti tuloutua enenevissä määrin vuosina 2023-2025 ja rojaltituottoja voidaan odotella karkealla alustavalla arviolla aikaisintaan vuonna 2026. Uskomme projektilla olevan erittäin hyvät menestyksen edellytykset, sillä alkuperäiset Max Paynet olivat isoja menestyksiä ja nostivat Remedyn pelimaailman kartalle 2000-luvun alussa. Kaiken kaikkiaan nyt tiedotettu projekti vahvistaa jälleen Remedyn pitkän aikavälin kasvupotentiaalia, johon peilattuna näemme osakkeen nykyarvostuksen hyvin houkuttelevana.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut14.02.2022

202122e23e
Liikevaihto44,747,460,9
kasvu-%8,9 %6,0 %28,5 %
EBIT (oik.)14,711,515,8
EBIT-% (oik.)32,9 %24,3 %26,0 %
EPS (oik.)0,880,680,93
Osinko0,170,200,25
Osinko %0,4 %1,3 %1,6 %
P/E (oik.)45,323,617,1
EV/EBITDA29,911,95,8

Foorumin keskustelut

Joka GPU-puolen kehityksen tuntien lähinnä olisi neural texture compression-tuki. Ideana on generoida äärimmäisen yksityiskohtaisia materiaalitekstuur...
2 tuntia sitten
- Jarnis
0
Minusta tämä genremuutos tuntuu lähinnä pieneltä vivahde-erolta vrt. alkuperäinen Control. Trailerin perusteella kameraa oltaisiin viemässä ...
4 tuntia sitten
- Aruzo
3
Niin, pohdin sitä rpg-elementtiä. Mainitsemiasi asioita tehtiin jo ensimmäisessä Controllissa. En nyt muista oliko ihan kaikki mainitut mukana...
10 tuntia sitten
- Relaaja
3
Tähän liittyen Kasurisen haastattelusta Despite the developer’s relative inexperience with melee combat games, Kasurinen says they are confident...
11 tuntia sitten
- Akee
8
Minä käsitin, että genre olisi action RPG, eli ei niinkään välttämättä keskusteluja vaan jotain Diablo tai Darks Souls tyylistä? Eli kerätää...
11 tuntia sitten
- amoult
2
Todennäköisesti Q4 tulee olemaan julkaisukalenterissa ainakin marras-joulukuun olemaan hyvin tyhjä, koska GTA ja CoD. Lokakuukin lienee ainakin...
11 tuntia sitten
- Relaaja
4
Mitä ikinä Remedy päättääkin tehdä niin launch ei saa olla lähelläkään GTAVI julkaisua. Itse en julkaisisi kesällä mitään vaan targetoisin jonkun...
13 tuntia sitten
- Seinäkadun Keisari
3
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.