Rolls-Royce Commercial Marine kiinnostanee Wärtsilää
Rolls-Royce kertoi keskiviikkona harkitsevansa Commercial Marine -liiketoimintansa myymistä. Jo historian perusteella Wärtsilä on itsestään selvä ostajaehdokas, mutta ehdokkaita on varmasti muitakin ja Wärtsilän näkökulmasta kauppaan liittyisi paljon uudelleenjärjestelytyötä. Tässä vaiheessa em. tiedoilla ei ole vaikutusta Wärtsilän osakkeen suositukseemme tai tavoitehintaamme. Seuraavassa on ensiarviomme tilanteesta:
- Rolls-Royce kertoi keskiviikkona suunnittelevansa Commercial Marine -liiketoimintansa (RRCM) divestointia. Rolls-Roycen koko Marine-yksikköön (RRM) kuuluu RRCM:n lisäksi eri maiden merivoimia palveleva Naval Marine (RRNM) -yksikkö. RRM:lla on erittäin laaja tuote- ja palvelupaletti, jonka keskeisimmät osat ovat laivojen suunnittelu, propulsiojärjestelmät, diesel- ja kaasumoottorit, kaasuturbiinit, lasti- ja ankkurointijärjestelmät, laivojen sähkö-, automaatio- ja valvontajärjestelmät sekä edellä mainittujen huolto. Strategisen fokuksen kirkastamiseen liittyvän liturgian sijasta suunnitellun divestoinnin taustalla on enemmänkin koko RRM:n heikko kannattavuus. Puolivuosittain raportoivan Rolls-Roycen viimeisimmässä tulosjulkistuksessa (H1’17) RRM:n liukuvan 12 kuukauden liikevaihto oli 1090 MGBP, bruttomarginaali 20,4 % ja liikevoittomarginaali ennen kertakuluja -4,3 %. Vuodelta 2016 vastaavat luvut olivat 1114 MGBP, 21,2 % ja -2,6 % eli suuntaus on kohti yhä syvempiä tappioita. Tappiollisuuden taustalla on ollut ennen kaikkea alhaisesta öljyn hinnasta johtuva heikko aktiviteetti offshore-sektorilla, joka on RRM:lle erityisen tärkeä.
- Wärtsilän ja RRM:n mahdollinen yhteenliittyminen on ollut julkisuudessa jo pitkään, alkaen vuodesta 2013, jolloin Rolls-Royce tarjoutui ostamaan koko Wärtsilän, vaikka sen kiinnostuksen kohteena olikin selvästi vain Wärtsilä Marine Solutions. Keskustelut eivät kuitenkaan johtaneet kauppaan ja vuonna 2015 osat vaihtuivat Wärtsilän ilmaistessa toimitusjohtaja Jaakko Eskolan suulla kiinnostuksensa RRM:een. Tämäkään hanke ei ole edennyt, mutta Wärtsilä on tehnyt selväksi, että se haluaa mahdollisessa yritysjärjestelyssä olla päättävässä asemassa.
- Nykymuodossaan RRCM toisi Wärtsilän liikevaihtoon vajaan 20 %:n lisän. Arvioimme, että RRCM:ssä on osia, joista Wärtsilä ei ole kovinkaan kiinnostunut kuten diesel- ja kaasumoottorit, kaasuturbiinit sekä lasti- ja ankkurointijärjestelmät. Sitä vastoin, uskomme erityisesti propulsiojärjestelmien, sähkö-, automaatio- ja valvontajärjestelmien sekä huollon varmasti kiinnostavan Wärtsilää. Wärtsilällä olisi mahdollisen akvisition jälkeen runsaasti tekemistä tiettyjen tuotelinjojen ja toimintojen myymisen tai alasajon sekä päällekkäisyyksien purkamisen kanssa. Synergiamahdollisuudet ovat luonnollisesti merkittäviä. Transaktiossa olisi Wärtsilän näkökulmasta järkeä juuri nyt globaalin laivanrakennusmarkkinan osoittaessa selviä toipumisen merkkejä, offshore mukaan lukien. Tietenkin koko oston mielekkyyden ratkaisee viime kädessä hinta, johon emme ota tässä vaiheessa kantaa. Selvää on mielestämme kuitenkin, että Wärtsilän taloudelliset resurssit eivät muodostu rajoitteeksi.
- Toinen julkisuudessa esillä ollut vaihtoehto RRCM:lle on johdon yritysosto, jossa RRM:n nykyinen toimitusjohtaja Mikael Mäkinen (joka on entinen Cargotecin toimitusjohtaja ja on työskennellyt myös Wärtsilässä) olisi keskeisessä roolissa. Tämänhetkinen tilanne antaa siis paljon tilaa erilaisille spekulaatioille. Rolls-Royce on luvannut kertoa lisää suunnitelmistaan RRCM:lle koko vuoden 2017 tulosjulkistuksessaan 7.3.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 800,0 | 5 274,9 | 5 707,6 |
kasvu-% | −4,57 % | 9,89 % | 8,20 % |
EBIT (oik.) | 583,0 | 606,1 | 744,9 |
EBIT-% (oik.) | 12,15 % | 11,49 % | 13,05 % |
EPS (oik.) | 2,04 | 2,11 | 2,68 |
Osinko | 1,30 | 1,40 | 1,60 |
Osinko % | 9,14 % | 8,96 % | 10,24 % |
P/E (oik.) | 6,96 | 7,40 | 5,83 |
EV/EBITDA | 4,39 | 4,60 | 3,53 |