Rush Factory H2 perjantaina: Katseet kivettyneenä 2020-projektiin
Rush Factory julkaisee H2-raporttinsa perjantaina. Helmikuussa annetun tulosvaroituksen myötä loppuvuoden suorituskykyyn ei liity juurikaan kysymysmerkkejä. Näin ollen raportoidut luvut jäävät sivurooliin ja huomiomme kiinnittyykin erityisesti kommentteihin työnimellä 2020-projekti kulkevan uuden konseptin kehitysvaiheesta, rakenteesta sekä taloudellisesta potentiaalista. Lisäksi katseemme kohdistuu koronavirusta ja sen massatapahtumien ylle maalaamia uhkakuvia heijastellen yhtiön tarkempiin kommentteihin toimintaympäristöstä sekä luonnollisesti myös alkaneen vuoden ohjeistukseen. Odotustemme täyttämiseksi ohjeistuksen tulisi olla linjassa vahvaa liikevaihdon ja tuloksen kasvua ennakoivan ennusteemme kanssa. Rush Factoryn arvostus on absoluuttisesti hyvin matala (2020e: P/E 6x ja EV/EBITDA 3x), mutta emme tee ennen H2-raporttia muutoksia näkemykseemme liiketoiminnan rajallinen näkyvyys sekä tuloskasvun kulmakertoimeen liittyvät epävarmuustekijät huomioiden.
Helmikuussa päivitettyä ohjeistusta mukaillen Rush Factoryn loppuvuoden tulostasoon ei mielestämme liity merkittävien yllätysten mahdollisuutta. Tätä taustaa vasten odotamme Rush Factoryn liikevaihdon H2:lla kasvaneen 56 % 1,6 MEUR:oon. Kasvu on arviomme mukaan ollut pääosin COR-kiertueen nousseen tapahtumavolyymin ja hyvällä tasolla säilyneen tapahtumakohtaisen kysynnän ajamaa. Vertailukaudella yhtiön fokus painottui pääosin uusien konseptien kehitykseen ja osin myös pilotointiin, minkä takia COR:n tapahtumakiertue jäi normaalia lyhyemmäksi. Aikaisemmin joulukuussa annetun tulosvaroituksen yhteydessä yhtiö kommentoi COR:n lippujen keskihinnan jääneen H2:lla odotettua matalammaksi ja markkinoinnin tuotto/panos-suhteen tavoiteltua heikommaksi. Nämä tekijät sekä H2:lle kuluiksi kirjatut ja kalustoon sekä konseptikehitykseen kohdistuneet 0,3 MEUR:n investointipanostukset huomioiden odotamme yhtiön käyttökatteen painuneen H2:lla -0,2 MEUR:oon. Poistojen ja rahoituskulujen odotamme olleen normaaleilla tasoillaan ja osakekohtaisen tuloksen jääneen -0,08 euroon. Valuuttakursseilla (EUR/GBP, EUR/SEK) emme arvioi olleen merkittäviä vaikutuksia raportoituun tulokseen.
Rush Factory ohjeisti päättyneen vuoden liikevaihtoa ja käyttökatetta melko leveillä ohjeistushaarukoilla. Pidämme todennäköisenä, että yhtiö antaa myös alkaneelle vuodelle vastaavanlaiset haarukat. Odotamme Rush Factoryn yltävän tänä vuonna 5,5 MEUR:n liikevaihtoon ja 1,1 MEUR:n käyttökatteeseen, joten odotuksiemme täyttämiseksi ohjeistushaarukoiden tulisi olla esimerkiksi 5-6 MEUR:n liikevaihto ja 0,9-1,3 MEUR:n käyttökate. Alkaneelle vuodelle yhtiön keskeisimmät tulosajurit ovat arviomme mukaan COR:n asteittain kasvava tapahtumamäärä ja hyvällä tasolla säilyvä kysyntä sekä tuotekehitysputkesta vaiheittain pilotointiin ja varsinaiseen tuotantoon etenevä 2020-projekti. Suurimmat epävarmuustekijät liittyvät koronaviruksesta kumpuavien uhkakuvien ohella luonnollisesti yhä 2020-projektin kehitysvaiheeseen. 2020-projektin rooli on erityisesti yhtiön pidemmän aikavälin arvonluonnin kannalta merkittävä, minkä takia pidämmekin erittäin tärkeänä sitä, että yhtiö kykenisi viimein tarjoamaan konkreettista tarttumapintaa konseptin luonteesta ja eritoten sen potentiaalista. Tällä olisi mielestämme maltillisen rauhoittava vaikutus myös lyhyen aikavälin sisällä tulleiden tulosvaroitusten naarmuttamaan sijoittajatarinaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.02.2020
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 4,0 | 5,5 |
kasvu-% | −29,03 % | 38,67 % | 36,77 % |
EBIT (oik.) | 0,3 | 0,3 | 1,0 |
EBIT-% (oik.) | 11,72 % | 8,17 % | 17,95 % |
EPS (oik.) | −0,10 | 0,10 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 3,91 | 1,19 |
EV/EBITDA | - | - | - |