Rush Factoryn 2023 myynti on sujunut odotuksien mukaisesti, mutta 2024 tapahtumakiertueesta on tulossa odotuksiemme suurempi
Rush Factoryn Color Obstacle Rush -konseptin (COR) myynti on kuluvana vuonna sujunut yhtiön odotuksien mukaisesti, jotka vastasivat arviomme mukaan melko hyvin ennusteitamme. Yhtiö suunnittelee ensi vuodelle odotuksiamme suurempaa Utopia Nation Festival -kiertuetta (UNF), minkä seurauksena näemme nousupainetta etenkin liikevaihtoennusteissamme. Tässä vaiheessa näkyvyys kuluttajien kiinnostukseen uutta konseptia kohtaan ja näin ollen myös sen kannattavuuteen on toistaiseksi vielä todella heikko.
Tieto selvästi edellisvuotta paremmin sujuneesta COR-kiertueen myynnistä laskee nähdäksemme lyhyen aikavälin ennuste- ja taseriskiä ja markkina palkitsikin osaketta 27 %:n kurssinnousulla. Silmissämme osakkeen riskiprofiili on laskenut hieman, mutta velkaisen taseen ja heikon tuloskunnon aiheuttaman konkreettisen taseriskin vuoksi on mielestämme toistaiseksi vielä perusteltua odottaa näyttöjä liiketoiminnan kannattavuuden elpymisestä ennen osakkeen lisäostoja. Päivitämme ennusteitamme UNF-konseptin osalta viimeistään yhtiön H1-raportin yhteydessä.
COR-kiertueen myynti on elpynyt edellisvuodesta ja sujunut odotuksien mukaisesti
Rush Factory tiedotti, että COR -tapahtumakonseptin 2023 myynti on sujunut hyvin ja että tapahtumakohtainen myynti on reilusti viime kauden myyntiä edellä. Kuluvan vuoden COR-kiertue on tapahtumapaikkojen määrällä mitattuna tavallista pienempi, sillä yhtiö panostaa mielestämme perustellusti kannattavaksi todettuihin tapahtumapaikkoihin kannattavuutensa suojelemiseksi. Tapahtumakohtainen myynti onkin kuluvan vuoden osalta tällä hetkellä 0,106 MEUR, kun se haastavana vertailuvuonna jäi 0,081 MEUR:oon. Viime vuonna hankalaksi osoittautunut Saksan markkina on kuluvana vuonna ollut yhtiön paras tapahtumamaa ja sillä on toistaiseksi vielä neljä tapahtumaa pitämättä Saksassa.
Kuluvana vuonna yhtiön tapahtumakalenterissa on käsityksemme mukaan toistaiseksi 26 COR-taphtumaa, joten kuluvan vuoden yhteenlaskettu myynti olisi noin 2,8 MEUR. Ennakkomyyntiin painottuva liiketoimintamalli huomioiden raportoitu myyntiluku on melko hyvin linjassa 3,1 MEUR:n 2023 liikevaihtoennusteemme kanssa. Käsityksemme mukaan yhtiön materiaalikate kokee edelleen tuntuvaa painetta (pl. rahtikustannukset), minkä seurauksena liikevaihdon kasvu ja markkinointikustannusten normalisoituminen ovat ensisijaisia ajureita kannattavuuden elpymiselle. Yhtiön mukaan COR-tapahtumien määrää ollaan kasvattamassa ensi kaudelle pääosin tutuilla välivuotta pitäneillä kaupungeilla. Vuoden 2024 COR-tapahtumamäärää on tarkoitus nostaa takaisin lähemmäs edellisvuosien tasoa ja ennusteissamme yhtiö järjestääkin ensi vuonna kahdella tapahtumakiertueella yhteensä 37 COR-tapahtumaa.
2024 UNF-kiertueesta on tulossa odotuksiamme suurempi
Tiedotteen yhteydessä yhtiö kertoi, että uuden UNF-konseptin vuoden 2024 tapahtumapaikkoja varataan parhaillaan ja suunniteltu lukumäärä on toistaiseksi 20. Tapahtumat painottuvat arviomme mukaan yhtiön suurempiin toimintamaihin, kuten Iso-Britanniaan, Saksaan ja Ranskaan. UNF-konseptin ollessa uusi ja kuluttajille tuntematon, odotimme yhtiön aloittavan sen markkinoinnin varovasti kuudella tapahtumapaikalla vuonna 2024 rahavarojen suojelemiseksi. UNF-konseptin ylösajo vaikuttaa nyt aggressiivisemmalta kuin kuluvana vuonna, jolloin lippuja myytiin pitkään kolmeen Iso-Britannian tapahtumaan ennen päätöstä lykätä konseptin lanseerausta. Käsityksemme mukaan ensi vuoden UNF-kiertue on tarkoitus rahoittaa tapahtumakonseptin ennakkomyynneillä, minkä seurauksena näemme kynnyksen matalana karsia kaupunkeja pois kiertueelta, mikäli niiden lipunmyynti lähtee verkkaisesti liikkeelle (ts. pidämme toistaiseksi vielä 20 tapahtuman kiertuetta epätodennäköisenä uuden tapahtumakonseptin lanseerausvuonna).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rush Factory
Rush Factory on vuonna 2015 perustettu yhtiö, joka kehittää, suunnittelee, markkinoi ja tuottaa kiertuepohjaisia elämys- ja tapahtumakonsepteja kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille. Kiertuepohjaisuuteen perustuen yhtiön konsepteilla ei ole kiinteää sijaintia, kuten esimerkiksi perinteisillä aktiviteetti- ja sisäliikuntapuistoilla, vaan tapahtuma rakennetaan aina erikseen kulloisellekin tapahtumapaikalle. Rush Factoryn liiketoiminta on hyvin kansainvälistä ja suurin osa liikevaihdosta syntyy ulkomailta. Yhtiön suurimmat yksittäiset markkinaalueet ovat Iso-Britannia, Ranska ja Saksa. Yhtiön liikevaihto muodostuu tapahtumiin myytävistä pääsylipuista sekä tapahtumapaikkojen oheistuotemyynnistä. Yhtiön tunnetuin ja kaupallisesti menestynein tapahtumakonsepti on Color Obstacle Rush (COR) -väriestejuoksu.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.03.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2,9 | 3,1 | 4,2 |
kasvu-% | −30,68 % | 5,72 % | 34,37 % |
EBIT (oik.) | −1,2 | 0,3 | 0,4 |
EBIT-% (oik.) | −42,17 % | 8,12 % | 8,70 % |
EPS (oik.) | −0,57 | 0,07 | 0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 5,56 | 4,32 |
EV/EBITDA | - | 4,58 | 3,78 |