Suhtaudumme positiivisesti Ahlstrom-Munksjön suunnitelmaan hakea Decorille kumppaneita
Ahlstrom-Munksjö tiedotti tiistaina, että yhtiö kartoittaa yritysostojen, yhdistymisten ja yhteisyritysten mahdollisuuksia kiinalaisten laminaattipaperivalmistajien kanssa. Tavoitteena on vauhdittaa yhtiön strategian toteutusta ja luoda lisäarvoa Decor-liiketoiminnalle. Lisäksi yhtiö tutkii mahdollisuuksia löytää hankkeelle ulkoisia rahoittajia.
Decor tuottaa laminaattipaperilaatuja pääasiassa kalusteteollisuuden, lattiavalmistajien ja sisustamisen käyttökohteisiin. Vuonna 2018 Decorin liikevaihto oli 452 MEUR ja vertailukelpoinen käyttökate 37,1 MEUR. Ahlstrom-Munksjön tavoitteena on saavuttaa johtava asema ja taloudellisesti kannattava asema Kiinassa, joka on maailman suurin ja nopeimmin kasvava laminaattipaperimarkkina. Markkinoiden vuotuinen kasvuennuste Kiinassa on noin 4-5 % ja Euroopassa 2-3 %. Kysyntää tukevat väestön ja keskiluokan kasvu sekä nopea kaupungistuminen. Lisäksi kysyntää vahvistavat muotoilun trendit sekä merkittävät investoinnit puupohjaisten levyjen tuotantoon.
Decorin taloudellinen suorituskyky on jäänyt viime aikoina absoluuttisesti varsin heikoksi (2017-Q2’19 LTM oik. EBITDA-% 8-10 %) ja kauas Ahlstrom-Munksjön konsernitason tavoitteista (oik. käyttökate-% yli 14 % yli syklin). Tämä on johtunut raaka-aineiden hintojen nousun ja syklisen volyymien laskun lisäksi ainakin osin hintakilpailukykyisten kiinalaisten pelureiden painoarvon noususta globaaleilla markkinoilla. Tarkemmin Decorin markkinadynamiikkaa ja sen muutoksia on käyty läpi viime viikolla julkaistussa Ahlstrom-Munksjön laajassa raportissa, joka on luettavissa ilmaiseksi täältä.
Arviomme mukaan Decorin markkina-aseman ja tuloskunnon kestävä ja selvä parantaminen vaatii yhtiöltä suurempia strategisia liikkeitä (ml. laajentuminen houkuttelevalle Kiinan markkinalle), joihin yhtiöllä on viime vuosien yritysjärjestelyissä velkaantunut tase huomioiden hyvin rajallisesti taloudellista liikkumavaraa itsenäisesti (Q2’19 nettovelkaantumisaste 94 % vs. tavoitetaso alle 100 %). Kun nämä taustat yhdistetään yhtiön konsernistrategian ytimessä olevaan jatkuvan portfoliokehitykseen, emme pidä lainkaan yllättävänä, että Ahlstrom-Munksjö on päätynyt etsimään Decorille kumppaneita. Suhtaudumme kumppaneiden hakuun lähtökohtaisesti positiivisesti.
Arviomme mukaan Ahlstrom-Munksjön vahvuudet Decorissa ovat tuotteiden korkea laatu, tuotebrändi ja Euroopan sekä Etelä-Amerikan vahvat markkina-asemat. Kiinasta yhtiö hakee pääsyä suurelle, kasvavalle ja kehittyvälle markkinalle sekä kustannustehokasta modernia tuotantokapasiteettia, jota maassa on viime vuosien investointien jäljeltä useammalla suurella ja keskikokoisella pelurilla. Näin ollen esimerkiksi Decorin fuusio kiinalaisen pelurin kanssa tai yritysosto Kiinassa ulkoisen rahoittajan yhteisyritykseen tuomalla pääomalla eliminoisi osan Decorin rakenteellisista heikkouksista ja loisi selvää synergiapotentiaalia sekä myyntiin että kulupuolelle. Vaikka suhtaudumme yhtiön suunnitelmaan lähtökohtaisesti positiivisesti, vielä on käytännössä mahdotonta sanoa, pääseekö yhtiö neuvottelutulokseen potentiaalisten kumppanien kanssa käynnissä olevissa neuvotteluissa ja/tai ovatko järjestelyjen ehdot Ahlstrom-Munksjön omistajien kannalta houkuttelevia. Näin ollen emme tee muutoksia näkemykseemme yhtiöstä toistaiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille