Suomisen Kopola: "Kasvupanostukset kantavat nyt hedelmää"
Suominen päivitti keväällä strategiansa vuosien 2017-2021 strategiakaudelle. Mikä oli päivityksen pääviesti sijoittajille ja mitkä ovat uuden strategian kulmakivet?
Tärkein viestimme oli se, että Suomisella on nyt paremmat mahdollisuudet kuin koskaan kasvaa markkinoita nopeammin ja parantaa samalla kannattavuuttaan uudelle tasolle. Viime vuosina toteutetut yhtiön historian suurimmat kasvuinvestoinnit ja tuotantokapasiteetin monipuolistamiseen sekä mittavat panostukset mm. tuotekehitykseen, tuotehallintaan ja asiakasrajapintaan kantavat nyt hedelmää.
Jatkamme edelleen tuoteportfoliomme tasapainottamista ja keskitymme korkean lisäarvon tuotteiden osuuden kasvattamiseen liikevaihdossamme, mutta tämän lisäksi kasvua haetaan kahden Suomiselle uuden työkalun avulla. Tällä strategiakaudelle tutkimme ensinnäkin mahdollisuuksiamme laajentaa liiketoimintaamme uusille markkina-alueille, kuten Aasiaan. Lisäksi suuntaamme katseemme myös uusiin, olemassa olevia tuoteryhmiä palveleviin tuotantoteknologioihin.
Suominen harkitsee strategiakauden aikana myös uusille markkinoille ja etenkin Aasiaan murtautumista. Miksi Suominen haluaa laajentua Aasiaan ja millaisia kriteerejä yhtiö on asettanut laajentumissuunnitelmalle?
Aasian-Tyynenmeren alue on kuitukangasmarkkinoista suurin ja tämä valtava markkina myös kasvaa edelleen reipasta vauhtia. Toimimalla myös Aasiassa voisimme entistäkin paremmin palvella esimerkiksi globaaleja kulutustavarayhtiöitä, jotka tälläkin hetkellä lukeutuvat tärkeimpiin asiakkaisiimme. Tällä hetkellä suunnittelupöydällä on vielä useita vaihtoehtoja laajentumiselle yritysostosta greenfield-investointiin. Minkä tahansa vaihtoehdon aikanaan mahdollisesti valitsemmekin, selvää on, että investoinnin tulee täyttää esimerkiksi Suomisen sijoitetun pääoman tuotolle asettama tavoite, joka on keskimäärin 15 % tällä strategiakaudella.
Olette kertoneet, että strategian toteutuksen onnistuessa Suomisen liikevaihto nousee yli 600 MEUR:n ja EBIT-marginaali yli 10 %:n vuonna 2021. Mistä tekijöistä merkittävä kannattavuusparannus rakentuu (2016: EBIT-marginaali 6,1 %)?
Kannattavuuden parantumiseen vaikuttaa kolme eri elementtiä. Niistä tärkein on jo aiemmin mainittu tuoteportfolion muutos. Korkean lisäarvon tuotteiden osuuden kasvu liikevaihdossa heijastuu paremman hinnanmuodostuksen ansiosta myös kannattavuuteen. Toinen komponentti on kapasiteettimme. Olemme paitsi kasvattaneet kapasiteettiamme, myös kohdistaneet sitä entistä voimakkaammin juuri korkean lisäarvon tuotteisiin, joiden hinta on myös korkeampi. Kolmantena tekijänä Suomisen kannattavuuskehitykseen vaikuttaa kulurakenne, joka meillä on hyvässä kunnossa ja aiomme myös pitää sen sellaisena: vaikka liikevaihto kasvaisi tavoitteidemme mukaan, kulut eivät tule kasvamaan samassa suhteessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Suominen
Suominen on vuonna 1898 perustettu kuitukangasvalmistaja, joka toimii globaaleilla markkinoilla. Suominen luo arvoa hankkimalla kuituraakaaineita ja valmistamalla niistä kuitukankaita, joita asiakkaat jatkojalostavat tuotteiksi sekä kuluttajille että ammattikäyttöön. Suomisella on kaksi liiketoiminta-aluetta: Amerikat ja Eurooppa, joista Amerikat on suurempi. Suominen on myös maailmanlaajuinen markkinajohtaja ja yksi maailman suurimmista vesineulausteknologialla valmistettujen kuitukankaiden valmistajista.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.05.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 416,9 | 456,0 | 487,9 |
kasvu-% | −6,12 % | 9,39 % | 7,00 % |
EBIT (oik.) | 25,6 | 27,8 | 33,5 |
EBIT-% (oik.) | 6,14 % | 6,09 % | 6,87 % |
EPS (oik.) | 0,30 | 0,32 | 0,35 |
Osinko | 0,11 | 0,12 | 0,13 |
Osinko % | 2,66 % | 4,60 % | 4,98 % |
P/E (oik.) | 13,97 | 8,24 | 7,51 |
EV/EBITDA | 6,28 | 3,67 | 3,15 |