Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Venäjän uusien autojen myynti laski 6 % maaliskuussa

– Joonas KorkiakoskiAnalyytikko
Nokian Tyres

AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski maaliskuussa 6 % 149 tuhanteen autoon. AEB:n kommenttien mukaan markkinassa ei ole tapahtunut maaliskuun aikana mitään erityisen yllättävää. Hienoisessa laskusuunnassa pysyneen kysynnän AEB kommentoi olleen autovalmistajien tekemien hinnankorotusten sekä tiettyjen valmistajien tietyissä malleissa vallinneiden saatavuusongelmien aiheuttamaa. Kysyntää on jarruttanut osaltaan myös autojen romutuspalkkioiden nostoihin liittyvät epävarmuudet, joiden luonnetta AEB ei tiedotteessaan kuitenkaan sen tarkemmin selittänyt.

Nokian Renkaiden kannalta maaliskuun myyntilukujen mielenkiintoisin osuus oli mielestämme markkinarakenteen tarkempi avaaminen. Venäjän automarkkinasta hieman alle 50 % koostuu SUV-luokan autoista eli käytännössä maastoautoista ja citymaastureista. Henkilöautojen osuus on puolestaan samaa luokkaa SUV-autojen kanssa, kun taas LVC-luokka (mm. pakettiautot) sekä muut pienemmät luokat muodostavat yhteensä noin 6 % uusien autojen kysynnästä. SUV-luokan autoissa sekä hintapisteet että ajettavat kilometrit ovat tyypillisesti henkilöautoja korkeammat.

Arviomme mukaan tämä voisi tarkoittaa sitä, että SUV-luokan autojen ostajien vaatimustasot myös renkaita kohtaan olisivat suurempia ja siten niihin kohdistuva kysyntä vähemmän hintaherkkää. Tämä olisi Nokian Renkaiden kaltaiselle ylä- ja keskisegmenttiin keskittyneelle valmistajalle luonnollisestikin hyvä asia. On kuitenkin hyvä muistaa, että uusien autojen myynti on Nokian Renkaille vain välillinen ajuri. Välillinen ajuri uusien autojen myynti on siksi, koska uusmyynti vaikuttaa suoraan renkaiden jälkiasennusmarkkinan kannalta tärkeään autokantaan ja Venäjällä uuden auton kylkeen ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat.

Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Venäjän uusien autojen vertailukelpoisessa myynnissä ei nähty suunnanmuutosta ja se laski 10 % vertailukaudesta. Kokonaismyyntimäärä maaliskuuhun päättyneellä jaksolla oli yhteensä 1,50 miljoonaa autoa. Isossa kuvassa Venäjän automarkkinassa on paljon potentiaalia, sillä tämänhetkiset myyntimäärät ovat tavattoman kaukana 2010-luvun alun noin 3 miljoonan auton huippuvuosista. Tänä vuonna AEB odottaa uusien autojen myynnin kohoavan 1,63 miljoonaan autoon. Erityisesti huhti- ja toukokuun osalta kasvun tulisi olla hyvin voimakasta todella matalaksi jääviä vertailulukuja heijastellen.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut10.02.2021

202021e22e
Liikevaihto1 313,71 453,91 522,3
kasvu-%−17,1 %10,7 %4,7 %
EBIT (oik.)182,9306,7347,2
EBIT-% (oik.)13,9 %21,1 %22,8 %
EPS (oik.)1,001,731,96
Osinko1,201,401,50
Osinko %4,2 %15,4 %16,5 %
P/E (oik.)28,95,34,6
EV/EBITDA13,42,82,4

Foorumin keskustelut

Sama juttu Saksassa. Jos on lunta/jäätä ja ajat kolarin, vakuutusyhtiö ei korvaa. All year renkaat on järkevä suunta Nokian Renkailta Keski-...
eilen
- Yksityinen sijoittaja
7
Pienet on piirit, jos ei poistu Hesasta koko talvena. Täällä meillä päin nastat pärisi työpaikalla autojen alla jo lokakuussa. Pari kk on jo...
eilen
- Black
7
Tarkennuksena ei ole varsinaista kiinteäaikaista talvirengaspakkoa vaan nykyään sanamuoto menee että talvirengasta pitää käyttää 1.11-31.3 v...
eilen
- Seinäkadun Keisari
1
Pohdiskelin vuotta 2025 ja omia ajatuksiani miten NR on ’kehittynyt’: -Paolon ensimmäinen vuosi. Odottelen mielenkiinnolla ensimmäistä vuosiraporttia...
eilen
- Haapismake
10
Olen samaa mieltä kulutuksesta ja nimenomaan Vianorilla alueella. Keski-Euroopassahan ei ole talvirengaspakkoa, joten siinä tämä näkyy negatiivisena...
eilen
- Liiet
3
Tossa muistutuksena puolustussektorikeskusteluun liittyen, mitä yhtiö keväällä sanoi sen nykyisestä merkityksestä. Toki kasvua varmasti haetaan...
19.12.2025 klo 7.39
- Rauli_Juva
9
Suurinosa ajoneuvoista tullaan rakentamaan Saksassa.
19.12.2025 klo 7.38
- Handeli
4
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.