Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

VR Transpoint alasajaa idän tavaraliikenteen hallitusti

– Aapeli PursimoAnalyytikko
Nurminen Logistics

VR tiedotti eilen, että VR Groupin hallitus teki 6.4. päätöksen idän tavaraliikenteen hallitusta pysäyttämisestä. Päätöksen myötä tavaraliikennettä hoitava VR Transpoint laatii suunnitelman liikenteen alasajamiseksi. VR:n mukaan EU:n pakotteet eivät toistaiseksi estä rautatieliikennettä EU:n ja Venäjän välillä ja alasajon yhteydessä yhtiö kertoikin huomioivansa Suomen huoltovarmuuden tarpeet. Lisäksi VR:n kotimaisten asiakkaiden kanssa tekemien sopimusten purkaminen tulee hoitaa sopimuksissa määritellyllä ja asiakkaiden kanssa neuvoteltavalla tavalla. Tavoitteena VR:llä on liikenteen mahdollisimman nopea alasajo, mutta se arvioi prosessiin kuluvan useamman kuukauden.

Arviomme mukaan VR:n päätöksellä irtautua idän tavaraliikenteestä hallitusti ei ole välittömiä vaikutuksia Nurminen Logisticsin Suomen ja Kiinan väliseen konttijunaliikenteeseen prosessin kesto huomioiden. Suhteellisen lyhyellä aikavälillä tämä kuitenkin tarkoittaa käsityksemme mukaan sitä, että Nurmisen täytyy vaihtaa Suomen puolen veturioperaattoriaan, sillä VR on tällä hetkellä Suomen puolella ainoa veturioperaattori, jolla on status toimia rahdin vastaanottajana rajalla. Nurminen kertoi VR:n aikaisemman idän tavaraliikenteen keskeyttämisen yhteydessä (kts. kommentti täältä), että se voi tulevaisuudessa operoida Suomessa rautatieliikennettä sekä rajatoimintoja muiden suomalaisten rautatieoperaattoreiden kanssa. Käsittääksemme nyt pienemmät suomalaiset veturioperaattorit hakevatkin statusta tähän, minkä jälkeen operointi näiden kanssa olisi mahdollista. Tämän prosessin aikataulua on vaikea arvioida, mutta ymmärryksemme mukaan aikaisemmin tahtotila tämän osalta oli edetä mahdollisimman nopeasti myös viranomaistasolla. Lisäksi kuten aikaisemmin kommentoimme, on yhtiön mahdollista väliaikaisesti reitittää junia Puolan kautta, mikäli tarve vaatii (kts. kommentit täällä ja täällä). Nurminen kertoi myös viime viikolla nopeuttavansa eteläisen Trans-Kaspian reitin ylösajoa (alkuperäinen kommentti reitistä luettavissa täältä).

Tilanteet elävät tällä hetkellä varsin nopeasti

Olemme aiemmin arvioineet Nurmisen merkittävimmän riskin kohdistuvan nimenomaan Kiinan konttijunaliiketoimintaan. Tällä hetkellä varsinaiset pakotteet eivät estä liikennereitin operointia ja mielestämme tämän hetken merkittävin riski (pl. mahdolliset tulevat pakotteet) liittyykin mahdollisiin asiakaskäyttäytymisen muutoksiin ja etenkin niiden kestoon. Tästä huolimatta pitkän aikavälin näkymät junarahdille ovat varsin hyvät kasvavien vastuullisuusvaatimusten myötä. Arviomme mukaan junarahdin hyödyt (nopeus, ekologisuus) tukevatkin yhtiön kysyntää myös tällä hetkellä (sis. osa perinteisen lentorahdin asiakkaista) ja toisaalta merirahdin ongelmat rajaavat asiakkaiden valinnanvaraa. Tilanne Venäjän suhteen elää tällä hetkellä varsin nopeasti sen sotatoimien jatkuessa Ukrainassa (sis. mahdolliset tulevat pakotteet / vastapakotteet, pakotteiden tulkinta, asiakaskäyttäytymisen muutos). Emme ole tehneet muutoksia Nurmisen ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä VR:n eilisen päätöksen myötä, vaan jatkamme kokonaiskuvan kehittymisen ja sen vaikutusten tarkkailua.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Nurminen Logistics on vuonna 1886 perustettu logistiikkapalveluyhtiö, jonka palveluihin kuuluvat nykyisin rautatiekuljetukset Aasian ja Suomen välillä sekä Baltian alueella. Lisäksi yhtiö tarjoaa erilaisia terminaali- ja huolintapalveluita.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.03.2022

202122e23e
Liikevaihto141,3160,9163,8
kasvu-%75,0 %13,9 %1,8 %
EBIT (oik.)10,513,714,9
EBIT-% (oik.)7,5 %8,5 %9,1 %
EPS (oik.)0,080,130,15
Osinko0,020,030,04
Osinko %1,0 %3,2 %4,3 %
P/E (oik.)24,87,36,3
EV/EBITDA15,46,65,7

Foorumin keskustelut

Varsin hyvä tahti junien määrässä säilyi ennallaan marraskuussa. 17 junaa eli 24,6 % enemmän junia kuin vuosi sitten marraskuussa. Lokakuu oli...
1.12.2025 klo 13.49
- Iikka Numminen
14
Tässä on Nurmisen talousjohtajan katsaus yhtiöön Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Nurminen Logistics sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 12.32
- Iikka Numminen
6
Lokakuu oli North Railin ennätys junien määrässä ainakin omien laskujeni mukaan. Tämän lisäksi pari päivää sitten kulki poikkeuksellinen juna...
1.11.2025 klo 17.11
- Iikka Numminen
13
Tässä tomitusjohtajan haastattelu Q3:n pohjilta: Inderes Nurminen Logistics Q3'25: Ohjeistusta laskettiin - Inderes Aika: 27.10.2025 klo 12....
27.10.2025 klo 10.51
- Iikka Numminen
8
OP:n analyytikko Joona Harjama kertoi ajatuksia Nurmisen Q3:n tiimoilta. Analyytikko Joona Harjama käy videolla yksityiskohtaisesti läpi Nurminen...
26.10.2025 klo 17.30
- Sijoittaja-alokas
5
Tässä on Aapelilta uusi yhtiöraportti Nurmisesta. Toistamme Nurminen Logisticsin lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 1,1 euroon...
24.10.2025 klo 6.42
- Sijoittaja-alokas
5
North Railin veturit tankataan VR:n varikoiden tankkauspaikoilla, joten tämä ei pahemmin taida vaikuttaa heidän toimintaan.
23.10.2025 klo 9.42
6
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.