Vaikutat käyttävän laajaa näyttöä, haluatko laajentaa myös videosoittimen näkymän?
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Huomio: Tämä on koneellisesti luotu transkripti ja se saattaa sisältää epätarkkuuksia.
00:00Tervehdys Inderes TV katselijoille ja kuuntelijoille. Luotea raportoi tänään ensimmäistä kertaa itsenäisenä yhtiönä tuloksen, eli kuunnelija raporttinsa, ja meillä on sen tiimoilta haastattelussa yhtiön toimitusjohtaja Antti Niitynpää. Tervetuloa, Antti. Kiitos paljon mahdollisuudesta osallistua tänne. Tosiaan, sä oot nyt tässä ensimmäistä kertaa Inderes TV haastattelussa, niin aloitetaan sillä, että esitteletkö lyhyesti itsesi. Antti Niitynpää, ja olen ollut 30 vuotta kiinteistöpalvelualalla. LTT-alueihin olen ollut reilu 12 vuotta, sitä ennen ISS alla Suomessa, 14 vuotta ja nelisen vuotta oman yrityksen vetäjänä. En ole muita hommia osannut tehdä kuin näitä kiinteistöpalvelutöitä. No niin, pitkä kokemus, hyvä. Tosiaan, niin kuin sanoin, niin varmaan katsojatkin tietää, että Luotea on nyt irtaantunut, tai LTT irtaantui itsestään, ja Luotea on nyt itsenäisenä yhtiönä, niin kertaatko ihan lyhyesti, mitä Luotea tekee. Joo, tämä oli meille hieno juttu, että saadaan toimia itsenäisenä, ja meidän ihmiset on tosi motivoituneita ja innostuneita tästä. Luotea on Suomessa ja Ruotsissa toimiva kiinteistöpalveluyritys. Meillä on siivous- ja tukipalveluita, noin 46 prosenttia meidän liikevaihdosta, sitten noin 28 prosenttia on teknisiä palveluita, eli putkimiehiä, sähkömiehiä, automaatiomiehiä, ynnä muuta, ynnä muuta. Kaikkea, mitä tekniikkaan liittyy, kylmämiehiä, sitten loput on kiinteistöhuoltoa, eli ihan peruskiinteistöhuoltotehtäviä. Meitä on 5 000, joilla toimitaan maalaajuisesti sekä Suomessa että Ruotsissa, ja meillä halutaan olla digitaalisten palveluiden edelläkävijä, hyödyntää dataa meidän palveluiden johtamisessa, ja olla siinä edelläkävijä, että halutaan johtaa tulevaisesta kohta digitaalisempaa, älykkäämpää tulevaisuutta, ja tehdä pintaan syvempi vaikutus meidän asiakkaille. Mennään sitten lukuihin, ne on hitusen tai aika paljonkin sekavat, mutta jos poimit sieltä olennaisia lukuja, että miten kuunnelija jaa, ja ehkä koko vuosi 2025 myöskin teillä meni. Tyytyväinen on totta kai tuloskehityksen, molemmat maat paransi tulosta, ja kokonaisuudessaan kutistuttiin pinnaan, eli Ruotsin osalta olen tyytyväinen siihen liikavahdon kasvuun, mikä tulee sellaisista asiakkaista, missä me halutaankin kasvaa, ei sieltä julkisella puolelta, mikä on hyvä. Ruotsin tulosparannus oli hyvä, siinä on vielä paljon tekemistä, ja halutaan sitä vauhdittaa tänä vuonna erityisesti. Suomessa oli tosi hyvä vuosi, vähän pehmeä Q4, siinä oli selkeät syyt, oli tämä sosiaalikulujen jaksotustavan muutos, mikä vaikutti etenkin tuohon Q4, se ei ole mikään pysyvä, se tulee jatkuvasti stabiilina ensi vuonna. Sitten oli tapaturmakuluja, mitä meille tuli siitä. Me ollaan niin iso yritys, että me odotamme maksaa vain ne tapaturmakulut kokonaan, että jos joku tapaturma eläköityy, ja niitä sattui. Meidän tapaturmaluvuthan on tullut koko ajan parempaan suuntaan, ennakoivat turvallisuus ja triffi on parantunut, mutta näitä aina silloin tänään sattuu, mitä ei tietenkään saisi sattua. Sen takia se Suomen Q4 oli vähän pehmeä, mutta kokonaisuuteen molempien osalta siinä koko vuoteen on ihan tyytyväinen. Kuitenkin, kun nelilukuja katsotaan, niin nehän oli jonkin verran heikommat, kuin vertailukauteen nähden. Ja tuossa ehkä Q3 ainakin muistaakseni vanhan LTT-puhelussa me aloitettiin kohtuupositiivistakin näkymään tähän loppuvuoteen. Onko tässä jotain tapahtunut operatiivisesti, vai liittyykö nämä lähinnä näihin erinäisiin poikkeuksellisiin tilanteisiin? Nimenomaan näihin poikkeuksellisiin tilanteisiin. Pakko myös sanoa se, että kyllä tässä osittaisia kautta meidän toimihenkilöiden työtä meni, otan yhtenä esimerkkinä Suomessa 3500 ihmisen puhelimen vaihto ja siihen liittyvät päivitykset. Nämä veisivät aikaa sieltä asiakkaista tähän kenttätyöhön, mutta ne on ohi, ja ei me katsota taaksepäin, katsotaan nyt eteenpäin. Mainitsitkin jo Ruotsin parannuksen, tosiaan parani tässä Q4 se tulos vertailukautta ja mut on edelleen, tai oli Q4 tapiolla, niin mitkä on ne päätoimet, millä sitä nyt parannetaan ja millä aikataululla siellä olisi realistista odottaa sitä teidän tavoitteen mukaista 5 prosentin kannattavuutta, kun nyt ollaan vielä miinuksen puolella. No siitä ei ole sitä julkisesti sanota, milloin se on 5 prosenttia, mutta pääjutut, mitä siellä on, mitä tehdään, ja tänä vuonna suurin osa meidän tavoitetustulosparannuksesta tulee sieltä Ruotsista, niin kiinteiden kulujen optimaalinen määrä, eli toimihenkilökustannusten pitäminen optimaalisena ja niiden tehostaminen, sitten se tuotannon johtaminen niin, että tehdään mahdollisimman paljon lisätöitä, jotka tehdään alihankinnan sijaan omalla henkilöstöllä, sitten toinen asia on sen lisäksi, että se oma henkilöstö tekisi tavoitteelle mukaisen määrän lisätöitä joka päivä, että kun heillä oli niitä sopimusvelvoitteita, niin aina löytäisi jonkun lisätyön sinne päivän sisälle, jotta saisi sitä kannattavuutta parannettua. Ja sitten ylipäätään panostetaan siihen ihmisten perehdyttämiseen ja siihen viikkotason johtamiseen ja siihen seurantaan, että me ollaan parannettu huomattavasti siellä Ruotsissa meidän niitä tapoja viikkotasolle johtaa sitä bisnestä ja tuotu uusia mittareita ja tämmöisiä näyttöjä ihan esimiestasolle, mistä he pystyvät johtamaan sitä paremmista bisnestä. Selvät steppit siinä eteenpäin. Mitäs sitten Suomen osalta siellähän ollaan nyt, vaikka kunnelon siellä vähän tuli alaspäin, ainakin nämä raportoidut luvut, niin ollaan siinä teidän tavoitteessa jo ja aika pitkä nousutrendi takana, niin miten näet sen tilanteen, että kuinka kestävää se on, joten mainitsit tuossa kiristyneen kilpailun muun muassa tuossa raportissa, että miltä se marginaalin kestävyys näyttää Suomessa. Siivuus on siis äärettömän kannattava meillä. Ehkä siinä joudutaan vähän ottaa marginaali alas, mutta samaan aikaan kiinnostuu ylläpitopalveluilla, kiinnostuu se oltava tekniikka, siellä on varaa parantaa, että kun Suomen tämän hetken taso, uskon, että se on ihan kestävällä kokonaisuutena, että bisnesten sisällä voi tulla vähän vaihtelua. Selvä homma. Sitten teillä on kuitenkin taloudellisessa tavoitteessa myöskin kasvutavoitteena tämän kannattavuusparannuksen lisäksi, niin tiedetään kuitenkin, niin kuin mainitsit, niin ala on aika kilpailtu ja työmaailma on valtainen, että marginaalia ei sillä lailla ihan helposti skaalaudu, niin miten te näette tämän yhdistelmän, että miten on mahdollista saavuttaa samaan aikaan päästä kasvu-uralle ja nostaa marginaali sinne tavoitetasolle. Joo. Niin kuin sanottu, me ollaan näihin digitaalisiin palveluihin ja tähän palvelujohtamisen, että palvelutuotanto on tehokasta, käytetty paljon paukkuja ja investoitu, niin jatketaan sitä ja tehdään, ja mitä me ollaan tehtykin, että meidän palveluvalikoimassa niin houkutteleva, että me ei oltaisi julkisissa tarjouspyyntökisoissa tai itse kasvatettuja asiakkuuksia saataisiin aikaiseksi. Se kasvu on ollut meidän haaste. Viime vuonna me ollaan nyt investoitu siihen ihan niin kuin kaupalliseen organisaatioon. Nyt julkaistiin, että meille tulee uusi kaupallinen johtaja ja muuta, että me ollaan kyllä niihin kyvykkyyksiin nyt panostettu, että me saataisiin sitä kasvontiellä. Ja tietenkin se on niinkin, että kun monta vuotta on tuttu alas, niin kyllä se kasvu jossain vaiheessa tulee totta kai vastaan, niin kyllä me ruvetaan kasvamaan. Selvä homma. No, teillä on nyt tosiaan pari kuukautta takana itsenäisenä luoteena, niin onko tässä prosessissa, niin kuin irtautia kantumisessa, tai sen jälkeen tullut jotain yllätyksiä tai onko niin kuin, mitä on tota... Ei ole siis niin kuin biisekseen liittyviä. Sitten täytyy sanoa, että en ole yllättynyt, mutta pikkusen kuitenkin positiivisesti yllättyneempi kuin ajattelinkaan, kuinka motivoituneet meidän porukka on innoissaan. Tuo näkee ihmisiä luoteen ja college-paitoista töissä, ja meillä on pääkaupunkiseudulla käytännössä melkein kaikki samassa toimistossa, samassa kerroksessa, niin meidän porukasta huokuu se innostus. Ja mitä minä olen kiertänyt paljon asiakkaita tässä alkuvuonna, niin myös asiakkaat katsovat meitä positiivisesti, ja sitä kautta me uskomme siihen kasvuun. Ainoa yllätys, mikä siitä tuli, oli se IFRS 5, mutta unohdetaan se ja keskitytään ennen kuin oleelliseen. Sitten vielä ohjeistus ja näkymät tälle vuodelle, te odotatte, että siihen 7 miljoonaan, mitä nyt raportoitte sitten viime vuodelta nähden, niin tulostulos kasvaa, tai kasvaa merkittävästi, niin voitko vähän vielä avata lisää, minkälaisia ajureita tuossa on taustalla, vähän niihin jo viittasitkin. Joo, me pistetään se ruotsi kuntoon, siitä tulee aika iso osa parannuksesta, ja sitten totta kai tämä, mikä meidän raportoitu tulos, nyt siellä on niitä eri mitkä eivät tule toistumaan, nämä IFRS-jutut eivät juurikaan tule toistumaan, ja mitä Mika tuossa esitteli hyvin. Kyllä me sitten Suomessa halutaan etenkin kiinteistö- ja ylläpitopalveluissa saada parannusta aikaiseksi, ja sitten kasvun kautta saada myös, niin kuin ennenkin tilausmyynnin kasvun myötä saada myös marginaaleja kasvatettua. No niin, jäädään seuraamaan, miten vuosi etenee, mutta kiitos ja tsemppiä vuoteen. Kiitos paljon.
Itsenäisenä yhtiönä L&T:stä irtaantumisen jälkeen jatkaneen Luotean loppuvuotta sävytti erinäiset poikkeukselliset tilanteet, joiden myötä Q4-luvut olivat Suomen osalta pehmeän puoleiset vaikkakin kannattavuutta pystyttiin parantamaan. Luotean toimitusjohtaja Antti Niitynpää kommentoi analyytikko Rauli Juvan haastattelussa.
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:19 Antti Niitynpää
00:44 Luotea itsenäisenä yhtiönä
01:55 Loppuvuoden ja koko vuoden 2025 kohokohdat
03:15 Poikkeukselliset tilanteet Q4:llä
03:57 Ruotsin tulosparannus
05:36 Suomen kannattavuus
06:19 Kasvutavoitteet
07:34 Jakautumisprosessin jälkeiset yllätykset
08:29 Ohjeistus ja näkymät kuluvalle vuodelle