Aasian vahva veto kantoi Finnairia maaliskuussa, Q1-yksikkötuotto odotuksiin
Finnair julkaisi eilen maaliskuun liikennetietonsa, joiden mukaan yhtiön matkustajamäärä kasvoi viime vuoteen nähden 3,1 % noin 934 000 matkustajaan viime kuussa. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit nousivat maaliskuussa lievästi 2,2 % etenkin Aasian liikenteen kasvun ansiosta. Lentokentän ulkopuolisten työntekijöiden lakko leikkasi tarjontaa 1,0 % noin 190 kotimaan ja Euroopan lennon peruutuksen takia, joten lakon vaikutus Finnairin tulopuoleen jäi arviomme mukaan suhteellisen rajalliseksi.
Maaliskuussa myynti pysyi viime kuukausien tavoin kapasiteetin kasvun edellä, sillä myyty volyymi eli myydyt henkilökilometrit kasvoivat 4,1 %. Tämä oli etenkin Aasian liikenteen vahvan kehityksen ansiota (3/2017: Aasian myydyt henkilökilometrit +8,8 %), mikä heijastelee arviomme mukaan kysynnän suotuisaa kehitystä alueella ja Finnairin lievästi kasvanutta markkinaosuutta. Muilla liikennealueilla kehitys oli vakaampaa. Myynnin ja tarjonnan suotuisan suhteen ansiosta Finnairin tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustaja-kapasiteetin käyttöaste nousi maaliskuussa 1,4 %-yksikköä ajankohta huomioiden hyvälle tasolle 81,0 %:iin, vaikka tänä vuonna pääsiäinen osuu huhtikuulle. Koko Q1:n käyttöaste oli 81,7 %, mikä on talvikvartaalin korkein taso yhtiön lähihistoriassa. Näin ollen maaliskuun liikenneraportti oli mielestämme kokonaisuutena hyvä ja osoitti Finnairin kysynnän pysyneen suotuisalla kehityskaarella. Q1:llä Finnairin kapasiteetti ei kuitenkaan käytännössä kasvanut (Q1’17: 0,6 %), mikä helpotti korkean käyttöasteen ylläpitoa ja myös hinnoittelua. Yhtiö on ohjeistanut kapasiteetin kasvavan tänä vuonna 8-10 % etenkin uusien A350-koneiden ja Euroopan syöttöliikennekapasiteetin kasvun ansiosta ja arviomme mukaan käyttöasteen parantuminen todennäköisesti vähintään hidastuu jatkossa. Finnairin kapasiteetin kasvu painottuu loppuvuoteen uusien A350-koneiden toimitusaikataulujen takia.
Finnair kertoi raportissa lisäksi, että yksikkötuotto tarjottua henkilökilometriä kohti nousi Q1:llä 3,3 % viime vuoteen nähden 6,82 senttiin tarjotulta henkilökilometriltä, mikä oli linjassa odotuksiemme kanssa. Arviomme mukaan Q1:n suotuisa kehitys ei kuitenkaan indikoi yksikkötuottoihin kohdistuneen kroonisen paineen helpottamista vaan suotuisa tuottokehitys johtuu etenkin matkustajakäyttöasteen selvästä noususta. Arvioimme edelleen Finnairin yksikkötuottojen laskevan koko vuonna lievästi kapasiteetin kasvun ja sektorin kireän kilpailutilanteen seurauksena.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.02.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 466,8 | 2 671,4 |
kasvu-% | 2,76 % | 6,47 % | 8,29 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 100,2 | 113,8 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 4,06 % | 4,26 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,47 | 0,51 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,15 |
Osinko % | 2,48 % | 4,79 % | 5,99 % |
P/E (oik.) | 28,19 | 5,35 | 4,88 |
EV/EBITDA | 1,97 | 1,35 | 1,79 |