• Foorumi
  • Premium
  • Osakemarkkinat
    • PörssiReaaliaikaiset kurssit, indeksit ja markkinakehitys
    • AamukatsausPäivittäinen markkinakatsaus ja yön tärkeimmät tapahtumat
    • PörssikalenteriTulevat tulokset, listautumiset ja yritystapahtumat
    • OsinkokalenteriTulevat ja menneet osingot
  • Yhtiöt
    • YhtiötSelaa ja suodata listattujen yhtiöiden listaa
    • Löydä osakkeitaInspiraatiota seuraavaan sijoitukseesi
    • ListautumisetUudet listautumiset ja tulevat pörssiannit
    • YhtiökokouskutsutYhtiökokousten päivämäärät ja osakkeenomistajatiedot
  • Osaketutkimus
    • AnalyysiAsiantuntijoiden osakeanalyysi ja suositukset
    • ArtikkelitUutiset, näkemykset ja markkinakommentit
    • MallisalkkuInderesin mallisalkku
    • FemmeRohkeutta ja itseluottamusta sijoittamiseen
  • Opi sijoittamisesta
    • AnalyysikouluOpi lukemaan ja ymmärtämään osakeanalyysiä
    • SijoituskouluOppaita ja oppitunteja sijoitusosaamisen kasvattamiseen
    • SalkunhaltijatSijoitustietoa jokaiselle tasolle, ensiaskeleista edistyneisiin salkkustrategioihin.
    • inderesTVVideokeskus osaketutkimukselle, analyysille ja asiantuntijakommenteille
    • TranskriptitTulosjulkistusten ja sijoittajatapaamisten tekstimuotoiset tallenteet
    • OsakevertailuVertaa tunnuslukuja ja kehitystä useiden osakkeiden välillä
    • TuloskausiVertaile EPS-ennusteita toteutuneisiin tuloksiin
    • Sisäpiirin kaupatSeuraa yhtiöiden sisäpiiriläisten osto- ja myyntitoimintaa
    • Virtuaalinen analyytikkochatEsitä kysymyksiä ja saa tekoälypohjaisia sijoitusnäkemyksiä
    • Korkoa korolle -laskuriLaske, miten säästösi kasvavat korkoa korolle -ilmiön ansiosta.
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Q&A
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke

Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.

Bittium sai kaistan auki Naton suojattuun viestintään

BITTIAnalyytikon kommentti28.01.2026 klo 07.40
Juha KinnunenAnalyytikko
Keskustele

Tiivistelmä

  • Bittium on solminut BOA-sopimuksen Naton tietojärjestelmäviraston kanssa, mikä tekee siitä suositellun toimittajan Naton jäsenmaille ja helpottaa tietoturvallisten mobiiliviestintäratkaisujen hankintaa.
  • Sopimus tukee Bittiumin Tough Mobile -tuoteperheen pitkän aikavälin myyntinäkymiä, mutta ei automaattisesti tuo liikevaihtoa tai suoria tilauksia.
  • Nato-hyväksyntä parantaa Bittiumin ratkaisujen myyntimahdollisuuksia, mutta vastaava hyväksyntä on myös monilla kilpailijoilla, kuten BlackBerryllä ja Applella.
  • Sopimus vahvistaa Bittiumin asemaa taktisen viestinnän markkinalla, mutta ei aiheuta muutoksia nykyisiin ennusteisiin, sillä myynti riippuu edelleen Nato-maiden hankintapäätöksistä.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Bittium tiedotti tiistaina solmineensa hankintakehystä koskevan BOA-sopimuksen (Basic Ordering Agreement) Naton tietojärjestelmäviraston NCIA:n kanssa. Sopimus tekee Bittiumista suositellun toimittajan Naton tietojärjestelmävirastolle ja Naton jäsenmaille, mikä helpottaa yhtiön tietoturvallisten mobiiliviestintäratkaisujen hankintaa. Katsomme sopimuksen vahvistavan Bittiumin roolia puolustusmarkkinan tietoturvateknologioiden toimittajana ja tukevan Tough Mobile -tuoteperheen pitkän aikavälin myyntinäkymiä, mutta se ei kuitenkaan tuo automaattisesti liikevaihtoa. Emme tee ennustemuutoksia tässä vaiheessa tiedotteen perusteella.

Arvioimme hankintakehyksen sujuvoittavan tietoturvaratkaisujen myyntiä Nato-maille

Solmittu Basic Ordering Agreement (BOA) kattaa Bittiumin kaupallisesti saatavilla olevat (COTS) tietoturvaratkaisut. Näihin lukeutuvat tietoturvalliset Bittium Tough Mobile -älypuhelimet sekä kvanttiturvalliset Bittium SafeMove - ja Bittium Secure Call -ohjelmistoratkaisut. Näkemyksemme mukaan Nato-hyväksyntä tukee myyntiä, sillä se poistaa mahdollisia myynnin esteitä ja tarjoaa yhteisen hankintakehyksen. Arviomme mukaan Nato-hyväksyntää ei ole helppo saada, ja pidämme sitä tiettynä takeena laadusta. Samalla korostamme, että vastaava hyväksyntä on myös monilla kilpailijoilla. Bittium Secure Mobile Communication Platform -ratkaisun kanssa samassa kategoriassa on muun muassa BlackBerryn, Sectra Communicationsin, Secusmartin ja Applen (Indigo 26) ratkaisuja.

Bittiumin ratkaisuilla on jo entuudestaan jalansija viranomaismarkkinalla, ja esimerkiksi Bittium Tough Mobile 2 C -kommunikaatioratkaisu on hyväksytty NATO Restricted -tason käyttöön. Uskomme uuden hankintakehyksen helpottavan erityisesti näiden korkean tietoturvatason laitteiden ja ohjelmistojen leviämistä laajemmalle Nato-organisaatioissa ja jäsenmaiden valtionhallinnoissa.

Pidämme sopimusta tärkeänä askeleena Tough Mobile -tuoteperheelle

Pidämme sopimusta loogisena jatkumona Bittiumin strategialle, jossa yhtiö pyrkii vahvistamaan asemaansa taktisen viestinnän ja tietoturvallisen kommunikaation markkinalla. Arviomme mukaan sopimus vahvistaa yhtiön uskottavuutta esimerkiksi kansallisten hankintayksiköiden silmissä ja edistää siten erityisesti uuden Tough Mobile 3 -tuotteen myyntiä tulevina vuosina.

Vaikka pidämme sopimusta positiivisena uutisena Tough Mobile -tuoteperheen pitkän aikavälin myyntipotentiaalille, se ei automaattisesti tuo suoria tilauksia. Arvioimme sopimuksen luovan edellytyksiä volyymien kasvulle, mutta varsinaiset tilaukset riippuvat edelleen Nato-maiden yksittäisistä hankintapäätöksistä. Mahdollisia merkittäviä avauksia sektorilla on erittäin vaikea arvioida, mutta sopimus parantaa niiden toteutumisen todennäköisyyttä.

Tiedote vahvistaa luottamustamme Bittiumin Defense & Security -segmentin pitkän aikavälin kasvuun, mutta se ei aiheuta välittömiä muutoksia ennusteisiimme. Tough Mobile -tuoteperheen myynti on historiallisesti ollut rajallista ja se on jäänyt niche-tuotteeksi, eikä sopimus välttämättä muuta tätä tilannetta. Omissa ennusteissamme Defense & Security -segmentin kasvua ajavat tässä vaiheessa ensisijaisesti aiemmin tiedotetut suuret Tough SDR - ja TAC WIN -tilaukset sekä Indra-yhteistyö.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Bittium on erikoistunut luotettavien ja turvallisten viestintä- ja liitettävyysratkaisujen kehittämiseen käyttäen uusimpia teknologioita ja yli 35 vuoden aikana kertynyttä syvällistä radioteknologian osaamistaan. Asiakkailleen Bittium tarjoaa innovatiivisia tuotteita ja palveluita, tuotealustoihinsa perustuvia ratkaisuja ja tuotekehityspalveluita sekä korkealaatuisia tietoturvaratkaisuja mobiililaitteisiin ja kannettaviin tietokoneisiin. Bittium tarjoaa asiakkailleen myös terveydenhuollon teknologian tuotteita ja palveluita biosignaalien mittaamiseen kardiologian ja neurofysiologian osa-alueilla. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Oulussa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut13.01.

202425e26e
Liikevaihto85,2116,3153,5
kasvu-%13,3 %36,5 %32,0 %
EBIT (oik.)8,621,139,1
EBIT-% (oik.)10,1 %18,1 %25,5 %
EPS (oik.)0,200,581,10
Osinko0,100,350,77
Osinko %1,6 %1,1 %2,4 %
P/E (oik.)31,055,229,3
EV/EBITDA13,139,922,0

Foorumin keskustelut

Kuvan perusteella ei kyllä ainakaan laadukkaammalta näytä kuin BrainStatus. Sitä onko parempi en osaa kuitenkaan sanoa.
12 tuntia sitten
- Kootteri
1
Kiitos tuoreesta tiedosta, harmi ettei Bittiumin panta kelvannut vaan kehitettiin oma, liekö oma parempi?
12 tuntia sitten
- Optis
0
Ok, tuo näyttäisi olevan vielä Bittiumin tuote. Cereniolla on tosiaan uusi panta ja Bittiumin sivuilta on kadonnut kaikki Cerenioon viittaava...
17 tuntia sitten
- Axelrod
2
Lääkärilehdessä oli panta nimetty kuten Bittiumilla (BrainStatus) ja lisäksi löytyy kuva pannasta: Lääkärilehti.fi Lääkärit ovat tekoälystä ...
18 tuntia sitten
- Kootteri
5
Oletko varma että Bittiumin BrainStatus? Nimittäin Cerenion on kehittänyt oman pannan ja Cerenion ei käytä enää BrainStatusta.
20 tuntia sitten
- Axelrod
2
Ketään mollaamatta, mutta tuo on ollut itsestään selvyys, ettei Naton ulkopuolelta kriittisiä järjestelmiä tilata. Vahva osa myös USA harrastamaa...
eilen
- MyrtsiZzz
2
Saa poistaa jos tämä on ollut jo täällä, mutta tammikuun Suomen kuvalehdessä oli kommenttia Bittiumista ja miten sen(kin) tilanne on muuttunut...
eilen
- Sauli Vilen
13