Björn Borg Q2'25 -pikakommentti: Hyvä liikevaihdon kasvu, mutta tulos jäi odotuksista
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 15.8.2025 klo 06.40 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
| Ennusteet | Q2/24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25 -ennakko | Konsensus | Ero (%) | 2025e | |||
| MSEK / SEK | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Matala | Korkea | Toteutunut vrt. Inderes | Inderes | ||
| Liikevaihto | 213 | 226 | 220 | 226 | 224 | - | 231 | 3% | 1051 | |
| Käyttökate | 17.6 | 17.7 | 21.5 | -18% | 139 | |||||
| Liikevoitto | 9.5 | 10.6 | 13.4 | 12.4 | 10.9 | - | 15.6 | -21% | 107 | |
| Tulos ennen veroja | 9.1 | 5.0 | 11.2 | -55% | 100.0 | |||||
| Osakekohtainen tulos (raportoitu) | 0.26 | 0.16 | 0.35 | -54% | 3.11 | |||||
| Liikevaihdon kasvu-% | 28.7 % | 6.0 % | 3.0 % | 6.2 % | 4.9 % | - | 8.3 % | 2,9 prosenttiyksikköä | 6.2 % | |
| Liikevoitto-% | 4.5 % | 4.7 % | 6.1 % | 5.5 % | 4.9 % | - | 6.8 % | -1,4 prosenttiyksikköä | 10.7 % | |
Lähde: Inderes & Pinpoint (yksityissijoittajien konsensus 06.08.25, 57 ennustetta)
Vahva liikevaihdon kasvu haastavista vertailuluvuista huolimatta
Björn Borgin Q2-liikevaihto kasvoi 8,9 % paikallisissa valuutoissa. Kuitenkin vahvistuneen SEK:n negatiivisen valuuttakurssivaikutuksen vuoksi raportoitu liikevaihto kasvoi 6,0 % vuodentakaisesta 226 MSEK:iin. Haastavista vertailuluvuista huolimatta yhtiö saavutti vahvan kasvun, joka ylitti hieman odotuksemme ja oli linjassa yksityissijoittajien konsensuksen (Pinpoint Estimates) kanssa. Tukkukauppasegmentti, suurin kontribuuttori, raportoi vahvan 9 %:n kasvun, yltäen 148 MSEK:iin. Tämä suoritus ylitti odotuksemme, johtuen pääasiassa urheiluvaatekategorian vahvasta kehityksestä. Vaikka oman verkkokaupan segmentin liikevaihto (Q2'25: 52 MSEK) oli pääosin linjassa ennusteidemme kanssa, sekä omat myymälät (Q2'25: 24 MSEK) että jakelijat (13 MSEK) alittivat odotuksemme. Lisensointiliiketoiminta tuotti edelleen vaatimatonta liikevaihtoa jalkinekategorian integroinnin jälkeen, joka aiemmin muodosti merkittävän osan tästä segmentistä.
Maantieteellisesti avainmarkkinat Ruotsi ja Saksa osoittivat molemmat vahvaa kasvua, kasvaen 23 % ja 21 % edellisvuodesta, vastaavasti, ja molemmat ylittivät odotuksemme. Vastaavasti Alankomaat erottui negatiivisesti 11 %:n laskulla, mikä johtui pääasiassa jalkinemyynnin vähenemisestä. Tämä oli odotettua, sillä viime vuoden kesämallisto jaettiin Q2'24:llä jalkineiden haltuunoton viivästysten vuoksi, kun taas tämän vuoden mallisto jaettiin suunnitellusti Q1'25:llä.
Tulos alitti odotuksemme
Björn Borgin Q2:n bruttomarginaali oli heikko, laskien 50,6 %:iin (Q2'24: 51,8 %), mikä oli alle ennusteidemme. Valuuttakurssivaikutuksilla oikaistu bruttomarginaali oli 47,5 %. Tämä lasku johtui pääasiassa suuremmille asiakkaille myönnetyistä korkeammista alennuksista. Operatiiviset kulut kasvoivat noin 5 %, pääasiassa lisääntyneistä markkinointitoimista johtuen, mikä heijastaa operatiivisten kulujen kehitystä suurelta osin linjassa odotustemme kanssa. Vaikka liikevaihto ylitti ennusteemme, alhaisempi bruttomarginaali johti siihen, että Q2:n liikevoitto jäi sekä meidän että yksityissijoittajien konsensuksen ennusteiden alapuolelle, ollen vain 10,6 MSEK. Tämän seurauksena osakekohtainen tulos laski 0,16 SEK:iin (Q2'24: 0,26 SEK), mikä oli myös alle odotuksemme. Tämä johtui pitkälti heikommasta operatiivisesta tuloksesta ja negatiivisesta vaikutuksesta rahoituseriin, mikä johtui Ruotsin kruunun vahvistumisesta sekä EUR:oa että USD:tä vastaan.
Kassavirran osalta Björn Borg tuotti positiivisen operatiivisen kassavirran, noin 89 MSEK, Q2:lla, mikä on yhdenmukaista tyypillisen kausiluonteisen kuvion kanssa, jossa yhtiö yleensä vapauttaa käyttöpääomaa Q2:lla ja Q4:llä. Näkemyksemme mukaan tase pysyy vahvana, sillä nettovelka/käyttökate on terveellä 0,71x tasolla ja omavaraisuusaste 47 %, mikä on yli 35 %:n tavoitteen.
Ei yllätyksiä näkymissä
Vaikka Björn Borg ei anna tarkkaa numeerista ohjeistusta, tämä kvartaali ei ollut poikkeuksellinen. Yhtiö toisti pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa, jotka ovat vähintään 10 %:n vuotuinen liikevaihdon kasvu ja vähintään 10 %:n vuotuinen liikevoittomarginaali. Nähdäksemme liikevaihdon kasvutavoitteen saavuttaminen tulee olemaan haastavaa. Vaikka yhtiö on osoittanut kykynsä laajentaa menestyksekkäästi urheiluvaatekategoriaa, haluaisimme nähdä selvempiä merkkejä volyymien kasvusta jalkinesegmentissä nyt kun se on täysin integroitu. Kuitenkin uskomme yhtiön pystyvän ylläpitämään kannattavuutensa tavoitetason yläpuolella, vaikkakin lyhyen aikavälin vaihteluista huolimatta. Tätä tukevat vahva liikevaihdon kasvu, erityisesti kannattavassa omassa verkkokauppasegmentissä, sekä heikomman USD:n tuomat valuuttamyötätuulet.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
