Björn Borg Q3’25 pikakommentti: Ei suuria yllätyksiä
Tiivistelmä
- Björn Borgin Q3'25 liikevaihto kasvoi 5,2 % vuodentakaisesta, mutta jäi hieman ennusteista, mikä vaikutti myös liikevoittoon, joka oli 45 MSEK.
- Bruttomarginaali pysyi vakaana 52,5 %:ssa, mutta valuuttakurssien oikaistuna se laski 49,9 %:iin, johtuen suuremmista alennuksista avainasiakkaille.
- Osakekohtainen tulos ylitti odotukset alhaisempien nettorahoituserien ansiosta, ja nettovelka/käyttökate pysyi vakaana 1,2x:ssä.
- Yhtiö toisti pitkän aikavälin tavoitteensa 10 %:n vuotuisesta myynnin kasvusta ja liikevoittomarginaalista, mutta jalkinesegmentin volyymin kasvu on edelleen haaste.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 14.11.2025 klo 07.36 GMT. Anna palautetta täällä.
| Ennusteet | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | Konsensus | Ero (%) | 2025e | |||
| MSEK / SEK | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Matala | Korkea | Toteutunut vrt. Inderes | Inderes | ||
| Liikevaihto | 285 | 300 | 306 | 303 | 300 | - | 308 | -2% | 1058 | |
| Bruttomarginaali-% | 52% | 53% | 53% | 0 %-yksikköä | 52% | |||||
| Käyttökate | 50.2 | 52.3 | 54.6 | -4% | 140 | |||||
| Liikevoitto | 42.0 | 45.1 | 46.6 | 44.5 | 39.5 | - | 48.7 | -3% | 109 | |
| Tulos ennen veroja | 44.1 | 45.5 | 43.6 | 4% | 104 | |||||
| Osakekohtainen tulos (raportoitu) | 1.39 | 1.47 | 1.35 | 9% | 3.22 | |||||
| Liikevaihdon kasvu-% | 8.9 % | 5.1 % | 7.1 % | 6.2 % | 5.1 % | - | 7.9 % | -2,1 prosenttiyksikköä | 6.9 % | |
| EBIT-% | 14.7 % | 15.3 % | 15.2 % | 14.7 % | 13.2 % | - | 15.8 % | 0,1 %-yksikköä | 10.3 % | |
Lähde: Inderes & Pinpoint (yksityissijoittajien konsensus 05.11.25, 31 ennustetta)
Björn Borgin Q3-liikevaihto jäi vain hieman ennusteistamme absoluuttisesti. Vaikka operatiivinen kustannuskehitys oli vakaata, hieman odotuksiamme matalampi liikevaihto johti myös siihen, että Q3:n liikevoitto jäi hieman odotuksistamme. Kokonaisuutena urheiluvaatekategoria jatkaa ylisuoriutumista, mutta jotta yhtiö saavuttaisi tavoitteidensa mukaisen korkeamman kasvun, sen on nostettava myös kenkäkategoriaa, joka on toistaiseksi alisuoriutunut.
Hyvä liikevaihdon kasvu haastavista vertailuluvuista huolimatta
Björn Borgin Q3-liikevaihto kasvoi 7,2 % paikallisissa valuutoissa. Kuitenkin SEK:n vahvistumisesta johtuen negatiivisen valuuttakurssivaikutuksen vuoksi raportoitu liikevaihto kasvoi 5,2 % vuodentakaisesta noin 300 MSEK:iin. Kun otetaan huomioon tiukat vuosivertailuluvut ja haastava markkinaympäristö, katsomme liiketoiminnan kasvun olleen hyvää, vaikkakin hieman ennusteitamme ja yksityissijoittajien konsensuksen odotuksia heikommin.
Segmenttikohtaisesti tukkumyynti erottui positiivisesti, ja sen myynti oli vahva 218 MSEK, mikä vastaa 10 %:n vuosikasvua. Tämä oli pitkälti linjassa odotustemme kanssa, ja sitä vauhdittivat pääasiassa tukkukaupan fyysiset myymälät. Vaikka Own e-commerce -segmentin liikevaihto (Q3'25: 52 MSEK) oli myös linjassa ennusteidemme kanssa, sekä Own stores (Q3'25: 24 MSEK) että jakelijat (Q3'25: 9 MSEK) alittivat odotuksemme. Lisensointiliiketoiminta tuotti edelleen vaatimattomia tuloja jalkinekategorian integroinnin jälkeen, joka aiemmin muodosti merkittävän osan tästä segmentistä. Maantieteellisesti olimme aiemmin havainneet vakaata kehitystä Ruotsin ja Alankomaiden vaatemarkkinoilla Q3:n aikana. Kuten odotettu, tämä heijastui vahvoina Q3-raportteina näillä markkinoilla, joilla Ruotsi kasvoi 13 % ja Alankomaat 5 %. Toinen avainmarkkina, Saksa, oli merkittävästi heikompi kuin odotuksemme ja laski 23 % v/v. On kuitenkin syytä huomata, että yhtiöllä oli erittäin haastavat vertailuluvut Saksan markkinoilla.
Liikevoitto hieman odotuksia heikompi
Näkemyksemme mukaan Björn Borgin Q3:n bruttomarginaali oli vakaa, nousten 52,5 %:iin (Q3’24: 52,1 %), vain hieman ennusteidemme alapuolelle. Bruttomarginaalia tuki kuitenkin merkittävästi valuuttakurssien suotuisa kehitys, ja valuuttakurssivaikutuksilla oikaistuna bruttomarginaali laski 51,2 %:sta Q3’24:llä 49,9 %:iin Q3’25:llä. Bruttomarginaalin lasku johtui pääasiassa suuremmasta myynnin osuudesta suuremmille avainasiakkaille korkeammilla alennuksilla. Uskomme myös, että yhtiön kasvuhakuisuus näkyy edelleen alempina bruttomarginaaleissa markkinaosuuksien kasvattamiseksi ja kasvun vauhdittamiseksi. Operatiiviset kulut kasvoivat noin 4 % pääasiassa lisääntyneen markkinointitoiminnan vuoksi, mikä heijastaa operatiivista kulukehitystä, joka oli hieman odotuksiamme parempi. Kokonaisuutena Q3:n liikevoitto kasvoi hieman 42 MSEK:sta Q3’24:llä 45 MSEK:iin Q3’25:llä, mikä vastaa 15,3 %:n liikevoittomarginaalia. Osakekohtainen tulos (Q3’25: 1,47) ylitti odotuksemme pääasiassa alhaisempien nettorahoituserien ansiosta.
Liiketoiminnan rahavirta oli -76 MSEK kumulatiivisesti (-68 MSEK), mikä heijastaa pääasiassa jalkinealan liiketoiminnan integrointiin liittyviä suurempia pääomasitoumuksia. Tulos on kuitenkin odotustemme mukainen. Ennakoimme kuitenkin vahvempaa liiketoiminnan kassavirtaa vuoden loppuun mennessä, sillä Björn Borg tyypillisesti vähentää käyttöpääomatarpeita Q2:lla ja Q4:llä. Nettovelka/Käyttökate pysyi vakaana 1,2x:ssä, ja omavaraisuusaste oli vankka 51 %, selvästi yli 35 %:n tavoitteen.
Näkymissä ei yllätyksiä
Vaikka Björn Borg ei anna numeerista ohjeistusta, tämä neljännes ei ollut poikkeus, ja yhtiö toisti pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa, jotka ovat vähintään 10 %:n vuotuinen myynnin kasvu ja vähintään 10 %:n vuotuinen liikevoittomarginaali. Ennen Q3-raporttia FY25-liikevaihtoennusteemme oli 1 058 MSEK (7 % v/v kasvu) ja liikevoitto 110 MSEK (10,4 % myynnistä). Q3:n liikevaihdon jäätyä hieman odotuksistamme, pidämme edelleen haastavana saavuttaa 10 %:n myynnin kasvua koko vuodelle. Vaikka yhtiö osoittaa edelleen kykynsä laajentaa menestyksekkäästi urheiluvaatekategoriaa, haluaisimme nähdä selkeämpiä merkkejä volyymien kasvusta jalkinesegmentissä nyt, kun se on täysin integroitu. Uskomme kuitenkin, että yhtiö pystyy pitämään marginaalinsa tavoitteen yläpuolella, vaikkakin lyhyen aikavälin vaihteluilla, johtuen vahvasta myynnin kasvusta, erityisesti kannattavassa omassa verkkokauppasegmentissä, ja heikomman USD:n valuuttakurssieduista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
